Projekt: -=[Upp-o-Hoppa]=- dags att vakna nu.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Projekt: -=[Upp-o-Hoppa]=- dags att vakna nu.

Inlägg av Stolleman »

Sitter nu i skolan på en håltimme så jag passar på att starta byggloggen om en veckarklocka jag ska "förbättra".

Har haft en sådan här väckarklocka från Biltema utan chassi(heter det så?)
så den bygger jag utifrån.
Bild

Och vad som ska få ljuda när den ringer är denna skönhet från Biltema.
"Signalhorn
I universalutförande för personbilar, motorcyklar m.m. Ø 90 mm. Försedd med hållare. Ljudstyrka: 105 dB. Vikt: 0,25 kg. Endast för 12 V.
Låg tonfrekvens"

Bild

Jag har även problem med att jag lär mig stänga av sakerna i sömnen så jag kan inte använda samma klocka hela tiden så jag hoppas att en nyckelströmbrytare löser problemet, också från Biltema.
Bild

Hur jag antagligen ska lösa det så att den ska låta ska jag använda ett relä som går på det ljud den egentligen ska få.
Bild

Som chassi(jag tror faktist det heter så!) ska jag använda mig av aluminium-platta jag har hemma, hur tjock den är vet jag inte men det mäter jag när jag kommer hem.
Drar nu efter skolan till Biltema och och köper signalhorn och nyckelströmbrytare så man kan börja så fort som möjligt :D.
Mer bilder kommer när jag är hemma så var inte oroliga för det.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

He he, jag är också extremt trött & har en förmåga att kunna stänga av veckaklockan i sömnen eller helt & hållet ignorera den & tillslut stängs ju klockan av automatiskt efter 1 timme!.
Tanten min ringde till mig varje morgon ett tag & försökte babbla någon minut , men efter ett tag så kunde jag prata med henne i sömnen & sen så fort jag la på luren så sov jag vidare

Så jag är hemskt nyfiken om din lösning kan vara ett bot på problemet
Daniel Ahlin

Inlägg av Daniel Ahlin »

Med den tutan kommer du väcka grannarna också. Dessutom kommer du gradvis att förlora hörseln.

Förslagsvis monterar du både tutan och strömbrytaren utomhus istället. Du väcker visserligen hela kvarteret men klarar hörseln.
Skulle du somna om så kommer får du ganska snart besök av någon granne som vill låna nyckeln till strömbrytaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra idé med nyckelströmbrytare!

Tips: Lägg nyckeln så långt bort som möjligt. Om man tvingas till en liten promenad genom huset/lägenheten så brukar man vakna lite mer. Det förutsätter nästan att det inte är kallt så man får för sig att lägga sig igen "bara ett litet tag, för att värma sig". Då brukar man somna igen.... :)

Det vore perfekt om ett "lock" fälldes ner över sängen när man vrider om nyckelströmbrytaren! :D
platinum

Inlägg av platinum »

Äe det här en sömntuta då eller? :D
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har också en känsla av att den tutan har lite väl högt ljud, skulle nog försöka hitta någon justerbar siren istället.
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Galet projekt :D Har faktiskt funderat på samma sak. Sen ska du ju bygga in signalhornet så det inte syns och ifall någon behöver låna en väckarklocka kan du iallafall garantera att dom vaknar :) Ska bli kul att höra hur det här låter sen.
Om tutan låter för högt kan du ju mata den med lägre spänning eller bygga nån form av konstantströmgenerator
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Lägre spänning går nog inte. Det står "Endast för 12 V". Men man vet aldrig.. :)
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Eller integera in ett tryckluftdrivet signalhorn typ de som används till flyglarm, båtar mm i klockan :P
Tekko

Inlägg av Tekko »

Om några dagar hör man nog: TÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT
från stolleman´s kvarter.
platinum

Inlägg av platinum »

Ni bor ganska långt ifrån varandra så jag vet inte?

Men man vet ju alldrig vad Stolleman hittar på :)

EDIT:(<--fint namn det där) Bra att man läser vad folk skriver också. Man blir nog lite nojjig av att var hemma en dag :D
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Glöm inte möjligheten att sätta något dämpande material framför tutan för att få ner volymen, betydligt enklare lösning än extra elektronik ;)

Och som några sa, lägg nyckeln långt borta, under sängen vet jag att det inte fungerar, farsan använde knepet men dubbla väckarklockor, en under sängen, en period i sin ungdom, det slutade med att han somnade under sängen efter att ha stängt av larmet :roll:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Haha.. Gapflabbade när jag så detdär. Kanske lite jobbigt att
torka bort blodet från öronen varje morgon dock :lol:

Själv har jag haft funderingar på att ta en gammal CD-rom spelare
och fjärrstyra uppspelning, låtbyte.. via atapi-interfacet på den för
en vanlig musik-cd som man lägger i.

Och det ihop med en 10W förstärkare och högtalare kan man njuta av
att vakna till lite hederlig hårdrock på morgonen.. eller vad man nu känner för.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"med en 10W förstärkare och högtalare kan man njuta av
att vakna till lite hederlig hårdrock på morgonen.. eller vad man nu känner för."

Instämmer helt! 8)
Smaken är förstås olika, men jag mår bättre när jag inte vaknar för snabbt. Musik eller en väckarklocka med stegrande signal fungerar utmärkt. En plötslig signal på 105dB skulle få mig att uppsöka närmsta skyddsrum. Om man däremot kan få signalen att sakta öka från ca 70dB så skulle man få en väckarklocka som inte skapar lika mycket irritation men ändå väcker vilken sjusovare som helst.
Skriv svar