Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit
Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit
Börjar bli lite mer tid över på helgerna nu i takt med att hösten är här.
Har haft en pendant liggandes och idag fick jag tummen ur och kopplade in den.
Använder en överbliven servo-encoder på Mesa 7i77 kortet till mpg'n och sedan gick det åt 8 ingångar till väljare och knappar.
Nu är alla ingångar utnyttjade på kortet
Funktioner:
Val av x, y, z och a-axel
Val av steglängd för varje steg på mpg'n. 1mm, 0,1mm, 0,01mm och 0,001mm
Säkerhets knapp på sidan för att aktivera pendanten
Tre tryckknappar. En skall jag ha för att nolla vald axel. Perfekt vid inställning av arbetsstycke m.m. Övriga två har jag inte bestämt än.
Nödstopp som ligger i nödstoppslingan.
Flytet när man joggar är helt perfekt med denna uppsättning, vilket man inte kunde säga om det jag hade på min gamla maskin med Mach3 och Pokeys.
Nu är maskinen helt körklar med allt grundläggande. Sedan kan man ju förbättra och bygga ut i det oändliga
Edit:
Har konfigurerat hal-filerna för knapparna idag. Så här blev funktionerna .
1. Nollställer vald axel
2. Halverar värdet på vald axel. Vid centrering kör jag först nollställning vid första kanten och sedan halvering vid andra kanten. Får ju 0 vid centrum då.
3. Gå till 0 på vald axel.
Tog även bort bilderna jag la upp efter detta inlägg. Blir ju felroterat när man laddar upp från mobiltelefon
Har haft en pendant liggandes och idag fick jag tummen ur och kopplade in den.
Använder en överbliven servo-encoder på Mesa 7i77 kortet till mpg'n och sedan gick det åt 8 ingångar till väljare och knappar.
Nu är alla ingångar utnyttjade på kortet

Funktioner:
Val av x, y, z och a-axel
Val av steglängd för varje steg på mpg'n. 1mm, 0,1mm, 0,01mm och 0,001mm
Säkerhets knapp på sidan för att aktivera pendanten
Tre tryckknappar. En skall jag ha för att nolla vald axel. Perfekt vid inställning av arbetsstycke m.m. Övriga två har jag inte bestämt än.
Nödstopp som ligger i nödstoppslingan.
Flytet när man joggar är helt perfekt med denna uppsättning, vilket man inte kunde säga om det jag hade på min gamla maskin med Mach3 och Pokeys.
Nu är maskinen helt körklar med allt grundläggande. Sedan kan man ju förbättra och bygga ut i det oändliga

Edit:
Har konfigurerat hal-filerna för knapparna idag. Så här blev funktionerna .
1. Nollställer vald axel
2. Halverar värdet på vald axel. Vid centrering kör jag först nollställning vid första kanten och sedan halvering vid andra kanten. Får ju 0 vid centrum då.
3. Gå till 0 på vald axel.
Tog även bort bilderna jag la upp efter detta inlägg. Blir ju felroterat när man laddar upp från mobiltelefon

Notering för mig själv.
Moderkort ASRock Q1900DC-ITX Fanless
Manual ftp://europe.asrock.com/Manual/Q1900DC-ITX.pdf
Anslutning seriekabel: http://www.frontx.com/pro/cpx102_2.html
Moderkort ASRock Q1900DC-ITX Fanless
Manual ftp://europe.asrock.com/Manual/Q1900DC-ITX.pdf
Anslutning seriekabel: http://www.frontx.com/pro/cpx102_2.html
Har Gjort ett fräsjob idag.
Några lärdomar
1. Allt tar dubbelt så lång tid som man tro.
2. Har man dess utom inte rätt skruvstycken så tar det 4ggr så lång tid, minst.
3. Mycket spånor blir det när man planar
Får försöka få dit ett spånskydd bakom karusellen. Svårt att spola rent längst in och det läcker en del vatten inne i hörnet.
Några lärdomar
1. Allt tar dubbelt så lång tid som man tro.
2. Har man dess utom inte rätt skruvstycken så tar det 4ggr så lång tid, minst.
3. Mycket spånor blir det när man planar

