RS232 <-> Excel?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Pjoms
EF Sponsor

RS232 <-> Excel?

Inlägg av Pjoms »

Jag söker en funktion (makro?) som kan ta emot data från serieporten till ett Excel-ark och lägga den i valvri cell på det blad som man anger via RS232:n.
Söker man på detta så finns det en del att välja på... ByteWedge ser ut att kunna det jag söker (tror jag) men det kostar pengar...
Någon som vet av några gratis-alternativ att testa och labba med?

Och just det ja. Jag kommer att ha en PIC i andra ändan så det spelar ingen större roll hur man ska formatera datan som skall plockas in till Excel - det ordnar sig.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kan du inte skriva ett VBA (Visual Basic for Applications) program direkt i excel som gör detta?
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Ja, jo, problemet är just att jag inte kan skriva det. Det var därför jag tänkte kolla om nå'n annan hade gjort nå't liknande som man kunde "sno"... :wink:
Det var nog en VBA jag tänkte på när jag skrev makro. Är inte så hemma på det här området... :oops:
I och för sig kanske ett bra tillfälle att lära sig!
douryd

Inlägg av douryd »

Provat "StampPlot Lite" ?....
Jag körde det när jag jobbade med Basic Stamp, funkar kanonbra!

Eller skall du göra nåt speciellt som kräver just excel?

//Douglas
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Det är en kille på pellets.info som knypplat ihop ett trevligt Excel-dokument för att hålla reda på pelletsförbrukning, mängd pellets i lager mm och det skulle vara kul om man kunde fylla i cellerna automatiskt genom att låta en PIC mäta förbrukningen i brännaren och dumpa in värderna till PC:n.
pema
Kontakt:

Inlägg av pema »

Jag har själv funderat på det här men liksom inte orkat ta tag i det. googlade lite nu och hittade den här sidan http://www.windmill.co.uk/rs232.html

vet inte om det kan var någonting att ha, skall undersöka lite mer när jag har lite tid över nästa gång..
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Jag har tittat lite på windmill tidigare, men det känns lite bökigt att ha snurrandes på sidan om. Jag tror att det ska gå att fixa med ett VBA - på nå't sätt...
Skriv svar