Har fått tag i lite elektronikhistoria jag tänkte slakta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
galob

Har fått tag i lite elektronikhistoria jag tänkte slakta

Inlägg av galob »

Men inte utan att fråga er som har koll på dylikt först :)
Har äntligen fått tid, ekonomi och andra avgörande faktorer att stämma så att jag kan börja ägna mig åt hobbys.
Har alltid varit lite intresserad av elektronik, programmering och maskiner men inte tagit tag i det förrän nu.
Tycker det är rätt svårt att komma in i så därför försöker jag varva en del läsning för att få grundläggande förståelse för vad jag sysslar med, (boktips mottages gärna!) men det är roligare att sätta ihop byggsatser och sedan försöka ändra dem till vad jag är ute efter.

Nu har jag allt hemma som behövs för en nixie-klocka som jag länge drömt om, men jag har inte velat börja bygga innan jag har någonting att montera grejerna i.
Letat på loppisar osv ett bra tag utan att hitta rätt men nu fick jag tag på en gammal pjäs som jag tror kommer bli grym.
Letade efter information om den då jag väldigt gärna skulle behålla och använda den övre skalan på något vis (kanske som sekundmätare?) och hittade enbart en referens under mina googlingar.
Undrar därför om jag gör något jag kommer ångra framöver eller om det bara är utdaterad elektronik som bäst tjänar som delar till nya projekt?
Samt om det är möjligt att använda vreden och skalan på något vis?

Tycker ni att det är rätt beslut så skruvar jag isär den och laddar upp bilder på innanmätet om intresse finns :)

Ser nu att bilderna blev väldigt mörka så jag ordnar bättre när jag får tag i en annan kamera...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: Har fått tag i lite elektronikhistoria jag tänkte slakta

Inlägg av Nerre »

Den översta skalan antar jag fungerar ungefär som en voltmeter (sen ritas alltså en kurva över spänningen på pappret), så det borde ju gå att byta ut skalan där (den går ju bara till 50 nu) och använda den som sekundvisare (med nån form av D/A-omvandlare). Visserligen kommer det kanske att bli en viss eftersläpning när den slår om från 59 till 0 (nålen ska ju hinna gå tillbaka), men det borde kunna fungera.

Att använda den som en låda till en Nixie-klocka skulle nog bli snyggt, men jag vet inte riktigt vad man skulle använda omkopplarna till då... Kanske använda den ena som encoder (för att ställa klockan) och den andra för att välja vad encodern påverkar (och så då ett läge för normal drift såklart).

Hade kanske gått att använda även pappersmatningen till nåt (genom att göra en oändlig slinga av pappret kanske?). En tanke är ju att göra en pappersremsa med en hel årskalender och helt enkelt mata fram den väldigt långsamt. Eller månens fas? Men du lär nog behöva en microcontroller och en stegmotor för att driva den då.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Jag har några gamla pappersrullar för skrivande ekolod liggandes.... vad är det för bredd ?

LeCanard
galob

Inlägg av galob »

Riktigt kul att få så bra svar!
Diggar verkligen idén att använda pappersrullen som kalender!
Angående skalan kanske 50 är rätt optimalt ändå om jag kan ordna så att återgångstiden landar på 8-9 sekunder..
Har köpt hem en massa arduinos och komponenter och håller på att plöja böcker angående programmeringen nu, antar att det blir den lättaste vägen för mig som nybörjare att ordna styrning på det hela.

Funderar på om omkopplarna i framtiden kan få styra t.ex. scenarion i switchking, då skulle den ena kunna styra belysningslägen och den andra ett antal förinställda alarm för att även få väckarklocksfunktion. Men det ligger nog en bra bit in i framtiden då nixieklockan jag tänker bygga nu är en byggsats som verkar rätt låst.

Verkligen snällt att erbjuda papper ankan, hoppas du har någon rulle på 11cm bredd?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

I mina samlingar har jag ett litet motsvarnde västerländskt instrument med minst dubbelt så bred pappersremsa. Instrumenstorlek typ mikrovågsugn alltså. Det innehöll bland annat en Weston cell som spänningsreferens! Väldigt intressant, men kanske inte värst hälsosamma ämnen, om man råkar klåpa sönder den.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Hittade 4 st "blandade" rullar. 77mm, 115mm, 149mm resp 153mm.
Du kanske kan skära av dem för att de ska passa.

LeCanard
Skriv svar