Hur fungerar det här? (TEA6320)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
graphite
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 november 2016, 23:02:59

Hur fungerar det här? (TEA6320)

Inlägg av graphite »

Hej Elektronikforumet! Första gången jag skriver något här :)

Så; Jag har en bilstereo som använder en TEA6320 ic för inputkontroll och diverse ljudinställningar. Denna har fyra ljudingångar. På en av ljudingångarna har man eftermonterat en aux-ingång.

Eftersom jag tänkt byta ut aux-ingången mot en blåtandsmottagare petade jag på nuvarande lösning och hade sönder saker såklart :)

Men, jag skulle gärna vilja förstå hur detta fungerar.

Bild

1. Vad har kondensatorerna för funktion vid ljudingångarna? Jag trodde det kanske var något enkelt skydd mot transienter och att jag lätt kunde kortsluta signalen däremellan. Men det är knäpptyst om jag inte kopplar in en kondensator där.

2. Jag har ritat in hur de satt dit aux-ingången. Istället för en kondensator har de lött dit två motstånd på +- ingångarna där kondisen satt som sedan går vidare med en sladd till auxingången.

Orginalsignalen är från FM-mottagaren, så är den här lösningen för att dra ner FM-signalen till förmån för aux-signalen? Och hur kan man ersätta en kondensator med två seriekopplade motstånd?

Själv fattar jag inte varför man lägger aux över FM som aldrig är tyst. Jag har tänkt klippa input från AM-mottagaren och koppla in blåtanden där istället då jag nog inte kommer sakna AM-bandens snåla utbud här i Sverige...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Hur fungerar det här? (TEA6320)

Inlägg av RDX* »

Kondensatorerna används för att ta bort DC-strömmar. Där måste sitta en kondensator i serie, annars skulle jag tro att det blir stor risk att förstöra ingångsstegen.
RFC420
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 december 2012, 10:28:33
Ort: Stockholm

Re: Hur fungerar det här? (TEA6320)

Inlägg av RFC420 »

Som jag förstår det använder man seriemotstånd när man summerar en stereo- till en monosignal för att de två lågimpedanta utgångarna inte ska driva varandra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30083
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur fungerar det här? (TEA6320)

Inlägg av MadModder »

Jo men det där ser inte rätt ut. :humm:
Det ska sitta ett motstånd i serie med varje insignal, och först därefter kopplas de ihop till kondingen och in i ljudmottagaren.
Och motstånden ska inte ha så lågt motstånd som 27Ω. Det är för stereon samma sak som att inte ha några alls.
4,7kΩ styck är mer normalt.
IMG_9563x.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar