Säkra av underhållsladdaranslutning bil/MC?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Säkra av underhållsladdaranslutning bil/MC?
Jag skall montera in CTek-anslutningsdon i bilen och ena MCn. Är det tillrådligt att säkra av sladdstumpen mellan batteri och ladduttag eller är det onödig
Laddkablage:
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... -pa11433sv
Laddare:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-608150/
Laddkablage:
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... -pa11433sv
Laddare:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-608150/
-
Re: Säkra av underhållsladdaranslutning bil/MC?
En bra fråga som leverantören borde kunna svaret på. Nog borde man kunna kräva att de kan ge råd om sådant.
Eftersom det inte finns säkringar på varken laddkablaget eller det fasta kablaget för bil och MC så tycker man tydligen inte att det behövs.
Laddaren är skyddad mot felopolarisering, vilket gör att säkring inte krävs av det skälet i alla fall.
Roy
Eftersom det inte finns säkringar på varken laddkablaget eller det fasta kablaget för bil och MC så tycker man tydligen inte att det behövs.
Laddaren är skyddad mot felopolarisering, vilket gör att säkring inte krävs av det skälet i alla fall.
Roy
säkra av, det jag råkat ut för är att man får kraft från batteriet som ställer till det, ex vid klämda kablar och liknande
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Tack båda. grym har övertygat mig, det är ju trots allt en stump som hänger och dinglar (nåja). Det får bli en säkring nära batteripolen.
Jag har iofs ingen CTek, men den jag har sitter hängsäkring på, så det kan nog vara i sin ordning...
Det är ju som sagt inte laddaren som är problemet, den är "idiotsäker", det är ju mer det att man inte vill ha direktkopplade kablar från batteriet hängandes.
Dock har jag det på min 1100, borde fixa..
Dock har jag det på min 1100, borde fixa..
-
Jag har inga av mina 8st CTEK avsäkrade på något som helst sätt. Under 10-15 år har jag inte ens haft en incident som skulle behövt en säkring.
Så jag ser det som overkill.
Så jag ser det som overkill.
limpan4all: men har du permanent monterade laddkontakter då ? det är ju det som är lite kymigt.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Speciellt den som skall sitta på MCn känns bäst att ha avsäkrad. Kabeln kommer troligen sitta fäst med buntband mot någon del av ramen. Jag skulle i och för sig kunna trä allt i en slang för bättre skavskydd. Jag är helt med på att laddaren som sådan är säker, det är kablaget från batteri till uttaget som ger mig litet huvudbry.
Och jag borde kolla vad verkstaden gjort på GSen
Edit: fixade autokorrekt eller slagfel
Och jag borde kolla vad verkstaden gjort på GSen

Edit: fixade autokorrekt eller slagfel
Det är en god regel att säkra kablaget så inget inträffar vid kortslutning. Så nära plus på batteriet som möjligt. Batteriet innehåller mycket energi som lätt startar en brand.Även batteriet kan explodera av en kortslutning.
-
Några men inte alla.
Jag räknar med att dom fjösiga orginalkablarna kommer att fungera som säkringar om det skulle börja gå >tusen Ampere genom dom.
Jag räknar med att dom fjösiga orginalkablarna kommer att fungera som säkringar om det skulle börja gå >tusen Ampere genom dom.
-
jag har perm monterad ctek-kablage på min hoj. Har ingen skring. Den lille stumpen lär inte göra mycket. Isåfall skulle ju både kabel till startmotor och elboxen säkras av vid batteriet.
Nog sagt om det så är det ju inte fel heller att ha en extra säkring.
Nog sagt om det så är det ju inte fel heller att ha en extra säkring.
På min hoj är det nog en halvmeter kabel iaf, och det blir en fin glödtråd om den kortsluter.
..Men jag har inte heller säkring, men borde fixa.
..Men jag har inte heller säkring, men borde fixa.