Vi gjorde då en "fuling" och kopplade ur själva lampan (som sitter jämte indikatorlampan för krockkudde som fortsatt fungerade normalt) och om jag hade tur skulle de inte se det på besiktningen. Enda gången de kan se sådant är precis då man vrider om startnyckeln. I ett kort läge tänds båda lamporna för att sedan slockna då bilen startas. Resultatet av besiktningen blev lite parodisk. Fick ett protokoll med totalt TVÅ anmärkningar; en trasig lampa vid reg-skylten OCH förstås att indikatorlampan för ABS inte tändes. Ingen tur alltså.
Måste nu inom två månader åtgärda "felen". Skyltlyktan är redan bytt

Om jag kan få ABS-lampan att tändas tillsammans med krockkudde-lampan då man vrider om nyckeln, och sedan släckas igen då motorn startar är jag hemma och kan lägga pengar på större behov. Har monterat ut hela enheten och bifogar bilder.
Bild 1 visar panelen i bilen. En vit kabelsko med två stift och en svart med ett antal. Samt den röda enkla ledning "vid sidan om" som gjorde att ABS-lampan (men inte krockkudde-diton) slocknade helt.
Bild 2 visar baksidan av enheten med hane för de två stiften från vita kabelskon (märkta 1 och 2) samt den undre där tre stift (2,3,4 o 5) är aktiva och passar med den svarta kabelskon.
Bild 3 visar "kopplingsschema" för enheten och därunder det utdragna kretskortet. Jag kan förstås identifiera de två anslutningarna till respektive lampa.
Själv har jag inte tummen mitt i handen och kan lösa och fixa. Vad jag inte kan är att avläsa kopplingsscheman som detta. Vad jag inte vill är att orsaka kortslutning.
Vad jag skulle vilja är att koppla BÅDA lamporna till sådan strömförsörjning att båda tänds då nyckeln vrids om och sedan släcks då motorn startar. Jag kan leva med att alla funktioner förknippade med avkänning av såväl kudde som ABS försvinner på köpet. I första hand vill jag få bilen att gå en säsong till.
Kan möjligen detta forum ge mig lite tips. Är det möjligt? Vad ska i så fall kopplas till vad?
En vild chansning är att de två stiften från vita kabelskon är strömförsörjningen och skulle i så fall kunna driva de två lamporna. I så fall kan jag skippa den svarta kabelskon helt och bara löda två sladdar parallellt från lamporna till den vita kabelskon. Låter för enkelt för att fungera men hade ju varit idealiskt.