Transistorrradio problem
Transistorrradio problem
Har en Philips transistorrradio som har ett problem jag inte kan klura ut. Tror det är en 60-talare.
Det ligger ett brum som dyker upp när man drar ner på volymen. när volymen dragits upp rejält så kommer FM signalen fram och man kan höra radion. Dock med distorsion, som jag tror har med samma problem att göra.
Tror jag var med om samma fenomen på en annan transistorrradio förut och även där lyckades jag inte lösa problemet.
Video som förklarar det hela(brummet hörs med lurar eller ordentliga högtalare):
https://www.youtube.com/watch?v=5_OSiR7Ul2Y
Det ligger ett brum som dyker upp när man drar ner på volymen. när volymen dragits upp rejält så kommer FM signalen fram och man kan höra radion. Dock med distorsion, som jag tror har med samma problem att göra.
Tror jag var med om samma fenomen på en annan transistorrradio förut och även där lyckades jag inte lösa problemet.
Video som förklarar det hela(brummet hörs med lurar eller ordentliga högtalare):
https://www.youtube.com/watch?v=5_OSiR7Ul2Y
Re: Transistorrradio problem
kolla den stora elektrolyten i nätdelen, den kan ha torkat, prova att löda på en parallellt för test
Re: Transistorrradio problem
Troligen nätdelen som är dålig och troligt med elektrolytkondingen. Distorsionen kan ha med utgångssteget att göra. Det ska ligga en elektrolyt till högtalarutgången pröva med att byta den. Det kan också bero på att utgångsstegets transistorer är dåliga. Du för mäta på dessa. I denna äldre modell kan det sitta en utgångstrafo i slutsteget.
Re: Transistorrradio problem
Det låter som det har med motkopplingen i LF-delen att göra. Det är inget nätbrum som hörs, utan en självsvängning som kan påverkas av ton-eller volymkontrollen.
Det kan också bero på dålig drivspänning. Om du använder batterier så se till att samtliga är ok!
Om batterierna trots allt skulle visa sig vara OK så försök att ladda upp ett schema på radion. Eller åtminstone typnummer. Philipschassi brukar vara lätt att hitta.
Omkopplarsystemet behöver som vanligt lite kärlek (spray).
Det kan också bero på dålig drivspänning. Om du använder batterier så se till att samtliga är ok!
Om batterierna trots allt skulle visa sig vara OK så försök att ladda upp ett schema på radion. Eller åtminstone typnummer. Philipschassi brukar vara lätt att hitta.
Omkopplarsystemet behöver som vanligt lite kärlek (spray).
Re: Transistorrradio problem
Modellen heter Philips Typ B3S16T.
Har 9.1V under last så spänningen borde räcka.
Det sitter en liten transformator i den. Skulle kunna vara utgångstransformatorn. Tips på vart jag ska kolla efter fel?
Har 9.1V under last så spänningen borde räcka.
Det sitter en liten transformator i den. Skulle kunna vara utgångstransformatorn. Tips på vart jag ska kolla efter fel?
Re: Transistorrradio problem
Ska tilläggas att batterierna ät bytta mot AA batterier då den ursprungliga hållaren för D celler var sönderoxiderad.
Roterade runt batterierna i den nya hållaren och problemet försvann! Men det intermittent problem. Kommer och går när jag byter frekvens och skruvar på volymkontrollen. Hmm. Detta är huvudbry.
Roterade runt batterierna i den nya hållaren och problemet försvann! Men det intermittent problem. Kommer och går när jag byter frekvens och skruvar på volymkontrollen. Hmm. Detta är huvudbry.
Re: Transistorrradio problem
Nej det är inget fel på trafon!
Laddade ner ett schema på radion. Det var som jag misstänkte. Originalbatterierna är 2ggr 4,5 Volt lådbatterier.
De har en gemensam anslutning (från de två batterilådorna) som går till högtalaren. Se röd pil på bilden!
Kolla att du kopplat dina 1,5V batterier enligt schemat! Har du inte det så kommer problemet att kvarstå.
Och till sist: Spraya omkopplarsystemet inkl. strömbrytaren!
Detta är mitt sista inlägg i denna tråden.
Laddade ner ett schema på radion. Det var som jag misstänkte. Originalbatterierna är 2ggr 4,5 Volt lådbatterier.
De har en gemensam anslutning (från de två batterilådorna) som går till högtalaren. Se röd pil på bilden!
Kolla att du kopplat dina 1,5V batterier enligt schemat! Har du inte det så kommer problemet att kvarstå.
Och till sist: Spraya omkopplarsystemet inkl. strömbrytaren!
Detta är mitt sista inlägg i denna tråden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Transistorrradio problem
Tack för hjälpen SM7CZR!
Efter koppling av batterier enligt ditt schema så försvann problemet. Då har man lärt sig något nytt!
Finns det någon som kan förklara hur den där kopplingen fungerar egentligen? Att det från 4,5V (mitt i kedjan av 9V som apparat drivs med) kopplas till högtalaren?
Efter koppling av batterier enligt ditt schema så försvann problemet. Då har man lärt sig något nytt!
Finns det någon som kan förklara hur den där kopplingen fungerar egentligen? Att det från 4,5V (mitt i kedjan av 9V som apparat drivs med) kopplas till högtalaren?
Re: Transistorrradio problem
Se det som att radion drivs av +-4,5V, alltså symmetrisk matningsspänning. Det är för att kunna driva högtalarkonen åt båda hållen.
Re: Transistorrradio problem
Och framförallt för att slippa en stor och klumpig utgångskondensator. Vilken hade varit nödvändig om man bara hade kopplat som +V.