Hej! Köpte en multimeter på Kjells. Uni-T UT61D. Mäter o. funkar enl. förväntan. Dock slocknar bakgrundsbelysningen på displayen några få sekunder efter man satt på den. Man slår på den med en knapp på vänstra sidan, men när man sedan tar mätproben och fått den på mätstället, då slocknar displayen lagom när man vill läsa av. Ytterst irriterande, absolut inte bra för blodtrycket. Någon som har erfarenhet av detta instrument och vet hur man låser bakgrundsbelysningen? I manualen har jag inte sett någon info.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ter-p48273
Multimeter
Re: Multimeter
Det finns nog ingen låsning till det.Men du har väl garanti kvar?
Och dom är inte alls omöjliga att göra med.Du får en ny på direkten
Och dom är inte alls omöjliga att göra med.Du får en ny på direkten
Där är inget fel alls på Ditt instrument. RTFM! Belysningen skall släckas efter 10s för att spara ström. Batteriet är ett 6F22 och de har förfärande låg kapacitet och är direkt olämpliga för sådant som lyser...
Det kanske hade varit bättre att välja ett instrument utan belysning eftersom det reflekterande materialet på sådana displayer vanligtvis fungerar bättre och kan läsas av vid mindre omgivningsljus.
Skall Du ansluta den till dator via USB så kolla upp vad där är för isolation innan. Hittade inget alls om detta i manualen, men klockan är mycket när jag skriver detta och dags att stänga för ikväll. Hoppas verkligen att där är galvanisk isolation som pallar lite spänning, annars är datoranslutningen i princip värdelös.
Det kanske hade varit bättre att välja ett instrument utan belysning eftersom det reflekterande materialet på sådana displayer vanligtvis fungerar bättre och kan läsas av vid mindre omgivningsljus.
Skall Du ansluta den till dator via USB så kolla upp vad där är för isolation innan. Hittade inget alls om detta i manualen, men klockan är mycket när jag skriver detta och dags att stänga för ikväll. Hoppas verkligen att där är galvanisk isolation som pallar lite spänning, annars är datoranslutningen i princip värdelös.
Det är optisk överföring av datat, man tar ut en plastplugg på baksidan och trycker i en motsvarande med ett IR-öga i som sitter på sladden till datorn.
Tror inte det går att slå på belysningen permanent, det kräver att man öppnar multimetern och modifierar hur belysningen är kopplad eller lägger till något som triggar igång den upprepade gånger.
Tror inte det går att slå på belysningen permanent, det kräver att man öppnar multimetern och modifierar hur belysningen är kopplad eller lägger till något som triggar igång den upprepade gånger.
Har en uni-t med belysning som uppför sig på samma sätt. Hade varit trevligt om man som användare själv kunnat fått välja belysning i fast läge. Att det drar ström från batteriet gör mig inget