Sitter och kliar mig i huvudet över något som har irriterat mig i evigheter. (Tänkte elektroniks kan alltid sparka en i rätt riktning

Bakgrund:
Vi har ett 20-30 tal låneinstrument i ett rum på firman. Vissa är mer eftertraktade än andra och då har de en förmåga att aldrig hitta tillbaka in i rummet utan följer med teknikern.
När man lånar ett instrument så skriver man upp sig på en papperslapp som hänger på väggen.
Detta fungerar skit dåligt för vissa instrument åker in och ut flera gånger i veckan medans vissa stannar borta några månader. (lycka till att hitta din kvittenslapp när du kommer tillbaka efter en månad..)
Mål:
- Enkel hemsida/app/kalender eller liknande för att se vilka instrument som är inne på lagret.
- Enkel hemsida/app/kalender eller liknande för att se vilka instrument som är utlånade, av vem, hur länge de beräknas vara borta..
Försök 1:
- Skapade ett "form" via googledoc där man får fylla i sitt namn, tele, vilket instrument, när man planerar att lämna tillbaka det.
- Det landar sedan i ett "google spreadsheet".
- Det importerar jag till "blad-översikt", och publicerar som hemsida.
Detta fungerar bra, då kan man alltså låna ett instrument och man kan se var det är.
Problem:
Jag vill inte att instrumentet skall försvinna från listan bara för att "återlämnade datumet" har infallit, då är vi i samma sits igen. (med instrument som ingen vet var de är)
Vill alltså att man skall fysiskt säga att man har lämnat in ett instrument och då skall den försvinna från listan.
Gjorde alltså ett form till där man får trycka i vilket instrument man lämnar tillbaka. (Tanken är att märka alla instrument med märkskyltar för att man inte skall skriva fel).
Jag får då in detta i samma spreadsheet fast i ett annat blad, toppen.
Men här fastnar jag.
Har alltså info om vilka som är utlånade, vilka som är återlämnade men har svårt att få rätt på att "översikten".
Så nu sitter jag med skägget i brevlådan och behöver hjälp att komma vidare.
Är absolut inte låst vid google konceptet utan är öppen för förslag!
Har varit inne på att köra det via något passersystem genom att man först taggar sig själv sedan att varje instrument har en tagg som man kör på olika läsare för inne/ute. Detta hade varit lätt att utläsa i loggen för mig, men inte de övriga som vill kunna se om ett instrument är inne.
Har även tänkt att sätta streckkoder på lådorna, men som sagt så hänger jag upp mig lite på smidigheten och att kunna se enkelt vad som finns och vad som är ute.
Behöver bolla lite, så alla förslag är välkomna!
Ps.
Om ni vill se hur långt jag kommit så är de bara att fylla i Formet och sedan kolla på Resultatet.