Driva 24V LED strålkastare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kvasimondo

Driva 24V LED strålkastare

Inlägg av kvasimondo »

Hej,

Jag har undersökt marknade för LED strålkastare, börjar man komma upp i >50W så börjar de skjuta iväg vad gäller storleken, och jag behöver sätta upp dem lite diskretare.
Så jag kom på den brillianta iden att köpa ett par strålkastare för 12-24VDC som jag tänkte driva med ett switchat nätaggregat.

Nu börjar jag tvivla på att det här är rätt väg att gå, så jag hoppas få lite vägledning av er.

Strålkastaren: http://www.valostore.se/produkt/led_arb ... g_60w_bred
Tilltänkt trafo: http://www.tme.eu/se/details/lpv-150-24 ... mean-well/
Trafospec: http://www.tme.eu/se/Document/1963ce1fa ... 0-SPEC.PDF

Tanken är att strålkastaren sitter utomhus, medans trafo är inomhus på kattvind.

Är detta en OK lösning, om inte vad skall jag använda som strömkälla till strålkastarna?

Tacksam för all input.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Driva 24V LED strålkastare

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen!

Jag kan faktiskt inte svara säkert på den "trafo" du länkar till, egentligen så är ju en LED strömstyrd, och ett drivdon för LED är då byggt för detta.
Men de lampor du tänker köpa har inbyggda drivdon för LED, och dom går på allt mellan 12-24V.

Så du behöver et spagg som klarar strömmen vid nån av de spänningarna lampan klarar.
Faktiskt, ett spagg till en bärbar dator kan funka. Brukar vara på 19V och klara rätt bra effekt.
Castor

Inlägg av Castor »

OM du undrar : Spagg är detsamma som spänningsaggregat eller nätdel.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tack! Det kunde jag ha sagt. :)
Castor

Inlägg av Castor »

Vi behöver ju inte skrämma bort nytillkomna med konstiga ord, det räcker med konstiga diskussioner. :D
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

:tumupp: för castor. Det är lite för mycket ibland
kvasimondo

Inlägg av kvasimondo »

Tack så mycket för all input!

Jag letar efter ett nätaggregat som kan installeras som fast installation, och tycker inte det är helt lätt att hitta tranformator/spänningsaggregat som inte är till för LED belysning.

Eftersom jag tror ni besitter kunskap i en fråga som har gäckat mig länge, så tar jag chansen här :)

Vad är det för skillnad mellan en helt vanlig transformator (ex ringkärne transformator) och ett switchat aggregat för att driva LED?
Att switchat har högre verkningsgrad vet jag, utan jag tänker snarare på utströmmen?

I min (måhända naiva) värld är ju 24VDC samma sak oavsätt om vad för typ av enhet den kommer ifrån, visst kan det finnas olika tolerans på rippel etc, men vad är det för egenskap på strömmen som gör den extra lämplig för LED? Är den på samma sätt olämpliga för andra typer av strömkonsumenter?

Tack på förhand!
Skriv svar