Får försöka få dit ett spånskydd bakom karusellen. Svårt att spola rent längst in och det läcker en del vatten inne i hörnet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har fräst en hållare för att förenkla verktygsbyten i BT30-hållare idag.
Baksidan blev riktigt fin. Fräst med en ny 50mm planfräs avsedd för aluminium. Som att skära i smör genom materialet dess utom Framsidan blev inte lika fin men ok. Här har jag använt en billig 12mm pinnfräs. Det koniska hålet blev dock riktigt bra. Till slut ett par bilder på hela biten + hållare
Baksidan blev riktigt fin. Fräst med en ny 50mm planfräs avsedd för aluminium. Som att skära i smör genom materialet dess utom Framsidan blev inte lika fin men ok. Här har jag använt en billig 12mm pinnfräs. Det koniska hålet blev dock riktigt bra. Till slut ett par bilder på hela biten + hållare
Oooh fancy, de där har ja velat göra till min maskin med =)
- Henrik Kjellberg
Dags för att få till en riktig konsol till fräsen.
Har stångat mig blodig med min ELO-skärm för att få igång touch på den men utan framgång.
Har gett upp och köpt en ASUS VT207N som många kör med ihop med linuxcnc.
Skärmen kom hem idag och jag gör en test, men inte tusan funkar det för mig
Efter litet tester fram och till baka så visar det sig att det funkar med RTAI-kernal, men inte RT-kernal som jag måste använda
Håller som bäst på att ladda ner Linux mint nu. Det verkar som att det skulle kunna gå att få igång skärmen på en Mint Preempt RT Kernal.
Fortsättning följer.
--Per
Har stångat mig blodig med min ELO-skärm för att få igång touch på den men utan framgång.
Har gett upp och köpt en ASUS VT207N som många kör med ihop med linuxcnc.
Skärmen kom hem idag och jag gör en test, men inte tusan funkar det för mig

Efter litet tester fram och till baka så visar det sig att det funkar med RTAI-kernal, men inte RT-kernal som jag måste använda

Håller som bäst på att ladda ner Linux mint nu. Det verkar som att det skulle kunna gå att få igång skärmen på en Mint Preempt RT Kernal.
Fortsättning följer.
--Per
Efter ett par försök så har jag lyckats installera Preempt RT på Linux Mint.
Har inte kompilerat någon linuxkärna innan så det blev ett par nybörjarfel, men nu är maskinen uppe och snurrar och pekskärmen funkar
Här ärr en länken med info som jag körde efter.
https://forum.linuxcnc.org/forum/27-dri ... =180#62783
Det enda jag kan rekommendera som skillnad är att kör make -j8 i stället för bara make. Med bara make tog det ca 6 timmar att kompilera kärnan, medans med -j8 flaggan så tog det 1,5 timmar!!!
Måste även säga att Linux Mint är klart trevligt det lilla jag sett. Vekar ha klart bättre stöd för det mesta än den gamla Debian-disten som skeppas med linuxcnc-iso'n
Nu skall jag ladda ner och kompilera linuxcnc
--Per
Har inte kompilerat någon linuxkärna innan så det blev ett par nybörjarfel, men nu är maskinen uppe och snurrar och pekskärmen funkar

Här ärr en länken med info som jag körde efter.
https://forum.linuxcnc.org/forum/27-dri ... =180#62783
Det enda jag kan rekommendera som skillnad är att kör make -j8 i stället för bara make. Med bara make tog det ca 6 timmar att kompilera kärnan, medans med -j8 flaggan så tog det 1,5 timmar!!!
Måste även säga att Linux Mint är klart trevligt det lilla jag sett. Vekar ha klart bättre stöd för det mesta än den gamla Debian-disten som skeppas med linuxcnc-iso'n
Nu skall jag ladda ner och kompilera linuxcnc

--Per
Jo då, med lite meck så gick det att kompilera linuxcnc med, men nu till nästa stora besvikelsen.
Latency är ny skyhög
Har testat att kompilera om kärnan ytterligare ett par gånger med lite olika alternativ, men jag ligger ju en faktor 1000 för högt just nu.
Detta är med PREEMPT_LL i xconfig Och detta är med PREEMPT_RT_FULL Det tar ju så jäkla lång tid att kompilera kärnan så det blir ju inte mer än ett försök per dag
Jag har inte en susning nu vad jag skall göra som nästa steg.
Möjligen om man skall göra ett frest med Debian Jessie och hoppas att skärmen fungerar på det OS'et
Latency är ny skyhög

