Detta är mitt absolut sista PCB-projekt, jag lovar

Det handlar om en rätt gammal ide'.
Det började med att jag byggde en primitiv CPU (6809-typ) där precis alla bussar sniffas av med hjälp av små mycket speciella lysdioder, detta alltså för debugging och status.
Sen satte jag CPU-klockan till knappt en Hertz och försökte hänga med i vad den gjorde, det gick men var mycket svårt.
Då tänkte jag att jag kanske skulle bygga en LED-modul för detta istället.
I samma veva startade jag ett UNO-projekt för första gången i mitt liv.
UNO gav mig ide'er, samtidigt som jag ville ha oklockad/live bussdata på LED (och då i Hexkod förstås).
Jag designade då bifogat men det blev aldrig nåt med det.
Dock hackade jag fram lite ECS-kod också för eventuell CPLD (XCR3128XL) även om jag först siktade på rena logikretsar.
Ritningen är gjord för logikkretsar (och en hel del som Ni kan se) men 4511 kan inte generera Hex-tecken så den diskreta ide'n faller där.
När jag nu ändå tänkt bygga en LED-shield för UNO vill jag ha med äkta bussniffning (oklockad) också ihop med seriell LED-data (med utgångsregister så att inte LED blinkar för man kan faktiskt nyttja enbart skiftregister och skifta snabbt men det blir spöksignaler då).
Min LED-shield ska således ha bussniffning men UNO ska bara kunna skicka data seriellt, bussniffningen kommer alltså inte vara kopplad till UNO utan blir 16 separata hylslister på ett sådant sätt att när shielden bara är ipluggad till UNO så kommer den bara få matning från UNO, jag antar att om UNO inte har nåt program i sig så är alla I/O satta som input.
Dvs man nyttjar typ en pull-down för CPLD-pinnen som styr om seriellt eller parallellt skall användas så att shielden i default nyttjar parallell data, på så sätt är det bara att köpa ett gäng billiga UNO och bygga hur stora LED som helst.
Min primitiva CPU (KPU) skulle till exempel dra nytta av: databuss 2 siffror, adressbuss 4 siffror, olatchad indata 2 siffror, latchad indata 2 siffror och utdata 2 siffror dvs 3st UNO

MVH/Roger
PS
Bifogar också min allra första tanke med en DIL-CPLD.
LCD-displayer suger