Avsäkring 230V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem

Re: Avsäkring 230V

Inlägg av Tommy_Naseem »

Som elektriker som har varit på många byggen i mina dagar så säger jag så här.
1 lager gips 30 minuter brand
2 lager gips 60 minuter brand

Inte ens när vi byggde datahall med 240 minuters brandceller så användes något annat än gipsskvor.
Dock var denna väggen med fler lager och flera väggar efter varandra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I dag är det upp till byggaren att göra en utredning över tillräckligt brandskydd.
Dock är det så att en 11mm mineritskiva motsvarar 24mm gips, samt ger bättre flamskydd.
Det är skillnad på att bygga brandceller, för att förhindra brandspridning, och bygga för att förhindra brand överhuvudtaget.
Baroon

Inlägg av Baroon »

Så om jag fattat tråden rätt.
Att avsäkra min matning till vinden är onödigt. En falsk trygghet som inte behövs?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Avsäkra enligt gällande regler, vilket din elektriker känner till.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag pratade alltså om brandsäkra dokumentskåp. Där har man gips i skåpets väggar vilket gör att så länge det finns vatten kvar i gipset så blir temperaturen i skåpet inte mycket högre än 100 grader.

Det är precis samma fenomen som när man efter en brand ser att dokument i ett plåtskåt bara är aska, medans dokumenten i ett träskåp klarat sig. Det handlar om att materialet "absorberar" värme, det handlar inte om att materialet inte ska börja brinna.

Plåt börjar inte brinna, men är värdelöst för att förhindra brandspridning eftersom det bli lika varmt på bägge sidor av plåten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, gips har man nog inte i dag men väl andra värmeskyddande material. Sand är inte helt ovanligt heller.
Dessutom så är det inte en relevant jämförelse.
Nerre

Inlägg av Nerre »

På vilket sätt absorberar sanden värme? Är det när den smälter? Hålls temperaturen verkligen under flampunkten för papper när sand smälter?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja naturligtvis.
Gipsen och mineriten förhindrar inte värmespridningen, bromsar den något.
Tanken är att gips/minerit skall stoppa genombränning under en viss tid, och på så sätt förhindra brandspridning.

När det gäller brandskyddsskåp, så stoppar man in skåpet i en ugn, värmer upp det hela till 1000 grader, och efter testet är slut, dvs 15, 30, 60, 90, 120 minuter får temperaturen i skåpet inte gå över 175 eller 180 grader (har sett båda uppgifterna).
För byggnader fungerar det väldigt mycket annorlunda, då det handlar om brandrök (som är brännbar) och öppna flammor, vilket skall stoppas av brandcellerna
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mitt råd till TS:
Spika/Skruva ihop en montageplats med minnerit-skivor som flam/brandskydd på lämpligaste sätt (en "hylla" med lämplig storlek av minnerit kan nog vara vettigt).
Låt en elektriker dra matningen (och avsäkra enligt gällande regler) och sätta av erforderligt antal vägguttag (monterade på Minneriten).

Vid eventuell överhettning av din utrustning skyddar minneriten dels mot den värme som bildas och dels från upphettade delar som ramlar av utrustningen.
Byt ut sågspånen närmast utrustningen mot mineralull eller lägg en matta på sågspånen.
Är du extra paranoid, sätt en brandvarnare där också.
Baroon

Inlägg av Baroon »

Bra rekommendationer TomasL!
Min lösning blir att sätta en utanpåliggande normkapsling (1rad 4mod) med en strömbrytare och en 2A dvärgbrytare i källaren och sätta uttag på vinden enligt TomasL rekommendationer.

Edit: ändrade storlek på dvärgbrytare.
Skriv svar