Liten pump för sprayning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
rosen888

Liten pump för sprayning

Inlägg av rosen888 »

Hallå i stugorna!

Har ett litet projekt som jag jobbar med, som jag hoppas att ni kan ge lite förslag och tips på!

Enkelt beskrivet:

*En vätska skall besprutas från en UAV (drönare som många gillar att kalla dom idag).
*Behöver ha en viss kontroll på "riktningen", dvs. det skall inte endast sprutas nedåt, utan även möjlighet att spruta framåt.
*Täckningen av vätskan behöver inte vara 100% på ytan som besprutas.

En lösning för detta har vi tagit fram om vätskan kommer i aerosolform (sprayburk), och detta fungerar bra.
Men problemet är att vätskan kommer antagligen i ren vätskeform.
Har gått i lite olika tankar om hur man enklast kan åstadkomma detta:

Jag har funderat på om en peristaltisk pump/slangpump skulle kunna fungera?
Kan denna bygga upp ett tillräckligt tryck för att få en någorlunda bra sprayning?

Gissningsvis så behöver vi slå fast vilket munstycke/dysa som skall användas, då jag antar att detta är det som bestämmer vilket tryck vätskan behöver?
På dem dysor jag har kollat på så verkar det ändå krävas ett tryck på upp tillca. 3Bar, skulle en peristaltisk pump klara detta?

Har kollat på t.ex. pumpar likt denna, som verkar ha en relativt högt flöde:
Peristaltiskt pump på eBay

Det positiva med en peristaltisk pump är att rengöringen är enkel, byt slang mellan sprayningar så är den ren!

MVH
/Christopher
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Liten pump för sprayning

Inlägg av Meduza »

Funderat på att trycksätta behållaren som vätskan fylls i med hjälp av en liten CO2-patron?
rosen888

Inlägg av rosen888 »

Meduza skrev:
Absolut varit en tanke! Men första funderingarna gick mot att det skulle kanske behövas så pass mycket drivgas att det skulle vara svårt att få det bra?
Och att det skulle bli något krångligare med på/av-slagning av systemet! Jämnfördelat med att slå av och på en pump..
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

För o spraya behövs inte mkt tryck om man nyttjar en behållare med stigrör typ cykelpump duger gott för o få en jämn "mist" eller en riktad stråle.. antar att de e ingen större volym som ska lyftas heller så Co2 skulle iaf ja säga kan va lite överkurs..
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

vindrutespolarepump ger då tryck så det räcker och är billig
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

rosen888 skrev:Absolut varit en tanke! Men första funderingarna gick mot att det skulle kanske behövas så pass mycket drivgas att det skulle vara svårt att få det bra?
Och att det skulle bli något krångligare med på/av-slagning av systemet! Jämnfördelat med att slå av och på en pump..
Behövs inte så mycket drivgas om du jobbar efter principen "sprayburk", dvs trycksätter kärlet och tar vätskan från botten på tanken, du behöver bara nog med gas för att fylla det tomma kärlet med det minimumtryck du behöver. En vanlig liten 12g co2-patron innehåller drygt 6 liter gas vid atmosfärstryck och 20C, dvs om du har en 1L behållare som du har 0.5l vätska i så kan du trycksätta den till ca 6 bar när den är nära tom, med ett ingångstryck på 12 bar.

Jag tänker mig alltså bara en tank med typ en bilventil som ni innan flygning fyller på till lämpligt tryck med en sån där liten CO2-cykelpump :-)

Fördelen är att ni behöver inte släpa med er pumpar och grejor upp i luften, utan bara behöver trycksätta kärlet på marken och sedan flyga runt och spruta, nackdelen är att ni måste ha en ventil efter den trycksatta tanken som måste rengöras efteråt.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Hur stora volymer ska sprayas?
Är det one-shot eller ska ni kunna spraya flera gånger under samma flygning?

Men någon nämnde vindrutespolarpump och det röstar jag på. Finns riktigt små med bra spray. Ta med ett munstycke från samma bil på skroten där ni hämtar pumpen.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Finns dom där laddbara sprayburkarna kvar att köpa?
I så fall en sådan i en hållare med ett servo som trycker in munstycket.
Går ju att ladda några i förväg, landa och byta sprayburk vid behov.
rosen888

Inlägg av rosen888 »

Tack för alla svar och idéer så långt! :)

@Nisse:
Försöker få fram volymerna, men vi pratar nog runt 500-1000ml vätska som skall sprutas på upp till 100kvm, så det är ingen stor täckning vi pratar om! Åtminstone inte i första skedet, men användningsområdena kan ju öppnas upp beroende på hur projektet fortskrider! :)
Om det är en konstant spray, eller mer punktsprayning i detta fall är osäkert.

