Klippa benen
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Klippa benen
Då menar jag inte att stoppa in dem i gräsklipparen utan komponentbenen.
Hur gör ni, när klipper ni benen; före eller efter inlödning?
Jag gör både ock.
Fördelen är att det blir snyggare lödningar om man klipper först, minskar risker för sprickor i lödningen när man klipper och minskar risken att snuttar från klippningen hamnar kvar på kortet. Dessutom har man, i kritiska konstruktioner, stenkoll på hur mycket kortet bygger nertill (t ex mot ett metallplan som sitter djävligt nära.
Enda nackdelen är att komponenter kan ramla ut eller ett ben slinta ut lite för mycket.
Jag har försökt "uppfinna" en hållare av en plåtbit jag bockat upp sidorna på och lagt ett fjädrande plastmaterial däri, lagt mitt kort ovanpå och försökt hålla ner det med små tvingar. Bild kan komma lite senare.
Under en lödkurs nånstans nångång jobbade vi med en ställbar hållare där man pressade ner kortet mot skumgummi. Var hittar man en sådan idag?
Hur gör ni, när klipper ni benen; före eller efter inlödning?
Jag gör både ock.
Fördelen är att det blir snyggare lödningar om man klipper först, minskar risker för sprickor i lödningen när man klipper och minskar risken att snuttar från klippningen hamnar kvar på kortet. Dessutom har man, i kritiska konstruktioner, stenkoll på hur mycket kortet bygger nertill (t ex mot ett metallplan som sitter djävligt nära.
Enda nackdelen är att komponenter kan ramla ut eller ett ben slinta ut lite för mycket.
Jag har försökt "uppfinna" en hållare av en plåtbit jag bockat upp sidorna på och lagt ett fjädrande plastmaterial däri, lagt mitt kort ovanpå och försökt hålla ner det med små tvingar. Bild kan komma lite senare.
Under en lödkurs nånstans nångång jobbade vi med en ställbar hållare där man pressade ner kortet mot skumgummi. Var hittar man en sådan idag?
Re: Klippa benen
Menar du någonting sånt här?
För att klippa benen använder jag en sån här, EREM 530E15:
Har en sådan, mycket praktiskt Elfa , till exempelFör att klippa benen använder jag en sån här, EREM 530E15:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- prototypen
Aldrig klippa efter lödning för man riskerar att bryta lite lödningen.
Protte
Protte
Beror väl också på kvaliteten på avbitare, huruvida den rekylerar eller inte.
Eller så gör man som jag gör ibland.
Löder, klipper och sen värmer på igen för att dels snygga till ytan samt fixa eventuella sprickor som kan ha uppstått i lödningen vid klippningen.
Dock löder jag inte så jättemycket hålmonterat, skulle man hålla på så när det gäller lite större serier skulle man bli tokig
Löder, klipper och sen värmer på igen för att dels snygga till ytan samt fixa eventuella sprickor som kan ha uppstått i lödningen vid klippningen.
Dock löder jag inte så jättemycket hålmonterat, skulle man hålla på så när det gäller lite större serier skulle man bli tokig

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Min något krångliga jigg. Noterar att om jag drar åt för hårt spänner sig kortet och reser sig i mitten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inom Ericsson var det totalförbjudet att klippa efter lödning.
Möjligtvis med en omsmältning av lödstället för att släppa
på de krafter som kan ha skapats genom klippningen...
De extremt få gånger jag använd hålmonterade komponenter (kommer knappt inte ihåg senast) så klippte jag alltid till de till rätt längd innan lödning.
Ja det är väl det normala, och den tången jag använder stukar benen lite också, samt att montageramen håller dem på plats, så länge man inte monterar stora kapslar samtidigt som små.
Det är bara läsa vad ipc 610 stipulerar, och om jag minns rätt är det ok att klippa ben efter lödning om de löds om eller granskas visuellt. Klippning får inte ske i lödningen (iaf inte i klass 3) och det får inte skada lödning eller komponent. Sen vad som räknas som acceptans eller defect i de olika klasserna minns jag inte nu.
Första tanken när jag läste rubriken, var att det gällde håriga ben 
När jag tog mitt lödcertifikat för 18+ år sedan på Ericsson var det omsmältning av lödfogen som gällde.
/// Marcus (Nyligen omcertifierad i IPC-A-610 & IPC-7711/7721)

Dock är detta ändrat, nu för tiden är det ok enligt IPC-A-610 att klippa benen på en hålmonterad komponent på Ericsson utan omsmältning. Dock får man INTE klippa i lödfogen och man skall använda en chockfri avbitare. Även synlig koppar i benändan efter klippningen är godkänt.sodjan skrev:Inom Ericsson var det totalförbjudet att klippa efter lödning.
När jag tog mitt lödcertifikat för 18+ år sedan på Ericsson var det omsmältning av lödfogen som gällde.
/// Marcus (Nyligen omcertifierad i IPC-A-610 & IPC-7711/7721)