Elregler 2017

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Elregler 2017

Inlägg av Wedge »

Jag läste nånstans (nån Facebookgrupp tror jag) att Elsäkerhetsverkets nya regler (juli 2017) kunde innebära att "obehöriga" inte längre ens fick byta uttag eller vägguttag själva. Att ALLT eljobb hädanefter ska vara nedskrivet och dokumenterat av den/de som gjort jobbet.
Jag har försökt läsa vad verket skriver, men hittar inget nytt på den nivån. Bara det gamla vanliga :
http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... lv-med-el/

Nån som jobbar med el "på riktigt", som vet?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Elregler 2017

Inlägg av AndLi »

Du måste ha missat http://www.elsakerhetsverket.se/nya-reg ... -reglerna/

edit
och en länk till elsäkerhetslagen kan väl vara bra med
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2016-732

Jag ser inget om att det inte skulle vara förbjudet att byta vägguttag sen heller..

"Förändringarna ger ökad möjlighet till kontroll. Alla företag som utför elinstallationsarbete på andra anläggningar än sina egna ska vara anmälda till Elsäkerhetsverket. Det gör det enkelt för konsumenten att kontrollera att företaget man planerar att anlita uppfyller vissa grundläggande krav och står under Elsäkerhetsverkets tillsyn."
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Nä, har inte missat den länken. Men jag ser inget där som uttryckligen säger vare sig vad man får eller inte får fixa själv som behörighetssaknande privatperson eller yrkesverksam elektriker utanför arbetstid.
Men om summan av kardemumman blir att man ska ha elektrikerpapper på allt så blir ju all form av hemmafix otillåtet.

Du kanske menade stycket "Elinstallationsarbete får bara utföras av: ..."? För det utesluter ju de flesta, alla som inte utbildas eller redan är utbildade.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Jag var på en lunchkurs med SSG (Standard Solution Group) i november angående behörighetsreformen.

Här är mina små noter från kursen:
* Innehavare, "ägare", kommer att få större ansvar för anläggningen.
* Anläggning innefattar även lös maskin.
* Anläggningsinnehavare måste se till att entrepenör har rätt certifikat.
* Firma som utför arbete på annans anläggning måste vara registrerat hos elsäkerhetsverket.
* Anläggningsinnehavaren har ansvar för att förse installatör information om anläggningen.
* Överinseende försvinner och ersätts med egenkontrollprogram.
* Straffbart att utföra installation om man inte är registrerad och har egenkontroll. Gäller även privat, dock inte på egen anläggning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Wedge skrev:Jag läste nånstans (nån Facebookgrupp tror jag) att Elsäkerhetsverkets nya regler (juli 2017) kunde innebära att "obehöriga" inte längre ens fick byta uttag eller vägguttag själva. Att ALLT eljobb hädanefter ska vara nedskrivet och dokumenterat av den/de som gjort jobbet.
Jag har försökt läsa vad verket skriver, men hittar inget nytt på den nivån. Bara det gamla vanliga :
http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... lv-med-el/

Nån som jobbar med el "på riktigt", som vet?
Facebook tolkar väl saker och ting efter olika tycken!

Om du har kompetens att byta, i vilkas intresse ligger det att du inte får byta?

Egenkontrollprogrammet innebör att anläggningsägaren ska ha bättre koll på att de som utför jobben ska ha kompetens för att göra det. Annars är det anläggningsägren som ligger illa till. Eller hur?

Ellagen som kommer juli i år tas av riksdagen och som all lagstadgning så kommer inte riksdagen att pilla i vem som gör vad. Elsäkerhtsverket har en annan roll i det hela.
Har för mig att föreskrifter tas av regeringen.
Elsäkerhetsverket är en tillsynsmyndighet.

Anläggningsägaren har ett betydligt större ansvar än vad de flesta är medveten om!
Så har det varit och så är det fortfarande, fast det skärps ytterliggare i och med lagen den 1 juli 2017.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Frågan var om folks småfix enligt vad som nu är uttryckligen tillåtet kommer att bli otillåtet.

Sen kan man ju fråga sig om en registrering och ett egenkontrollprogram gör världen så mycket bättre.
En behörig elektriker borde ändå veta att man ser till att avsedda ledare har kontakt med varandra och att berörda skruvar dras åt, och att man kollar att saker fungerar innan man packar ihop och drar.
Så var inte fallet med den behörige elektriker jag råkade släppa lös i mitt kök:
- Glapp i anslutningen taklampskontakten, från dag 1
- En hörndosa slutade funka efter några veckor. Glapp, slarv.
- Bara två av tre LED-lampor lyste i ett skåp.
- Ett vägguttag var inte fastskruvat, och följde med ut första gången jag provade med en stickkontakt
- Elen till kylskåpet försvann oförklarligt ett tag, jag fick aldrig veta varför, men förmodligen glapp.
Han fick göra en hel del återbesök efter "avslutat" jobb.
Hade jag kunnat göra detta bättre själv? Ja, tveklöst. Men jag får inte, och jag vill inte heller, och hade inte tid. Men det har inte med min ursprungliga fråga att göra.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Allt ska redan nu vara dokumenterat, har varit så länge, även avvikelser ska dokumenteras. Gjorde din elektriker någon dokumenterad "kontroll före idrifttagning" i ditt kök? Det är många år sedan det blev föreskrivet.

