Transistorrradio problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan

Transistorrradio problem

Inlägg av okhan »

Har en Philips transistorrradio som har ett problem jag inte kan klura ut. Tror det är en 60-talare.

Det ligger ett brum som dyker upp när man drar ner på volymen. när volymen dragits upp rejält så kommer FM signalen fram och man kan höra radion. Dock med distorsion, som jag tror har med samma problem att göra.

Tror jag var med om samma fenomen på en annan transistorrradio förut och även där lyckades jag inte lösa problemet.

Video som förklarar det hela(brummet hörs med lurar eller ordentliga högtalare):
https://www.youtube.com/watch?v=5_OSiR7Ul2Y
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Transistorrradio problem

Inlägg av grym »

kolla den stora elektrolyten i nätdelen, den kan ha torkat, prova att löda på en parallellt för test
opampen

Inlägg av opampen »

Troligen nätdelen som är dålig och troligt med elektrolytkondingen. Distorsionen kan ha med utgångssteget att göra. Det ska ligga en elektrolyt till högtalarutgången pröva med att byta den. Det kan också bero på att utgångsstegets transistorer är dåliga. Du för mäta på dessa. I denna äldre modell kan det sitta en utgångstrafo i slutsteget.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det låter som det har med motkopplingen i LF-delen att göra. Det är inget nätbrum som hörs, utan en självsvängning som kan påverkas av ton-eller volymkontrollen.
Det kan också bero på dålig drivspänning. Om du använder batterier så se till att samtliga är ok!
Om batterierna trots allt skulle visa sig vara OK så försök att ladda upp ett schema på radion. Eller åtminstone typnummer. Philipschassi brukar vara lätt att hitta.
Omkopplarsystemet behöver som vanligt lite kärlek (spray).
okhan

Inlägg av okhan »

Modellen heter Philips Typ B3S16T.

Har 9.1V under last så spänningen borde räcka.

Det sitter en liten transformator i den. Skulle kunna vara utgångstransformatorn. Tips på vart jag ska kolla efter fel?
okhan

Inlägg av okhan »

Ska tilläggas att batterierna ät bytta mot AA batterier då den ursprungliga hållaren för D celler var sönderoxiderad.

Roterade runt batterierna i den nya hållaren och problemet försvann! Men det intermittent problem. Kommer och går när jag byter frekvens och skruvar på volymkontrollen. Hmm. Detta är huvudbry.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nej det är inget fel på trafon!

Laddade ner ett schema på radion. Det var som jag misstänkte. Originalbatterierna är 2ggr 4,5 Volt lådbatterier.
De har en gemensam anslutning (från de två batterilådorna) som går till högtalaren. Se röd pil på bilden!
Kolla att du kopplat dina 1,5V batterier enligt schemat! Har du inte det så kommer problemet att kvarstå.
Och till sist: Spraya omkopplarsystemet inkl. strömbrytaren!
Detta är mitt sista inlägg i denna tråden.
2 x 4,5 Volt.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan

Inlägg av okhan »

Tack för hjälpen SM7CZR!

Efter koppling av batterier enligt ditt schema så försvann problemet. Då har man lärt sig något nytt!

Finns det någon som kan förklara hur den där kopplingen fungerar egentligen? Att det från 4,5V (mitt i kedjan av 9V som apparat drivs med) kopplas till högtalaren?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Se det som att radion drivs av +-4,5V, alltså symmetrisk matningsspänning. Det är för att kunna driva högtalarkonen åt båda hållen.
opampen

Inlägg av opampen »

Och framförallt för att slippa en stor och klumpig utgångskondensator. Vilken hade varit nödvändig om man bara hade kopplat som +V.
Skriv svar