Ultraljudstvätt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mikael Axelsson

Ultraljudstvätt

Inlägg av Mikael Axelsson »

Hej!

Har en ganska ny ultraljudstvätt, vevor PS-30A, som gett upp. Den brände säkringar både husets och interna säkringar. Bytte ut de små/mini som satt på kretskortet mot större säkringshållare och glassäkringar samma A som innan. Körde den 10 min funkade som den skulle tills tvättens säkring gick, bytte säkring och körde 10 till, när jag kom tillbaks var den helt död fast ingen säkring har gått.

Noterade när jag startade den att det fräste och knastrade lite precis som att något brändes.

Har spänning 230v om jag mäter efter strömbrytaren tre interna säkringar är hela. Display helt död, även lampan i strömbrytaren har gett upp.
Noterade att kontakten, ström in till kretskortet är lite bränd.

Den började att bränna säkringar efter att jag kört den länge 30min på högsta värme.

Någon som har en anning om vad det kan vara?
Ingenting ser bränt eller trasigt ut förutom kontakten där strömen går in.
Kan inte mycket om el.
Är glad för alla tips jag kan få!

/ Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Ultraljudstvätt

Inlägg av Danny »

Badet läcker troligtvis vatten ner på J3 kontakten.
Ser ut som det har blivit överslag mellan J3 och muttern/jord.

Man ser även kalkavlagringar efter vattenläckage på vänstra ultraljudssändaren.

Stort plus för många bra bilder :tumupp:
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

På din andra bild, kortet till höger, i nedre vänstra hörnet, ser det ut som att det ligger en vatten droppe på den blåa transformatorn.

Är säkringen på femte bilden hel, märkt F1?
Sedan verkar det sitta en säkring på kabelhärvan också, kollat den?
Haralt

Inlägg av Haralt »

Det är en kinesisk apparat, vilket framgår av maskinskylten.
Dessutom anges den vara för 220 Volt.
Idag tror jag att spänningen som elnätsägarna levererar snarare är 235 Volt.
Konstigt att "ganska nya" apparater som säljs i Sverige görs för 220 Volt.
Du skriver att den är "ganska ny". Hur lång är garantin?
Gå först tillbaka till affären där du köpte den och hör med dem, innan du börjar löda runt i apparaten.
Börjar du att göra reparation själv, så förverkas garantin, och du får helt själv bekosta reparation.
Om den är ganska ny (låter som ca 6 månder gammal) som du säger gäller säkert garantin.

Det som föregående talare tycker ser ut som vatten, kan vara silikongummi.

Ovan är mina observationer.
Senast redigerad av Haralt 25 november 2016, 16:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Mikael Axelsson

du har rätt Danny! Tack! :) Kände på vänstra ultraljudssändaren den satt löst, tog bort den och såg att lödningen hade lostnat och skapat en liten spricka i tanken. Vatten har troligtvis runnit härifrån och ner på kretskortet, troligtvis det jag hörde knastra/fräsa när jag slog på tvätten.

Så vad kan då ha gått sönder av kortslutningen?
Har mätt över transistorerna? som sitter ihop med kylflänsarna med,"pipfunktion" diod, piper hur jag än mäter, det ska det inte göra va? var köper jag dessa?

Två oranga stora resistorer? Är uppsvällda och plasthöljet har spruckit, har ingen resistans. De på vänstra vattenskadade kretskortet, de på högra mäter 46kohm

De lite mindre oranga resistorerna? mäter mer än 20Mohm som min mätare går till???

De små svart dioderna? Bredvid j3 piper åt båda hållen när jag mäter på dem, det ska de inte göra va?

Kan något mer ha gått söner och hur mäter jg isf för att kontrolera?

Jonaz, droppen är en silicon plupp som Haralt säger. Säkringen F1 är hel, satt två säkringar i kabelhärvan de var också hela, tack jonaz. :)

Det är en Kina maskin haralt och de är inte så hjälpsamma över mail.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

De långa gråa stavarna med färgmarkeringar på sig är resistorer, de röda stora är kondensatorer och de som inte ser ok är absolut inte ok. Ja det skall vara värmeledande pasta bakom den trissan och alla andra med för delen, typiskt att det skits i sådant i kinagrejer då det sparas några få ören genom att inte göra det.

