Har byggt en iphone-högtalarswitch via en Arduino men...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Steffo77

Har byggt en iphone-högtalarswitch via en Arduino men...

Inlägg av Steffo77 »

Har en 4-kanalig högtalarswitch kopplad till en stärkare. Manuellt väljer jag knapp 1-4 för musik i olika rum. Så klart blir det lägre volym när alla är tillslagna pga lasten samt att stärkaren inte orkar hur mycket som helst. Dock fungerar det.

Nu har jag byggt en webbserver via en ardunino där jag från en webbsida (i min iphone) kan välja att dra reläer på eller av. Allt fungerar (vilket jag mätt upp, alla drar som de ska). Jag har ställt samtliga högtalarswitchar på (i den fysiska switchen) och sedan låtit signalen ut från respektive kanal gå in i reläerna så att de via iponen kan slås till eller av.

Här kommer det jag inte får grepp om, jag kan slå på ett eller två högtalarpar men när jag slår till nr 3 och 4 så tystnar alla högtalare. Väljer jag att slå till enbart par 4 så låter de högtalarna men slår jag till tex ett och två så blir det åter tyst. Känns som att den blir överlastad eller vad handlar det om och varför?

Jag kan ju ha alla fyra par på om jag inte går via reläerna.

Ps. Varje högtalarpar har två reläer (H+V) så totalt är det 8 reläer jag styr.

Vad är det jag missar och hur kan jag lösa det?

Ps2. Att jag går via den fysiska switchen beror på att den (köpt hos HiFiklubben) sägs ha någon slags balansering för att hålla impedanserna uppe.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Har byggt en iphone-högtalarswitch via en Arduino men...

Inlägg av JohnGalt »

Är det 2-poliga relän, dvs bryter du båda ledningarna till varje högtalare?
Steffo77

Inlägg av Steffo77 »

Hej!
Varje relä (8 st) har tre poler (?) där jag använder de två som öppnar och stänger. Vet inte vad den tredje polen är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det känns som om att du nog får rita lite hur du har kopplat.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Dessa relän ser ut att vara enpoliga med dom har en 3-polig skruvplint, inte riktigt samma sak. Vad jag tror JohnGalt menar är om du växlar båda ledarna till högtalarna eller bara den ena ledaren...
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Jag tror att du måste bryta båda ledningarna till högtalarna med reläet (dvs 2-poligt) för att det ska fungera, eftersom högtalarswitchen kopplar in högtalarna i olika serie/parallell-konfigurationer (impedansen skulle ju bli för låg om alla bara kopplades in parallellt).
Men rita som sagt gärna upp hur du har kopplat.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Steffo77 skrev:Hej!
Varje relä (8 st) har tre poler (?) där jag använder de två som öppnar och stänger. Vet inte vad den tredje polen är.
Det ser ut som ett växlande relä. Matar du in på mittenplinten så får du ut spänningen till antingen höger eller vänster plint, beroende på om reläet är draget eller ej.
Skriv svar