Hjälp med vattenpumpautomatisering önskas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RadarEnt

Hjälp med vattenpumpautomatisering önskas

Inlägg av RadarEnt »

Först en beskrivning av situationen:
Vi har en egen grävd brunn. Tillförseln dit är för liten för vårt behov. Därför borrades för många år sedan en djupbrunn. Vattnet därifrån har den karakteristiska svaveldoften som brukar finnas från sådant vatten. Därför tar vi vatten från den grävda brunnen. När den börjar bli tom slår vi manuellt på pumpen från den borrade och låter den pumpa över ett par kubik till den grävda. Efter ett par dygn brukar doften ha ventilerats bort och vattnet är mycket bra.
brunn.gif
Det är inte alltid man upptäcker när det börjar sina i brunnen och pumpen som försörjer huset går torr. Det är inte alls nyttigt för pumpen.
De röda plupparna ska symbolisera nåt slags givare. T.ex. flottörer.

Jag har lekt med "Yenka" och försökt göra en krets som ska automatisera processen att pumpa över vatten till den grävda brunnen.
pumpautomat.gif
I princip verkar det fungera. Men det kanske finns en smidigare lösning än den jag gjort?

Lysdioden ska symbolisera att ett relä dras som ska starta pumpen i den djupborrade. Där lyckas jag inte få till det att fungera. Några komponenter vill brinna när jag försöker.
Jag skulle behöva hjälp med att rätta till och vidareutveckla det här.
Hoppas ni förstår mina skisser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp med vattenpumpautomatisering önskas

Inlägg av TomasL »

Finns färdiga flottörer för detta, bara att koppla in, utan en massa krims-krams runtomkring (du behöver en kontaktor för pumpen dock).
Ofta är flottörerna i par, en som bryter när brunnen är full och en som sluter när brunnen är tom.
Dessa brytare seriekopplas och får styra kontaktorn.
Alternativa inkopplingar är med självhållande kontaktor, där "Tom-flottören" får dra kontaktorn och "Full-Flottören" bryter upp självhållningen
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag skulle satsat på helt vanliga relän istället, det känns som det går att få robustare enklare om man inte är van vid alla fallgropar vid elektronikkonstruktion...

Om den nedre givaren skulle finnas i en variant där den sluter när nivån är låg blir det en enkel 1 relä lösning.
Bild

Stryk S1, (alternativt använd som ON/OFF för automatiken(Kanske en ON/OFF/AUTO om du vill kunna köra pumpen manuellt?)
S2 är toppgivare, sluten tills det finns tillräckligt med vatten
S3 är bottengivaren, sluten när det är för lite vatten.
K1 är motorskydd som du säkert kan skippa...
Q1 är kontaktorn som startar pumpen

Man kan ju tänka sig att invertera signalen till en av givarna med ett extra relä...
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Skulle nog bara använda en nivågivare som känner av nedre nivån och som triggar en timer som kör djuppumpen en inställd tid.
Vill man kan man också stoppa den andra pumpen när nivån är låg för att inte torrköra pumpen.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

TomasL skrev:Finns färdiga flottörer för detta, bara att koppla in,
Så enkelt det låter.
Kanske du vill göra mig den tjänsten att berätta var de finns. Eller tala om vad jag ska söka på.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.exac.se/produkter/unknown/ni ... _nivofloat

Den sägs ju ha ställbar hysteres, frågan är om den går att få tillräckligt stor för din brunn dock...

edit:
Conrad hade massor av olika, lätta att handla av...
https://www.conrad.se/Tillbeh%26ouml;r- ... oCb33w_wcB
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Kanske du vill göra mig den tjänsten att berätta var de finns. Eller tala om vad jag ska söka på.

https://www.google.se/search?q=niv%C3%A ... BygA&dpr=1
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Den här kanske skulle vara lämplig?
https://www.conrad.se/Flott%f6rbrytare- ... 73_0813045
Nivåskillnaden mellan tom och full är inte speciellt noga. Någonstans mellan 1,0 och 1.5 meter sisådär.
Djup-pumpen går på 3-fas. Det är det enda jag vet om den.
Flottörbrytaren ska alltså dra någon form av relä som startar pumpen? Kanske man kan få något tips om lämplig komponent. Beställer gärna av Conrad.

I planerna ligger också att jag med hjälp av "kranar" ska kunna ta ut vatten för att t.ex fylla badtunnan.
Då vill jag kunna tvångsköra pumpen med "Auto-Off-Manuell" funktion. Vilken strömställare kan jag använda?

Det ska inte behöva vara nödvändigt att automatiskt stänga av brunnspumpen. Med den här funktionen ska brunnen aldrig behöva bli tom.
Hmmm...... Kanske en indikatorlampa som lyser när vattennivån är så låg att djuppumpen ska gå igång. Den kan sitta på stolpen några meter från brunnen. Om den lyser mer än några sekunder kan man förstå att något är fel.