Stora skillnaden med ellagen kommer nu vara att att ansvarsfrågan kommer att flyttas uppåt och att det blir lättare för kunderna att kontrollera att den man anlitar är behörig. När ellinstallationsföretagen har registrerat sig är det bara för vem som helst att gå in och kontrollera att installatören är aktoriserad och för vilka arbeten de är aktoriserade.

Hur kontrollerade du vilken elbehörighet som din elektriker i köket hade? Jobbade han på sin egen behörighet eller på någon annans? Och vet du isåfall vem den personen var?

Idag har man ingen möjlighet att på ett lätt sätt kontrollera. Kan ta tre dagar innan man får svar från elsäkerhetsverket och då måste du specifiera vilken person förfrågan gäller. Sedan är ansvarighetsfrågan betydligt svårare att få ordning på idag utan vettig lagstiftning. Det är därför i princip vem som helst kan göra nästan vad som helst i storstäderna.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Wedge skrev:Frågan var om folks småfix enligt vad som nu är uttryckligen tillåtet kommer att bli otillåtet.
svanted

Inlägg av svanted »

jag har lite svårt att tolka:

* Straffbart att utföra installation om man inte är registrerad och har egenkontroll. Gäller även privat, dock inte på egen anläggning.

är det INTE straffbart att utföra installation om man inte är registrerad och har egenkontro, på EGEN anläggning?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ingen har till dags dato blivit fälld för hemmapulande om inget har inträffat såsom elolycka eller brand etc.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Wedge skrev:
Wedge skrev:Frågan var om folks småfix enligt vad som nu är uttryckligen tillåtet kommer att bli otillåtet.
Vad jag vet är det väl ingen ändring i dom föreskrifterna. Men spekulationerna om vad som kommer framöver är tydligen i full gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

svanted skrev:jag har lite svårt att tolka:

är det INTE straffbart att utföra installation om man inte är registrerad och har egenkontro, på EGEN anläggning?
Ett syfte med lagen som jag har förstått är att det ska bli enklare för kunder att se om installatören är aktoriserad. Det är elinstallationsföretag som åker runt och gör jobb på kunders anläggning som behöver vara aktoriserade.
Om du eller någon gör det på en egen anläggning är ändå anläggningsägaren ansvarig för den om den inte är i ordning. Så vem som egentligen gjort vad på privat anläggning har mindre betydelse om du inte kan visa att en aktoriserad installatör har brustit i egenkontroll eller dokumentation.

Man vill väl även komma åt dom som åker runt idag och inte är behöriga installatörer eller i en sådan organisation.

Däremot kommer väl anläggningsägare i större anläggningar att behöva se till att det finns en aktoriserad eller ansvarig installatör som är ansvarig för egenkontrollprogrammet inför vd. Där anser man väl att ellagen flyttar upp ansvaret till toppen i ansvarskedjan och att vd har ett juridiskt ansvar enligt ellagen. Här anser man väl att många chefer i t.ex fastighetsbolag inte har nog kontroll på vilket ansvar de egentligen har enligt ellagen. Men att man är omedveten är ju enligt juridiken ingen förmildrande omständighet.

Frågan är väl så småningom hur lagen kommer att tillämpas. Domstolarna kommer slutligen att visa hur de första dommarna faller. Själv är jag ingen expert på detta men har varit med på en information som elsäkerhetsverket haft. Detta är min tolkning från det. Det finns ju en del forum där det diskuteras betydligt mera ingående.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

@svanted

Jag tolkar det som Mindmapper har gjort.
Dvs att det inte kommer att bli någon skillnad på det som tidigare kallades "erforderlig kompetens" (tror jag att det kallas/kallades) där tex byte av vägguttag, armaturbyte, skarvsladdsbygge osv.

En punkt jag utelämnade i listan som inte skrev eftersom den inte specifikt har med de nya lagarna att göra är:
* Med installation menas matande kabel till inkopplingspunkt.
Det man idag behöver behörighet för att utföra, vilket kommer kallas auktoriserad efter 2017-06-01, är att koppla in en ny grupp i en central.

Privat:
Den nya reformen kommer att stärka skyddet, men även ansvaret för anläggningen, för privatpersoner genom att lätt kunna kolla upp att installatören är auktoriserad att utföra jobbet.

Företag:
Att definitivt slå fast vem som har det yttersta ansvaret för anläggningen/elinstallationen.
En chef/VD kan aldrig (och har aldrig kunnat) deligera juridiskt ansvar, enbart tillsynen att anläggningen är säker och lever upp till alla lagar.

Det som slarvigt har kallats för "elansvar" eller "elsäkerhetsansvar" är ett missförstånd då något sådant inte finns.
Det som finns och som ryms i de missförstådda begreppen är:
- Installationsansvar (tex entrepenör)
- Elanläggningsansvar (tex VD)
- Personsäkerhetsansvar (tex skyddsombud)

Disclaimer: Detta är min tolkning av det vi gick igenom på kursen. Rätta mig gärna om ni har en annan tolkning då elsäkerhetsverket alltid har tolkningsföreträde till sina föreskrifter.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Finns ju folk som inte ens borde få byta ett vägguttag hos sig själva..Sedan är det väl bra att man stramar upp ansvarsbiten. Finns säkert en del "bulvanfirmor" som har inhyrda svartelektriker....
Skriv svar