Ultraljudstvätt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Re: Ultraljudstvätt

Inlägg av Retroperra »

Aha, kan det vara vibrationer som orsakst sprickorna?
Intressant!

Mät motståndet för resp spole med en multimeter.
Mikael Axelsson

Inlägg av Mikael Axelsson »

Ja, det är det antagligen, men man tycker ju att den borde hålla för det.

Har nu bytt ut de komponenter som var trasiga, 5dioder, 2transistorer, 1kondensator. Men den är fortfarande helt död, har ström in.

Mätte motståndet på transformatorn, men får inget utslag någonstans. Antar att den är trasig?
Någon som vet vad det är för slags transformator? Står HM-220V på sidan och 110-JY på kretskortet. Hittar inget när jag googlar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om du tittar nära på den (syns även bra på bilden) så kan du faktiskt se ledningarna till spolarna i transformatorn och hur de är kopplade då de har olika tjocklek.

Så som du har bilden nu så ser man en tunn tråd strax under den högra översta pinnen liggandes i skåran som är mellan den översta pinnen och den pinnen strax under. Tittar man sedan längst nere på samma sida så ser man en exakt likadan tunn tråd fastsatt på pinnen i botten. Mät mellan dessa pinnar.

På den vänstra sidan ser jag sedan två lite tjockare trådar kopplade till pinnen längst upp och längst ned. Mät även mellan dessa.

Du skall få ett litet högre ohm värde på den högra sidan och ett värde under detta på den vänstra sidan.

Kan vara en custom trafo men även en valfri 230-xxV trafo som görs i massor för med tanke på komponenternas placering runt omkring och trafons uppbyggnad i sig m.m. så är det en vanlig mindre småeffekts 230/110V - xxV transformator. Kanske 9V eller 12 då det sitter en LM7805 som verkar vara kopplad till det vilket är en 5V regulator som nog garanterat är strömförsörjning till det logiska som ic m.m. Är något i strömförsörjningen sönder så är allt heldött.

---

Att det blir sprickor och dylikt i lite kraftiga ultraljudstvättar är inget direkt extremt ovanlig då det faktiskt är stora krafter involverade för att få litervis med vatten att kavitera och detta tiotusentals gånger i sekunden. Metallen rör sig sedan säg 30000 ggr i sekunden (lite olika frekvens mellan tvättar) fram och tillbaka och är det inte tillräckligt robust gjort eller bulten är av höghållfast stål och fastsatt ordentligt så kommer något att gå sönder till slut, som det gjort här och tom både och.

Att bulten till den lossnat kan vara mer jobb att fixa än kretskortet för en ny bult av höghållfast stål, men inte för hård, måste fästas och i fabrik görs detta oftast bara bara medelst punktsvetsning som inte alltid blir perfekt och således är försvagat. I ditt fall måste den då hårdlödas (tvivlar dock på att det håller i längden) men allra helst svetsas med TIG svets eller dylik. Sprickan måste även den svetsas ihop för det kommer bara att bli värre annars. Sedan är frågan om transducern är ok för de kan snabbt bli förstörda om de inte har något att arbeta mot.
Mikael Axelsson

Tack Henry!
På vänstersidan fick jag 5ohm och på högersidan oändligt stort.

Såg att de tunna trådarna var avbrända på högersidan. Till den ena pinnen kunde jag vira upp ett varv och löda fast tråden igen och till den andra pinnen fick jag löda fast utan att vira upp ett varv, gick precis, men vet inte hur länge det håller.
Efter jag lödit fast de tunna trådarna igen mätte jag 3kohm på högersidan.

Satte tillbaks allt och startade upp, blev mycket förvånad, den funkar faktiskt. Ultraljudet provade jag bara mycket kort för har hört att de kan ta skada om man kör dem utan vatten, men de verkar funka.

Mätte spänningen över transformatorn när jag hade strömmen på, mätte 230V över de tunna trådarna och 7V över de lite tjockare. Innebär det att det är en 230/110V-7V transformator? Undrar eftersom jag tror att den ena lödningen inte kommer att hålla så länge.

Varför är det så många pinnar? Är väl bara 4 som man använder?

Tigsvettsningen är det minsta problemet, får se till att kyla de ultraljudssändarna som är kvar bara, för de är ju även limmade.
Bulten tänker jag att jag använder den gammla, var ju bara punktsvetsningen som har lostnat.

Någon som vet vilket lim man ska använda?

Tror det funkar som så att man svetsar fast bulten lägger på lim och sen gängar fast ultraljudssändaren, antar att man skruvar fast den och limmar för att man vill ha bra överföring av vibrationerna.