Med förslag på lämpliga komponenter kan jag nog rita upp ett kopplingsschema och låta er kommentera det.
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

https://www.conrad.se/Industrirel%e4-1- ... 91_6130212

Som du ser har den redan en på/av/auto knapp du kan använda så den blir väldigt trivial att koppla in. Tänk på att det du gör är olagligt så brinner brunnen upp så berätta in vad du gjort för någon. :) Men framförallt, lägg tid, pengar och energi på att montera det i en förankrad vattentätt låda med ordentliga tätningar för kablarna och eventuellt lås om lådan är placerad i marknivå. Genom att helt klart överdriva kan jag påstå att 99% av allting som är farligt med el handlar om dålig montering som med åren lossnar eller börjar läcka osv, sen dör någon för gräsmattan är blöt. Det är bara det att du frågar om väldigt grundläggande enkla saker men du ska peta med trefas i en våt miljö där man kan föreställa sig att det ränner runt ungar osv... vet du vad du gör? Det är en gradskillnad att koppla ihop några sladdar till sin lampa man har i hemmet och att göra en fast installation som kanske blir kvar i trettio år.

Det är dock som sagt var väldigt lätt men det är lite sådana där saker runt omkring som är lika lätt att missa så du kanske ska posta lite bilder osv framöver med detaljer om hur själva installation ser ut.

Om inte huset redan har det så kanske du ska fundera på att ansluta pumpen via en jordfelsbrytare till exempel den här...
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... =s-tjK_hDc

//A
svanted

Inlägg av svanted »

det kan finnas ett problem,
borrade brunnar innehåller ofta mycket järn som fälls ut i kontakt med luft och speciellt om det finns järnbakterier.
då kommer järnet att fällas ut i din grävda brunn och tillslut har du den full med brun gegga som sugs in i pumpen.
har du testat borrvattnet med hänsyn till järninnehåll?
det måste vara otroligt lågt efterssom minsta lilla accumuleras som rostutfällning över tid.

borrade brunnar behöver tvättbara cisterner om de är öppna. och även järnfilter som inte är underhållsfria.

innovationer i ämnet kan ju finnas typ att man förseglar vattenytan i brunnen med plast? eller kanske koldioxid,
men då finns järnjonerna kvar i vattnet och dricks upp, då får inte halten vara för hög.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Det var inte oväntat att olika säkerhetsaspekter skulle komma upp i ämnet. Att brunnen skulle brinna upp låter väldigt osannolikt.
Hela brunnen.gif
Om det blir jag eller behörig elektriker som kopplar det får framtiden utvisa. Jag vill bara veta att jag har rätt grejer hemma den dag det ska göras.
Från skåpet 4 går alltså en kabel under jord in till den gjutna "kammaren" där allting i fråga om vattenförsörjning finns. Andra nedgrävda kablar går till huset, garaget osv.
Som det är nu måste man lyfta bort locket och klättra ner när man vill slå på/av djuppumpen eller titta till något.
Det går även ner ett ventilationsrör en bit ner i brunnen som mynnar uppe i locket.
Brunnspumpen är en sån där med tank-gummiblåsa som går på enfas.

I stället för locket tänkte jag bygga någon sorts huv eller liknande som är kanske en meter högt. Naturligtvis välisolerat. Inne i den kan man sätta in ett manöverskåp, så det blir mer lättåtkomligt. En frostvakt nere i kammaren kanske blir installerat.

För ca 30 år sedan hade jag behörighet att göra liknande elinstallationer. Men eftersom jag inte sysslat med sånt sedan utbildningen blir det att man glömmer en del.

Nu är det närmare tio år sedan ett vattentest gjordes, så det börjar bli dags igen. En utsugning av bottensediment skulle heller inte skada.

Jag kom att tänka på flottörbrytarna. Den ska ju alltså slå på när nivån är låg och slå av vid lämplig nivå. Gör den jag länkade till det?
Det skulle i och för sig räcka att den slår till och av efter en viss tid som CPMS föreslog.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sannolikt måste den hänga lodrätt för att slå på och för att slå av måste det vara så mycket vatten att sladden pekar rakt ned.
Dvs du justerar in den med hjälp av fri sladd-längd.
Vill du ha 1 meter mellan till och från så blir längden mellan flottören och infästningen troligen 40-50 cm eller så.

Dock får du läsa i bruxen hur just denna fungerar.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Den som AndLi länkade till räcker att koppla till en kontaktor som får starta djuppumpen. Du hänger den ner i brunnen med en vikt på kabeln så när flottören flyter med kabeln neråt står pumpen still, när sen nivån sjunker så flottören till slut hänger med kabeln uppåt startar pumpen. Hysteresen ställs genom att ändra avståndet mellan vikt och flottör, nivån ställs med vilken höjd vikten hänger på.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Nu tror jag att jag börjar förstå funktionen med flottörbrytarna.
Den jag länkade till hos Conrad verkar ändra funktion beroende på vilka trådar man använder.
flottörbrytare.gif
I mitt fall skulle det alltså vara blå och svart tråd som ska kopplas. Den får hänga ner till den nivå där den ska slå till och förankras på den höjd den ska slå av.
Det som symboliserar Motor på skissen ska i stället kopplas till reläet som slår på djuppumpen.
AlgoJerViA länkade till ett som verkar lämpligt.

Jag ska skissa på ett kopplingsschema så får vi se om jag begriper det här.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Så här ska det visst kopplas.
Den befintliga brytaren ersätts med reläet.
Skriv svar