Är LED över motstånd=strömbegränsare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Är LED över motstånd=strömbegränsare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om man kan bygga en enkel strömbegränsare genom att helt enkelt sätta en LED över ett motstånd.

Säg att du vill ladda ett batteri men du vill inte att laddningsströmmen ska bli för stor så du sätter detta LED+motstånd som strömbegränsare, funkar det?

Rent teoretiskt tycker jag det borde funka för spänningen över motståndet kan i princip aldrig gå över bandgapet (t.ex 1,6V för röd LED).

Men om man ser det som så att man kanske har stadiga 12V från laddaren och du försöker ladda ett 9V-batteri som kanske som lägst är 6V samtidigt som maxspänning över motståndet då är 2V (säger vi), då blir det ju 4V kvar och vart tar dom vägen?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Är LED över motstånd=strömbegränsare?

Inlägg av adent »

De 4 volten kommer också hamna över din LED, det kommer LED:en inte att tycka om, därefter kommer den sluta vara en fungerande LED väldigt väldigt fort.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det är så enkelt, va?

MVH/Roger
PS
Men säg att du sätter en kraftdiod över motståndet, borde då inte strömmen bli nånstans 0,7V/R?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Genom motståndet ja, resten kommer att gå genom din diod.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag inse det nu, ursäkta jag störde :)

MVH/Roger
PS
Smedjebacken, jag hade klasskompisar från gymnasiet i Ludvika som bodde där, tog även grönt kort i golf på Hagge Golfbana.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det du vill ha är en strömgenerator, och strömgenerator kan byggas med bipolära trasistorer.

en bipolär transistor är en trans-konduktans enhet, där en liten ström styr en större ström utan att strömmen påverkas så mycket fast spänningen varierar stort över kollektor och emitter(så länge transistorn inte är mättad)

En 'färdig' komponent för att bygga strömgenerator med endast 1 motstånd som hjälp är tex. med LM317

kan man inte med minsta spänningsfallet över LM317 och dess mätmotstånd som tillsamman är flera Volt utan kräver lägre spänningsfall under 1 Volt som lägst så får man titta på lösningar med strömspeglar.

För lite lägre strömmar tex.
stromspegel_LED.GIF
där D2 och D3 kan ersättas av tex NiMh-batteri och man få konstanström även om inkommande spänning (V1) varierar mycket (dock inte lägre spänning än ca 0.3 Volt över batteriernas polspänning om strömmen skall behållas). Kvoten mellan R1 och R2 bestämmer hur mycket mer ström ena benet (transistor Q0) leder gentemot kontrollbenet (transistor Q1) om trissorna är något så när lika och bör också se till att montera trissorna Q0 och Q1 tillsammans för samma temperatur så att strömmarna inte driver iväg för mycket.

(D1 har fel symbol ser jag nu - skall vara zenerdiod)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Snygg lösning, xxargs!

Jag har 11,3V efter laddningsdioden, ackarna är på 9,6V nominellt, antar max 10V vid full uppladdade, 1,3V kvar alltså.

Jag hade tänkt mig en lösning modell strömgenerator i serie fast strömspegel slog mig aldrig och utan strömspegeln skulle jag inte få 1,6V över röd LED (D1 i ditt schema).

Kruxet är att jag vill ha en LED som indikerar laddning så den måste vara med och bara på när det laddas, naturligtvis.

Inser nu att jag kanske har problem med +/-9,6V-matningen från batterierna.

Två frågor:
1) Måste jag ha en laddningskrets (som nu bara består av ett motstånd) för varje batteri eller kan jag ladda dom i serie?
2) Kan jag nyttja "18V" rätt av som jag gör i schemat eller måste båda regulatorerna belastas var för sig?

MVH/Roger
PS
Eagle har inga passande footprits för kraftdioder, avser försöka öka håldiametern för motstånden i brd-menyn.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag byggt in en strömgenerator för laddningen (200mA).

Sen har jag möjliggjort för volympotentiometer samt dragit dist-poten till plint.

Nu är det bara en sak jag är orolig över, jag skarvar alltså två ack-paket men jag gör det genom att upprätta en skarv på en punkt jag kallar VGND vilket får till följd att från den punkten får jag plus av ena ack-paketet uppåt och minus från andra ack-paketet neråt.

Men samtidigt vill jag ladda båda samtidigt ty systemjord är längst ner dvs på "Vss".

Går det?

Eller är det bättre om jag inte skarvar i VGND?

Min tanke är annars att tåtarna från ackarna skarvas ihop där, samtidigt som dessa lika gärna kan lödas ihop.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Antar att 9,6V är synonymt med 8s NiMH. Cirkus 11,6V fulladdat, ~1,45V cellspänning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tycks klara mig, 2X11,6=23,2 och jag behöver typ bara 0,4V över strömgenerator+motstånd (Vce(sat)+0,2V).

Samtidigt är dom nominellt 1,2V/cell (NiMH: 10-947-53).

Jag har f.ö fixerat strömmen till LED så att den inte kommer variera ett smack (läs att bandgapet och därmed strömgenereringen blir konstant).

Nu tror jag att jag har koll på den här biten i alla fall.

Skarvningen av ackarna är dock fortfarande oviss men det känns som att jag ska låta bli att dra mitten till VGND.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har kommit på att man inte kan göra så.

Jag måste ha två laddningskretsar.

Jag har dock börjat tänka om för jag gillar inte krånglet.

Tror jag kommer satsa på en Cocraft-Watson generator med feta lytar och 7824-regulator istället.

Vitsen med det är att många komponenter försvinner och då speciellt dubbla laddningskretsar.

Ett litet problem kan dock vara att jag i alla fall vill kunna dra vad 7824 klarar (1,5A gissar jag) så lytarna måste bli feta.

Men en enda laddningskrets lockar.

Samtidigt är AC-drift egentligen bara till för laddning så eventuellt brum är inget problem.

Bifogar schemat som det ser ut just nu.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag hittat på en roligare och smidigare lösning, känner mig väldigt nöjd faktiskt.

Cocraft-Watson generator är införd och många komponenter försvann :)

Något feta lytar dock :D

MVH/Roger
Skriv svar