Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvidd)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvidd)

Inlägg av mAVRick »

Situationen är som sådan: Vi har precis fått fiber indraget. Convertern sitter i källartrappen och det är ett ganska stort hus + ett mindre hus på gården som ska förses med WiFi av god kvalitutta. Jag skulle tippa på att det är kanske ett område på cirkus 50m runt routern som behöver täckas med bra styrka. Inom dessa 50 meter få man nog räkna med att det är ett antal väggar mellan också.

Min tanke är att låta routern sitta på 'insidan' i källartrappen och montera antenn(er?) på utsidan, för att få så bra signalstyrka som möjligt, det blir iaf en vägg mindre.

Jag har inte så bra koll på hur det här funkar. Moderna routrar har ju typ 15 antenner... Kan man bara sätta *en* externt? Finns det någon router som lämpar sig bättre för att använda extern antenn? Eller finns det någon router med fantastisk täckning? Eller bara tips på bra router? Tips på lämplig extern antenn? Helst av allt om nån vet en bra combo av router och antenn(er)?

Om det är någon som är hemma på det här, har gjort samma sak eller har bra tips på hur jag får till ett WLAN med bra täckning inom ett lite större område, tar jag mycket tacksam.

Kan tillägga att detta är på landsbygd, så det är inte så många grannar att dela frekvensbandet med om det spelar någon roll.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av Johanb »

I sådana här fall föredrar jag att använda en router/firewall utan wifi och sedan placera ut accesspunkter på strategiska ställen.
Lite dyrare än en bra wifi-router men mer flexibelt, jag föredrar flera enklare accesspunkter än en superduper-router.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3511
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av lond »

Sätt upp ett par AP från Ubiquiti, så får du bra och stabil täckning. Tycker att dom desutom är både snygga och diskreta. Inte så fasligt dyra om man köper dom från rätt ställe....

/// Marcus
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av mAVRick »

Tja, poängen med trådlöst är ju att det är trådlöst... Eftersom convertern sitter i källaren OCH det är ett mindre hus på gården som ska täckas också, så blir det struligt med kabeldragning och det var det jag hoppas slippa, iaf för stunden. Men går det inte, så går det inte...
Tack för svaren!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3511
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av lond »

Fördelen med AP:erna från Ubiquiti är att dom matas med POE, vilket gör att man kan göra snygga kabeldragningar.

/// Marcus
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av mAVRick »

Det är ju schysst iofs :)
Nåväl, får väl se hur vi löser det här... Kanske måste till och grävas och ändå då....
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3511
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av lond »

Har även kopplat ihop 2 fastigheter med Ubiquiti:s Loco-AP med utmärkt resultat.

/// Marcus
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av mAVRick »

Hm. Det låter ju intressant :)
Verkar Ubiquiti NanoStation verkar ju också kunna vara något... Ska gräva mer i det.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, skilj på funktionerna "router" och "accesspunkt". Det de flesta kallar för "trådlös router" är en router med inbyggd accesspunkt.

Den här bilden från fixanatet.se illustrerar det ganska bra.
Bild

Det betyder att du kan sätta din "router" där fibern kommer in, sen drar du därifrån kablar till lämpliga placeringar för de trådlösa accesspunkterna, och sätter upp accesspunkter där. Vill man komma billigt undan så kan de flesta routrar idag ställas om till att vara enbart accesspunkt, så man kan köpa billiga routrar att ha som accesspunkt. Jämför man priser på Prisjakt så ser man rätt snabbt att rena accesspunkter ofta är dyrare än en "trådlös router", på grund av skillnaderna i tillverkningsvolym.

Ubiquiti räknar jag som "pro-sumer", visst har de lite bättre finesser än att köra en router som accesspunkt, men för de flesta hemmanät tycker jag Ubiquiti är overkill.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av mrMagoo »

Ubiquiti är bra grejer
Har ett ett par Nanobeam5AC16 på en 1km länk (988meter) stabil ock bra uppkoppling i teoretisk 189Mbps i praktiken runt 100-120Mbps (OBS fri sikt)
Så nära som under hundra meter bör man kunna få fullt runt 500Mbps när det är hagelstorm om man väljer rätt grejer.

kolla deras wireless calc sida https://airlink.ubnt.com
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av mAVRick »

Aloha!

Hittade den här länken: https://www.telcoantennas.com.au/site/h ... anostation

Jag förstår att det kanske inte är optimalt, men det verkar ju som användningsfallet här är väldigt likt det jag är ute efter (50-70m, täcka in ett hus) och som att det fungerar drägligt med endast en nanostation som AP.

Det kanske kan lösa sig det här ändå...
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av Mindmapper »

Finns nog ingen som kan tala om hur bra det blir med en AP om man inte vet mer om hur planlösningen ser ut.
Du säger att det är ett stort hus + ett till hus. Men har du AP i källartrappan och ska ha signalen att gå snett genom väggar i hela huset upp till en eventuell våning ovanför entreplanet. Då vill det till att källartrappan är mitt i huset, fast då får du väl problem med det andra huset. Hur saker r placerade i förhållande till AP är viktigt för att kunna ge råd.
Speciellt när du bara vill ha en stycken AP.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av mAVRick »

Om det funkar hyggligt i setupen i länken jag postade, hoppas jag att det kan funka även för mig då det är ganska liknande förutsättningar. Planen är isf att montera nanostationen på utsidan källartrappen. Där är det fri sikt mot det mindre huset (som har träväggar), ca 50m bort.
Sen kan jag 'ful-dra' en kabel genom källaren och upp i det större huset och sätta en AP där som förhoppningsvis ger skaplig täckning iaf i de rum där det behövs som mest, vilket inte blir särskilt stor yta, men med en par väggar iaf.
Jag hoppas det kan funka...

Edit: alltså router i anslutning till convertern, kabel till 'ganska mitt i' det större huset och en 'vanlig' AP där + en nanostation med fri sikt mot det mindre huset ca 50m bort.

Jag tänker att det är värt ett försök med nanostationen, funkar det så funkar det, annars kanske man kan få till en point-to-point lösning (med ytterligare en nanostation) + egen AP i det mindre huset.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av mrfrenzy »

Det kan funka skapligt, jag har gjort exakt samma sak hos en kund. Nanostation på utsidan av huvudbyggnaden som är riktad mot det mindre huset.

Det funkade bra i ena halvan av sidobyggnaden iaf.

Blir det inte tillräckligt så skaffar man en nanostation till och sätter på utsidan av sidobyggnaden, från den drar man in en kabel till en enkel accesspunkt.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hjälp mig köpa trådlöst nätverk (router, antenn & räckvi

Inlägg av mAVRick »

Tack så mycket! Det låter betryggande. Då har jag iaf en plan som har en rimlig chans för framgång utan att behöva gräva :)
Skriv svar