Mobil till fast telefoni

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dmiller

Mobil till fast telefoni

Inlägg av dmiller »

Jag funderar på att säga upp min fasta telefon samt det tillhörande ADSL.

I min verkstad, tillverkad i plåt, är det noll mobilteckning.
I nuläget vidarekopplar jag mobilen till fasta telefonen i verkstan och på så sätt kan jag bli nådd..

För att lösa problemet om jag säger upp fasta telefonen kan man använda skype och koppla ett riktigt nummer till det och sedan vidarekoppla mobilen till det numret.

Det skulle vara fint om det finns någon VoIp till analog telefonlednings-gateway. Har frera telefoner i verkstan samt dragen tråd för det som jag gärna använder..

Vad finns det för alternativ? driftsäkerhet? kvalitet?

Så, det jag vill ha är ett "fast" telefonnummer som går via internet till en dosa i mitt lokala nätverk som skickar vidare signalen analogt till telefonerna...

Tackarrr
dmiller

Re: Mobil till fast telefoni

Inlägg av dmiller »

På wikipedia kallar de en sådan burk för "analog telefonadapter"....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Eller "ATA-box"

Jag ska ha några sådana av märke cisco liggandes, fast jag har inte sett dom på några år tyvärr, så vete fanken om jag kan hitta dom.

Dom funkar annars bra och städer flera protokoll (SIP exempelvis)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hur fixar man ett "fast nummer"?
SEK

Inlägg av SEK »

En variant kanske kunde vara att montera en s.k. GSM Fixed Cellular Terminal nånstans där det finns mobiltäckning (finns uttag för extra antenn) och sedan koppla dom gamla trådtelefonapparaterna till den. Finns sådana begagnade från både Nokia och Ericsson, och dom jag har hållit på med (mest Nokia 22) klarar att "driva" flera trådtelefoner. Sätt en UPS före så har du "avbrottsfri telefon" när strömmen går...
Finns nya också från Burnside t.ex., men då blir ju priset något annat.
Fast dethär är ju "gammal teknik" förståss, 2G blir det väl med Nokian i alla fall. :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

lillahuset skrev:Hur fixar man ett "fast nummer"?
Man skaffar ett abonnemang för IP-telefoni.

Lämpligen hos en operatör som tillåter att man kör egen utrustning (många kräver att man hyr ATA-box från dem).

Cellip vet jag är en (vi har haft Phonzo Cash och Phonzo köptes nyligen upp av Cellip), vi har abonnemang hos Alltele också. Men det finns fler. Undvika Telia, Tele2 etc för där kan du inte köra egen utrustning (du får aldrig ut inloggningsuppgifter från dem).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Några som jag har bra erfarenheter av:
Telavox
Teletek
Voicetech

Alla har vettiga priser och fungerar med Asterisk och annan egen utrustning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja man får ju kolla och jämföra priser och så.

Vårt Alltele-abonnemang är Rix Telecom från början, det är deras "79-kronan". Kostar 79 kronor i månaden och man får ringa för hela beloppet (så ringer man för mer så kostar nästa månad mer).

Våra Phonzo-nummer var från början nån annan leverantör, men det är alltså idag Phonzo Cash, ett kontantkort som man inte behöver tanka så länge man har pengar kvar. Vi har laddat minimibeloppet 100 kronor (för flera år sen) och sen använder vi dem bara som inkommande nummer (det var tänkt att vara egna nummer till ungarna).
dmiller

Inlägg av dmiller »

Det verkar vara bra standardiserat, så nu gäller det bara att hitta en billig och seriös operatör...

Tack för all input !
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja SIP är tämligen standardiserat. Det stora problemet med SIP är att det inte riktigt fungerar bra via NAT (eftersom man använder RTP på separata portar för ljudet). Men det finns lösningar som STUN eller vanligt port forwarding, eller att routern helt enkelt detekterar SIP-trafiken och öppnar portar vid behov.
svanted

Inlägg av svanted »

har haft IP telefon med tillhörande kopparadapter, efter två st åskätna tröttnade jag på att köpa en till,
elände med 2km luftkabel(ADSL) som åskledare.
har det ibland igång mha sip klient på samsungen, funkar sådär med en rpi som asterisk växel.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Ett alternativ jag skrollade förbi när jag letade efter annat:
http://www.acandia.se/modul-for-fast-te ... c-349.aspx

Då är det ju inte IP-telefoni utan verkstan blir en mobiltelefon. Kanske enklare? men det kräver ju ett abonnemang till. Men jag antar att du mest tar emot i verkstan så kontantkort borde gå bra.
dmiller

Inlägg av dmiller »

Kom på ytterligare ett alternativ. Sätta upp en repeater i verkstan, så att jag får mobiltäckning där.

Verkar som att det krävs certifierad installatör och tillstånd...
svanted

Inlägg av svanted »

Nerre

Inlägg av Nerre »

dmiller skrev: Verkar som att det krävs certifierad installatör och tillstånd...
Ja, eftersom en repeater som inte fungerar som den ska (felkonstruerad, felkonfigurerad eller att den gått sönder) riskerar att slå ut all mobiltrafik i området. Med andra ord kommer folk inte kunna ringa 112 från mobilen, vilket av naturliga skäl anses vara väldigt allvarligt.
Skriv svar