Jag startar tråden dels för att jag behöver strukturera upp projektet på ett lite mer uttalat sätt än bara i skallen, samt att jag gärna bollar med och får tips från kunniga medlemmar.
Om vi börjar från grundtanken, där jag som nybliven far har fått flytta ut från mitt studiorum, förpassad till ett egenbyggt litet skrivbord i sovrummet (vad man hinner med den där lilla timmen grabben sover på dagen). Mitt enda utlopp för min amatörmusikerådra är när jag plockar med lite småsynthar till polaren och jammar i hans kök. Att packa allt i en ryggsäck har förvisso sin charm, men jag köpte en verktygslåda i "aluminium" på classe och tänkte jag skulle ha grejerna där i.
När jag väl började fundera på det så tänkte jag att det hade ju vart skönt om man kunde sätta in en förgreningsdosa och ett uttag för apparatkabel i sidan bara, så man slapp byta batterier på syntharna hela tiden och fick ström till den lilla mixern. Men sedan kom jag på att det var ju rätt onödigt att klämma in en förgreningsdosa när jag har ett gammalt flex ATX PSU på 120W som ligger och skräpar och varför inte köra det och slippa massa onödiga adaptrar? Det är ju svårt att sluta fantisera när man väl har börjat, och jag tänkte att varför inte bygga ihop lite roliga effektmoduler också? Och en högtalare hade ju vart gött att få dit för att kunna vara riktigt mobil...
Jag tänkter mig att rattar till alla moduler skall sitta i locket, med kretskort på baksidan. Möjligen att jag vill montera allt på plexiglas för att kunna se nörderiet ordentligt. Kommer bli lite som en modulär synth där man kopplar med monopluggar!

Tanken är att bygga en ram till botten av väskan som håller syntharna, mixer och uttag till monopluggar till effekterna (skall sitta där kartongerna ligger i övre höger hörn).

Och nu till vad jag behöver lite hjälp och stöd med:
1. Högtalare
Lådan är ju inte nåt resonansunderverk direkt, så jag vet inte hur mycket krut jag vill lägga på detta. Den urklippta pappcirkeln motsvarar ett 6"-element, men det är nog lite att ta i när jag tänker efter. Vad är rimligt för en sån här låda? Alla synthar har inbyggda högtalare, men det går knappt att höra bastoner så det är lite tråkigt. Jag vill ha nåt som ändå ger mig ett hyfsat ljud, vilket inte borde vara helt omöjligt. Sen tänker jag mig en diskant också. Har ni några tips på rimliga element? Även delningsfilter som passar duon hade vart trevligt att få tips på om det finns nån med lite mer erfarenhet. Jag vill inte lägga för mycket pengar på detta, pappalönen är inte fet..
2. Förstärkare
Här tänker jag köpa en liten 12V förstärkare i kretskortsformat, tips på effekt som är lämplig hade uppskattats. Kopplat då till högtalarna i föregående punkt.
3. Lödkolv
I nuläget äger jag endast en sketen lödkolv från classe, tips på någon bra kolv till hyfsat pris för att löda elektronik tar jag gärna emot. Även tips på en "helping hand" om ni vet någon bra.
4. Elektronikkomponenter
Vart är bäst att köpa komponenter ifrån? Hur viktig är kvalitén och hur mycket skiljer det (tänk på att det är ljudkretsar)?
5. PSU
Ser ni några problem med att använda det gamla nätagget till detta projektet? Något speciellt jag skall tänka på, kanske använda PCI-strömkabel till förstärkaren och ta det andra från moderkortskontakten? Tänkte köpa en 12V-9V converter.. Sen hade jag en tanke om att köra allt från 12V linan (även 3V) för att kunna koppla in batterier någon gång i framtiden..
Det som kommer behövas är 12V till mixer (200 mA) och förstärkare (~3-4A?), 9V (3-400 mA) till KORG Volca Keys och effekterna, och 3V (? mA, lågt iaf) till Pocket Operators. Effektmodulerna kommer i princip vara effektpedaler utan chassi, men jag har lite svårt att uppskatta effektåtgång till dessa.

Det var nog det jag hade för tillfället iaf, vi får se om någon god själ vill hjälpa mig. Vid intresse kan jag flytta över till "projekt" när det börjar hända lite grejer och föra någon slags projektdagbok där.