Transducern? Hur ser den ut och hur vet jag ifall den är trasig eller inte.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Se där, du fick gång den. :) :tumupp:

Kallade ultraljudssändarna för transducers.

Och ja de tar skada om de körs utan vatten då det är stora krafter de sänder ut som inte kan ta vägen någonstans.

Tror sedan aldrig jag varit med om att en sådan här trafo fått primärsidans (den med tunna trådar) avbrända, inte ens en kortslutning på utgången skulle kunna gjort något sådant så det var udda.

Om du mäter 7V växelspänning på dess utgång så ja då är det en 7V transformator, vilket är rätt ok efter likriktning för en 5V spänningsregulator som den verkar vara kopplad till även om spänningen efter det blir lite hög för att vara perfekt men det går ändå.

Att det står olika spänningar är för att de kan sätta dit en trafo för tex bla den amerikanska marknaden som har 120V då vi ju har 230V, men 110V eller 120V spelar ingen större roll i detta fall men en 120V trafo kopplad till 230V så hade det börjat spraka.

Att den har fler pinnar än bara dessa 4 kan vara för att den skall sitta robustare fast eller så är just denna bobin, som de kallas, (grunden spolarna är lindade på) en som den kinesiska fabriken skaffat billigt och då används den till allt även om inte alla pinnar behövs. Sedan används just denna typ med flera pinnar mycket flitigt i lite mindre switchade nätaggregat av allehanda varianter då oftast fler än 4 pinnar används i dessa fall så de kan ev också vara lite billiga än en bobin som haft just bara 4.

Sändarna skall vara ett, som det kallas, med det materialet de är kopplade till så att all energi går in i vattnet. Limning av dessa så går det inte med vad som helst då det måste vara mycket starkt, även om den skruvas fast. Sedan har jag för mig att dessa typer inte för sällan även skall momentdras för att sitta riktigt hårt fast men utan att dra sönder bulten men kan gå annars med om man drar hyfsat.

Vet inte vad som används i lim väg men har för mig det är lite special lim om man vill att det skall hålla en tid och framförallt även sändarnas livslängd då dessa kan kosta en liten slant att byta ifall limmet skakar loss eller är för mjukt. När du svetsar sedan så måste du använda något som är hårt, vanligt järn håller inte i längden, så minimum något rostfritt skulle jag gissa.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Härligt - grattis!
Mikael Axelsson

Tack!
Fixade det tack vare er! Fantastiskt att man kan laga i princip vad som helst idag utan kunskaper bara man hittar rätt forum och folk :)

Tack Henry! Då tror jag att jag har koll på vad jag ska köpa om transformatorlagningen inte håller.

Bra input, ska använda det starkaste rostfria jag hittar då. Jag borrar ett litet hål där bulten till transducern ska sitta, mycket mindre än bulten bara för att se att bulten sitter mitt för hålet, sedan smälter jag ihop den rostfria skålen och bulten från skålsidan inte den sidan bulten sitter på, lägger även till lite material och ser till att de smälter ihop ordentligt. Borde bli mycket hållbarare än en punktsvetsning.

Har googlat lite angående lim, det enda jag har hittat att folk använder är tvåkomponents epoxi, provar med det och får hålla koll och prova något annat om det inte håller.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp: :)
MrIcka

Inlägg av MrIcka »

Mikael Axelsson skrev: 2 december 2016, 13:44:38 Tigsvettsningen är det minsta problemet, får se till att kyla de ultraljudssändarna som är kvar bara, för de är ju även limmade.
Bulten tänker jag att jag använder den gammla, var ju bara punktsvetsningen som har lostnat.

Någon som vet vilket lim man ska använda?

Tror det funkar som så att man svetsar fast bulten lägger på lim och sen gängar fast ultraljudssändaren, antar att man skruvar fast den och limmar för att man vill ha bra överföring av vibrationerna.

Transducern? Hur ser den ut och hur vet jag ifall den är trasig eller inte.
Hej,

Väcker liv i denna gamla tråd då lite samma sak har hänt med min. En ultraljudssändare har lossnat. Dock verkar inget gått sönder på korten.

De jag undrar är hur de fick bort bulten som gått av?
Hur svetsade du sedan, då sändaren måste kunna gå att ända upp så att säga, svetsade du från ovansidan av karet?

Tacksam för svar.

/Micke
Mikael Axelsson

Hej!

Min hade inte lossnat helt, hade bara blivit en spricka, så jag kunde gänga av den. Om du inte kan få tag på den med tång och gänga ut den kan du ju alltid svetsa på något och skruva ut den.

Precis, borrade ett litet hål i karet och svetsade uppifrån.
Skriv svar