Hjälp med modifikation av analog ljudeffektskrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Hjälp med modifikation av analog ljudeffektskrets

Inlägg av robertr81 »

Hej,
Har köpt en byggsats för att göra analoga ljudeffekter genom att vrida och trycka på strömbrytare. Byggsaten går även att köpa monterad. Allting fungerar bra men skulle vilja göra en modifikation.

Det finns tre rattar med 4 val på varje.
Typ av ljud, pitch osv. Ratten för pitch har bara fyra lägen och jag skulle vilja ersätta den med en potentiometer för att kunna styra det helt själv.

Varianten man köper färdigmonterad har tydligen denna funktion men inte byggsatsen.
Innan jag handlade delarna frågade jag säljaren om byggsatsen och den färdiga vara identiska och fick svaret ja. Frågat igen angående modifikation men får dåligt med svar.

Är det krångligt att ersätta ratten till höger med en potentiometer eller bara utöka enheten med en potentiometer. Hur gör jag isåfall?

Byggsats:
https://www.rdhelectronics.fr/site/EN/cat-1/prod-63

Färdig variant med potentiometer längst till höger:
https://www.rdhelectronics.fr/site/EN/cat-2/prod-47

Bilder på delarna:
Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av robertr81 4 november 2016, 22:57:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Hjälp med modifikation av analog ljudeffektskrets

Inlägg av matsadona »

Varför inte ersätta alla tre med potentiometer?
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Gärna det :) orkar du bistå med hur så blir jag väldigt glad. Eller bara den efterfrågade om det blir omständigt...Tacksam för den hjälp jag får
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Har inte hunnit titta så noga, men teoretiskt borde det ju bara vara att koppla in en potentiometer istället för något av alla de motstånd du väljer mellan med rattarna. Resistansen på pot'en bör då vara så nära som möjligt det största motståndet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Schema?!

Finns det något som skulle kunna styras med spänning kanske en liten Attiny skulle kunna få vara med .... :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det jag frågar mig är ju: Om det nu skulle gå att använda potentiometer istället för vridomkopplare, varför har de inte använt det från början? Vridomkopplare är väl mycket dyrare än en potentiometer?

Jag gissar att det tyvärr är så att varje omkopplare ändrar flera olika motstånd, och antagligen på ett sånt sätt att det inte skulle fungera med en vanlig stereo-pot. Skulle inte förvåna mig om man skulle behöva ganga en linjär med en logaritmisk för att få rätt funktion.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

matsadona skrev:Har inte hunnit titta så noga, men teoretiskt borde det ju bara vara att koppla in en potentiometer istället för något av alla de motstånd du väljer mellan med rattarna. Resistansen på pot'en bör då vara så nära som möjligt det största motståndet.
Tack! Lite svårt att förstå mig på vad som händer och välja rätt motstånd men förstår hur du tänker. Den högra ser ju ut att gå till 7st motstånd men ratten har bara fyra lägen

soundbrigade skrev:Schema?!

Finns det något som skulle kunna styras med spänning kanske en liten Attiny skulle kunna få vara med .... :wink:
Tyvärr inget schema. Jag är jäkligt nöjd bara jag får variabel pitch, så en extra pott eller ersätta högervredet med pott :)
är attiny något digitalt?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Typ av ljud, pitch osv.
Ratten för typ av ljud går troligtvis inte att ersätta med en pot, då den antagligen väljer mellan helt olika funktioner.
Pitch-ratten borde rimligtvis koppla in ett antal olika motstånd i samma krets, och borde då gå att ersätta med en pot.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Huga,huga.Sådär illa lät hemmabyggda multivibratorer också förr i tiden.
Ett schema som kanske kan vara likt:
http://www.siren-machine.com/NJD/NJD%20TEMP.png
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ATtiny är en mikroprocessor typ. Man kan "ganska lätt" programmera den att styra lite saker som t ex en ljudkrets. Jag har tex en minisynth benämn SX-150 som kan få lite nytt liv med en enkel programmerbar grunka.

Lite mer vad man enkelt kan göra: http://www.instructables.com/id/Attiny- ... /?ALLSTEPS

men som folk säger - se om du kan byta ut t ex omkopplare mot potar.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Okej så byta ut en resistor längst ned till höger, tex den med högst värde, mot en potentiometer med ett så nära värde som möjligt? Känner mig lite osäker. Blir bökigt löda av ratten som sitter där :doh: (ger iaf lite träning)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du måste lista ut hur den funkar först, att börja byta ut motstånd på måfå mot en potentiometer lär inte bli bra.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Ja det var typ det jag behövde hjälp med. Är inte kompetent nog och hjälp med detta var kanske lite bökigare än vad jag räknat med . Tacksam för all respons ändå
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det går inte att bara se på bilderna sådär, man behöver i princip ett kopplingsschema. Annars får man sitta och försöka följa kretskortets banor för att rita ett schema...

Men det behövs kanske bara schema över delen med omkopplarna och motstånden.

Man måste också veta hur omkopplarna fungerar (d.v.s. hur många poler och lägen, vilka stift är vad).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gillar du mixtra och trixa med ljud ska du kolla in www.musicfromouterspace.com. Hemsidans grundare dog tyvärr i somras men han hann lägga upp massor med balla grejer från avancerade syntmoduler till enkla "leksaker".
Skriv svar