@Meduza:
Har haft tanken med CO2 patron i tanken tidigare, men trodde faktist inte att det var sådant tryck i dom! :O
Det som måste lösas då är ju en av/på-stängning för besprutningen!

Det som är lite komplicerat, och vad jag tror gör att t.ex. Vindrutespolarpumpar inte fungerar optimalt i detta läge är att vid byte utav vätska krävs att ingen utav det tidigare vätskan får vara kvar och korskontaminera! (Väntar på svar huruvida rengöring är möjlig!)

@CPMS:
Laddbar sprayburk? Något du kan länka till?
Eller tänker du på typ sifoner? Som dom gamla typens "sodastreamer"?

/Christopher
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Typ sådan, dyr var den men har för mig det finns billigare för billack mm.

http://www.mekster.se/aterfyllningsbar-sprayburk.html
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns en typ av sprayburk som kallas "bag in bottle" som kanske kan vara intressant att titta på. Min tanke då är att man kan ha samma "bottle" och bara ladda med olika "bags". En fördel med denna lösning är att man får ut all vätska oavsett burkens orientering (med en traditionell sprayburk så måste den hållas i ett sånt läge att slangen är nere i vätskan hela tiden) och det finns ingen risk att man råkar blåsa ut drivgasen så den tar slut (vilket man kan göra med en vanlig sprayburk).

Jag tror att nån form av trycksatt behållare är vettigare än pump, pump drar ström vilket kräver större batteri (=mer vikt, d.v.s. det krävs större UAV). En trycksatt behållare har rätt mycket lagrad energi som inte väger så mycket. Genom att ha behållaren mycket större än "påsen" så kommer man att få ett jämnare tryck (gasvolymen förändras inte så mycket).

Jag vet inte om CO2 eller luft är vettigast som tryckmedia, jag har ingen koll på hur de skiljer sig i kompression. Ladda med en CO2-patron går ju snabbt, men det kanske går att ladda med en liten kompressor också (jag har en liten 12 V kompressor från Clas O som enligt specen klarar 13 bar).
rosen888

Inlägg av rosen888 »

CPMS skrev: Typ sådan....
Intressant! Skall kolla närmare på denna variant!
Nerre skrev:Det finns en typ av sprayburk som kallas "bag in bottle" som kanske kan vara intressant att titta på. Min tanke då är att man kan ha samma "bottle" och bara ladda med olika "bags"...
Väldigt intressant!
Då har man helt plötsligt "bara" vätska, och problemet med att drivmedlet skall ta slut först elimineras!
Nerre skrev: Jag tror att nån form av trycksatt behållare är vettigare än pump, pump drar ström vilket kräver större batteri (=mer vikt, d.v.s. det krävs större UAV)...
Detta är iof inget större problem! ;)
UAV är min huvudsyssla om dagarna!

Men det är ju klart, mindre skadar inte!
Nerre skrev: Jag vet inte om CO2 eller luft är vettigast som tryckmedia....
Har funderat på detta också! Undrar om en liten 12V kompressor klarar av att trycksätta en behållare tillräckligt? Eller behövs t.ex. CO2?

/Christopher
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, min lilla kompressor från Clas O ska klara 13 bar.

Nähä, nu ljög jag, 17 bar är den specad till.
http://www.clasohlson.com/se/12-V-kompr ... r409514000

Men behållaren ska ju klara trycket också...
rosen888

Inlägg av rosen888 »

Nerre skrev:Som sagt var, min lilla kompressor från Clas O ska klara 13 bar.

Nähä, nu ljög jag, 17 bar är den specad till.
http://www.clasohlson.com/se/12-V-kompr ... r409514000

Men behållaren ska ju klara trycket också...
Galet för en sådan liten rackare! :D

Frågan är ju också då hur lång tid det skulle ta att fylla en behållare med säg 10Bar?

Och frågan ang. Kompressionsförhållande mellan CO2 och luft skall nog kolls närmare på också! Hur mycket kan luften komprimeras?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vid de tryck som det handlar om här så gäller väl allmänna gaslagen rätt bra insåg jag, så det är nog ingen större skillnad.

Den kompressorn ger ju inga enorma volymer luft, men det är det ju inte som ska till heller. Det stod väl kapacitet på deras hemsida också (men jag vet inte om den räknas med fullt mottryck eller mot atmosfär).
Skriv svar