Förförstärkare? Öka volym på en ljudkälla. Samt brumljud
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Förförstärkare? Öka volym på en ljudkälla
Låter som dålig filtrering. Är du säker på att adaptern ger likspänning?
Helt säker. Kanske bör testa med någon annan adapter?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vad står det på adaptern? Står det typ 12vAC eller 12VDC??
Sedan kan du ju klämma in en konding på 100-1000uF på matningen. Rättvänd!
Står följande: Har en konding på matningen. En keramisk, vet dock ej värde. Satt på en kontakt från slaktad elektronik, något som matats med 230v men lät den sitta kvar på kontakten... ska testa en 1000uf elektrolyt?soundbrigade skrev:Vad står det på adaptern? Står det typ 12vAC eller 12VDC??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det är likspänning. Troligen likriktat och lite lagom snålt filtrerad.
Har ej oscilloskop men kan testa med multimeter... hur strular jag inte till det med jordningen? Har fem olika kretskort som matas med ström och är ihopkopplade med ljudsignal osv. Jord är inte kopplat till något chassi. All jord möts. Inga dåliga lödningarpsynoise skrev:Se över spänningen som nätadaptern lämnar vid belastning. Ett oscilloskop är bra, annars kan du ta växelspänningsmätning på en multimeter. Vidare kanske du har strulat till det med jordningen då du har flera kretskort.
Men 1000uf elektrolyt gör iaf filtreringen bättre?soundbrigade skrev:Det är likspänning. Troligen likriktat och lite lagom snålt filtrerad.
Re: Förförstärkare? Öka volym på en ljudkälla. Samt brumljud
Mäter jag växelström med multimeter på adapterns DC ut så får jag 0.005. Räcker det för brum?
Vanliga kopplingar med återkoppling brukar ha bra power supply rejection ratio där ripplet på matningen har mindre påverkan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_sup ... tion_ratio
Jag hade kopplat en ljudkälla i taget för att se om ett av kretskorten kan vara boven.
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_sup ... tion_ratio
Jag hade kopplat en ljudkälla i taget för att se om ett av kretskorten kan vara boven.
Tror det kan vara denna kretsen som skapar brummet...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Brummet försvann i en annan lägenhet med samma adapter.
Men jag inser att jag behöver förstärka båda effekterna, även den som jag ansåg vara hög från början. Funderar på om det räcker med två sådana förförstärkare jag länkade. En för varje effekt och kanske en tredje som ligger efter dessa?
Såg även att denna stereovariant fanns. Eftersom jag har mono på båda effekterna kanske jag kan använda denna då den ser ut att ha möjligt för separat justering per kanal
http://www.electrokit.com/forforstarkare-stereo.46102
Men jag inser att jag behöver förstärka båda effekterna, även den som jag ansåg vara hög från början. Funderar på om det räcker med två sådana förförstärkare jag länkade. En för varje effekt och kanske en tredje som ligger efter dessa?
Såg även att denna stereovariant fanns. Eftersom jag har mono på båda effekterna kanske jag kan använda denna då den ser ut att ha möjligt för separat justering per kanal
http://www.electrokit.com/forforstarkare-stereo.46102
Stereovarianten verkar ju perfekt! Då kan du justera både ingång och utgång, på båda kanalerna.
Va gött!SM7CZR skrev:Stereovarianten verkar ju perfekt! Då kan du justera både ingång och utgång, på båda kanalerna.
Kanske svårt att svara på men är det bra förstärkning i en sådan krets?
En annan fundering. Vad händer när två signaler möts och den ena går "bakåt" på den andra. Hur kan man förhindra detta om det är skadligt? Antar att en diod i detta sammanhang inte fungerar.
Det du vill undvika är att två källor (här förstärkare) försöker driva mot olika punkter särskilt när återkoppling är inblandat. Ett sätt att göra källorna sämre på att styra sina utgångar är att sätta en resistor i serie med varje utgång. Det vill säga du summerar dina signaler genom två resistorer.
Okej, tack! Drar inte detta ned ljudnivån? Och hur hög resistans bör det vara?psynoise skrev:Det du vill undvika är att två källor (här förstärkare) försöker driva mot olika punkter särskilt när återkoppling är inblandat. Ett sätt att göra källorna sämre på att styra sina utgångar är att sätta en resistor i serie med varje utgång. Det vill säga du summerar dina signaler genom två resistorer.
Finns inget sätt att att blockera i ena riktningen likt en diod?