Strömförbrukning på RGBstrip. Powerbank
-
Strömförbrukning på RGBstrip. Powerbank
Tjena
Jag skulle vilja driva ca 2 meter av denna typ av LedStrip.
1M/2M/5M WS2812B 5V RGB Addressable LED Strip Black
http://www.aliexpress.com/item/32461422 ... 22496.html
Jag har valt varianten med 30 leds per meter så det handlar om ca 60 rgb leds (5050 smd, det är kapslingen va?)
Jag skulle vilja driva det med en sån här Powerbank.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... mah-p96510
På AliExpressidan hittar jag ingen info om hur mycket ström strippen drar, tänkte om nån här har ett hum om vad dom brukar dra ungefär.. Klarar jag mig på 2.1 + 1 Ampere om 60 rgb leds lyser max på alla färger?
Klarar jag mig kanske på bara 2.1A?
//Peter
Jag skulle vilja driva ca 2 meter av denna typ av LedStrip.
1M/2M/5M WS2812B 5V RGB Addressable LED Strip Black
http://www.aliexpress.com/item/32461422 ... 22496.html
Jag har valt varianten med 30 leds per meter så det handlar om ca 60 rgb leds (5050 smd, det är kapslingen va?)
Jag skulle vilja driva det med en sån här Powerbank.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... mah-p96510
På AliExpressidan hittar jag ingen info om hur mycket ström strippen drar, tänkte om nån här har ett hum om vad dom brukar dra ungefär.. Klarar jag mig på 2.1 + 1 Ampere om 60 rgb leds lyser max på alla färger?
Klarar jag mig kanske på bara 2.1A?
//Peter
Re: Strömförbrukning på RGBstrip. Powerbank
Stod ju "Power consumption 18W/m" i ebayannonsen för ledstripen, så det blir väl 36W då
36/5 = 7,2A
Din powerbank på 15Ah räcker då ca. 2h (15/ 7,2), förmodligen mindre då du inte bör/kan/ska
tömma powerbanken helt, säg kanske en timmes drift.
Edit: såg nu att du valde 30leds/m, då borde det bli hälften så stor effekt och dubbelt så lång drifttid.
/j
36/5 = 7,2A
Din powerbank på 15Ah räcker då ca. 2h (15/ 7,2), förmodligen mindre då du inte bör/kan/ska
tömma powerbanken helt, säg kanske en timmes drift.
Edit: såg nu att du valde 30leds/m, då borde det bli hälften så stor effekt och dubbelt så lång drifttid.
/j
Senast redigerad av johano 27 december 2016, 10:03:50, redigerad totalt 1 gång.
De jag har drar ca 20ma/chip, alltså 60mA för vitt ljus. Det blir 3.6A för max. Beroende på vad du ska lysa upp tror jag du kan klara dig på 2A om du inte kör på max på alla färger, för att få lite trevligare ljustemperatur får du förmodligen dra ner en del på grönt och blått ändå.
-
Det står 18W/m för 60 led-per-meterversionen på sidan du länkade. 2m av 30led/m borde då bli 18W/m. 18W/5V blir 3,6A.
Som ds77 säger så bör du även enligt mina erfarenheter klara dig på 2.1A om du visar någon typ av effekt som inte inbegriper att visa alla lysdioder vita med full ljusstyrka.
En sak som däremot kan vara bra att tänka på är att vissa powerbanks kräver att det dras en viss ström för att de inte ska slå av sig själv.
Så om man under en period inte har några lysdioder tända så kan det hända att den slår av sig själv beroende på var gränsen går för just denna powerbank går samt hur stor "tomgångsförbrukning " microcontrollern har.
Det går att lösa på olika sätt, men det enklaste sättet är att sätta ett lämpligt motstånd över 5v linan som ligger och drar lite ström konstant, nackdelen är att man slösar med lite kapacitet när man gör så.
En sak som däremot kan vara bra att tänka på är att vissa powerbanks kräver att det dras en viss ström för att de inte ska slå av sig själv.
Så om man under en period inte har några lysdioder tända så kan det hända att den slår av sig själv beroende på var gränsen går för just denna powerbank går samt hur stor "tomgångsförbrukning " microcontrollern har.
Det går att lösa på olika sätt, men det enklaste sättet är att sätta ett lämpligt motstånd över 5v linan som ligger och drar lite ström konstant, nackdelen är att man slösar med lite kapacitet när man gör så.
Du kan även se till att aldrig gå ner till 0 på ledarna alternativt köra 1-2st led:ar du täcker med tejp. Dessa två använder du för att alltid få en minimiförbrukning.
Precis, eller om man varken vill ha lysande lysdioder eller bränna energi i onödan så går det att sätta ett lämpligt motstånd på en av pinnarna mot jord eller +5v och sedan pulsa den pinnen med jämna mellanrum så att powerbanken känner av att det fortfarande är något inkopplat, då kan man minimera förbrukningen men ändå hålla powerbanken vid liv.
-
Kul med många bra svar. Jag hade läst igenom produktbeskrivningen flera ggr och missat att det stod W/m någon stans.
Jaja.
Det kommer att lysa leds hela tiden så det är riskfritt att powerbanken stänger av. Men tack för "heads up", det hade jag inte alls tänkt på.
Jag har tänkt att försöka efterlikna lite paddlingsbilder med lång slutartid. Iden är alltså inte min, men jag skulle vilja testa att ta liknande bilder som denna.

Jag men då är det bara att se att få ihop delarna till ett "paket". Toppen.
Tack för hjälpen.
Jaja.
Det kommer att lysa leds hela tiden så det är riskfritt att powerbanken stänger av. Men tack för "heads up", det hade jag inte alls tänkt på.
Jag har tänkt att försöka efterlikna lite paddlingsbilder med lång slutartid. Iden är alltså inte min, men jag skulle vilja testa att ta liknande bilder som denna.

Jag men då är det bara att se att få ihop delarna till ett "paket". Toppen.
Tack för hjälpen.
- prototypen
Klart häftigt, men har du öppet vatten ännu?
Protte
Protte
-
Jo vi har fortfarande öppet vatten ute till havs ett par mil söderut. Torrdräkten är dock på lagning så det blir ingen paddling förräns till våren. Med tanke på hur ljust det är då så blir det nog ingen sån här fotografering före sensommaren.
Men det här var ett sätt att stilla paddlingsbegäret lite, att göra ett miniprojekt som har med paddling att göra. =)
Men det här var ett sätt att stilla paddlingsbegäret lite, att göra ett miniprojekt som har med paddling att göra. =)