Har testat att kompilera om kärnan ytterligare ett par gånger med lite olika alternativ, men jag ligger ju en faktor 1000 för högt just nu.
Detta är med PREEMPT_LL i xconfig Och detta är med PREEMPT_RT_FULL Det tar ju så jäkla lång tid att kompilera kärnan så det blir ju inte mer än ett försök per dag

Jag har inte en susning nu vad jag skall göra som nästa steg.
Möjligen om man skall göra ett frest med Debian Jessie och hoppas att skärmen fungerar på det OS'et
Jag tror jag kör jessie och min touchskärm fungerar bra. Jag har en 1-2år gammal acer 22" så din använder nog samma drivrutiner.
Dock har jag också latency-problem, får varningar ibland men har inte ännu märkt problem i körning... Jag ska felsöka någon gång jag får tid...
Innan du installerar om igen, har du testat de tips som finns här och på linuxcnc-forumet om att stänga processorkärnor och stänga energispar m.m.?
Dock har jag också latency-problem, får varningar ibland men har inte ännu märkt problem i körning... Jag ska felsöka någon gång jag får tid...
Innan du installerar om igen, har du testat de tips som finns här och på linuxcnc-forumet om att stänga processorkärnor och stänga energispar m.m.?
Som regel om du kör mesa kort med en isolerad servo tråd så blir latencyn mindre viktig. Latency testet e jue främst för om du kör din servo tråd över parallell porten t.ex för o direkt styra stegmotorer etc.
Men om de visar sig va ett problem kan ja rekommendera o titta på moderkort med processorn Celeron J1900, verkligen super låga latency värden o gett bra respons i andra RT applikationer jag jobbat med på jobbet (för high frequency trading).
Men om de visar sig va ett problem kan ja rekommendera o titta på moderkort med processorn Celeron J1900, verkligen super låga latency värden o gett bra respons i andra RT applikationer jag jobbat med på jobbet (för high frequency trading).
Jo, jag jag har testat det. Funkar bra på gammla Wheezy, men här blev det t.o.m värre när jag stängde av processorkärnor.
Andra kör ju på Mint och samma moderkort jag har så jag måste bara får reda på hur man skall ställa in xconfig. Måste vara där det skiter sig. Har ingen erfarenhet av detta utan får bara köra på känn. Har t.ex stängt av debugging i kärnan. Kan vara det som orsakar felet men logoskt det borde förbättra prestandan.
Har försök fälja råden här https://rt.wiki.kernel.org/index.php/RT_PREEMPT_HOWTO
Andra kör ju på Mint och samma moderkort jag har så jag måste bara får reda på hur man skall ställa in xconfig. Måste vara där det skiter sig. Har ingen erfarenhet av detta utan får bara köra på känn. Har t.ex stängt av debugging i kärnan. Kan vara det som orsakar felet men logoskt det borde förbättra prestandan.
Har försök fälja råden här https://rt.wiki.kernel.org/index.php/RT_PREEMPT_HOWTO
@NeoTech: Det är den processorn jag har. Problemet är inte att Latency är för högt. Problemet är att det är 1000ggr för högt!!!
20 miljoner i stället för 20 tusen ! Nåt är jäkligt fel helt enkelt. Har ca 20 000 på Debianinstallationen som jag kör fräsen på och det funkar perfekt.
Skulle jag få det dubbla så är det säkert ingen katastrof, men 1000ggr mer är katastrof
edit:
Hittade ditt bloginlägg föresten
http://www.roughedge.se/blogg/2016/12/0 ... linuxmint/
Kör du denna på en J1900 och Mint 17.3?
Om det är det du har och med rimliga latency skulle jag nog testa 4.6.7 med i stället för 4.1.5 som jag har nu.
Har du gjort några mer inställningar i xconfig än 64-bit och CONFIG_PREEMPT_RT_FULL ?
--Per
20 miljoner i stället för 20 tusen ! Nåt är jäkligt fel helt enkelt. Har ca 20 000 på Debianinstallationen som jag kör fräsen på och det funkar perfekt.
Skulle jag få det dubbla så är det säkert ingen katastrof, men 1000ggr mer är katastrof

edit:
Hittade ditt bloginlägg föresten

http://www.roughedge.se/blogg/2016/12/0 ... linuxmint/
Kör du denna på en J1900 och Mint 17.3?
Om det är det du har och med rimliga latency skulle jag nog testa 4.6.7 med i stället för 4.1.5 som jag har nu.
Har du gjort några mer inställningar i xconfig än 64-bit och CONFIG_PREEMPT_RT_FULL ?
--Per