Du kan inte mäta kondensatorerna med en vanlig multimeter då de alltid visar oändlig motstånd alternativt långsamt ökande, det behövs andra sätt för att mäta kondensatorer, men ser dessa typer ok ut så är de förmodligen också det men visst ingen garanti.

Piper det oavsett hur du mäter på trissorna och dioderna så är det något som inte som det skall vara. Dock kan det vara annat som dessa grejer är kopplade till som gör att du kan få samma resultat även på sådana komponenter som är ok så allra bäst är att löda loss det som är misstänksamt och mäta igen för att vara helt säker på att det är sönder, även om jag nu misstänker att transistorerna och dioderna fått skit.
Mikael Axelsson

Tack för infon Henry,! Då har jag lite koll på vad som är vad.
Börjar nog med att löda loss transistorerna, dioderna och den synligt skadade kondensatorn på vattenskadade vänstra kretskortet. Mäter och byter det som är trasigt, kondensatorn byter jag även ifall jag inte kan mäta den då den ser trasig ut.

Hur vet jag om en resistor är trasig, löder loss den och mäter ohm antar jag, men hur vet jag hur stor resistans den ska ha? Eller kan man se om en resistor är trasig. Är det troligt att dessa också är trasiga?

Är dessa två kondensatorer likadana?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur vet jag om en resistor är trasig, löder loss den och mäter ohm antar jag.
Det är ett alternativ, men det går normalt att se om de är sönder genom att de tex är ordentligt brända och förkolnande vilket ingen av dessa är.
men hur vet jag hur stor resistans den ska ha?
Genom de färgade ringarna. Om man inte lärt sig färgkoderna så finns det sidor på internet där man kan mata in färgerna så spottar den ut rätt värde, tror även det finns även en Wiki på forumet om detta.
Eller kan man se om en resistor är trasig.
Se svar på första frågan.
Är det troligt att dessa också är trasiga?
Nepp, de ser helt ok ut och det skall även lite till för att just denna lite större typ av resistor skall haverera.

Nej den kondensatorn är trots allt inte samma, även om de ser exakt likadana ut så är de faktiskt inte det denna gång. På kondensatorn i din ultraljudstvätt står det BNN21 och detta indikerar att den är internt uppbyggd med plasten polypropylen som det arbetande materialet. Den du hittat som ser exakt likadan ut är dock en standardkondensator så att säga som har ett arbetande material av polyester.

Kondensatorer uppbyggda av polypropylen har vissa egenskaper som gör att de passar mycket bättre i din ultraljudstvätt än de gjorda av polyester, som tom hade kunnat haverera rätt snabbt. Dessa bättre egenskaper gör dock att polypropylen normalt kostar mer än kondensatorer av polyester.
Mikael Axelsson

Tack Henry!
Står faktiskt CBB21 105J 400V men du har rätt annat material än den jag just köpt. Googlat mig till att CBB21 står för Metallized Polypropylene.

Frågan är då om jag kan ersätta den med den nedan?
Mikael Axelsson

Här kommer tänkta ersättaren skulle det funka?
Mikael Axelsson

Har en till fråga, vet någon vad detta är för komponent och kan den också gått sönder pga. vattenläckaget? Den ser lite bränd ut vid botten.
Kan man kolla om den är hel på något sätt?
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Menar du den gula? Det är en transformator. Den är märkt med 220V men det är ju igen hjälp direkt.
Å andra sidan tror jag inte att en transformator går sönder av lite vatten. Men den måste ju få torka ordentligt förstås.
Mikael Axelsson

Tack Retroperra! Ja, det är den jag menar, ok transformator alltså. Kan jag mäta på den och se ifall den är hel?
Tänker inte att vattnet i sig är skadligt men att det troligtvis blivit kortslutning.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jag skulle löda loss och mäta spolarna för att kolla att dom ger resistans.

Sitter ultraljudsgeneratorn lödd mot skålen? Eller vad är som har läckt egentligen?
Mikael Axelsson

Ok, får göra det.
Kan du förklara hur jag ska mäta?

En bult sitter löd mot skålen som ultraljudsgeneratorn är fasrskruvad på. Bulten har lostnat och skapat en spricka i skålen, vatten har läckt rakt ner på kretskortet och kortslutit.
Skriv svar