Dimmer paj, vad är det som tar stryk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Dimmer paj, vad är det som tar stryk?

Inlägg av Retroperra »

Hola, vi har en dimmer i köket som har en lite komplicerad last med fyra 230V halogen spotar och en Ikea lampa med traditionell transformator. Det har hållit fint i sju år men när en av halogenspotarna gick pga ålder så dog dimmern också. I dimmern hade både säkringen gått och nånting mer gått sönder - det gick att slå på/av men inte att dimma så jag köpte helt enkelt en ny.

Nu har den nya pajat också så den byter jag på garantin och låtsas som ingenting. Så från nu får transformatorlampan inte gå via dimmern får jag gissar att det blir nån form av strömrusning som drar ner dimmern i det mörka träsket.

Lasteffekt är 4x25W halogen glödljus samt en transformator på "max 100W" enl. vad som står på den.
Dimmrarna är märkta 314W resp. 300W.

Den nya är tänkt att tåla många sorters last:
Schneider Trend 40-314 W
"Infälld dimmer utrustad med bakkantsstyrning och brytare med trappfunktion, samt integrerat kortslutnings- och överbelastningsskydd. För glödljus och lågvoltshalogen med elektroniskt trafo, eller övriga trafon godkända för ljusreglering."

Men vad är det som går sönder egentligen? Är det triac:en som går eller? Jag kan ju öppna och se efter förstås men det här mer en intresserad fråga än att jag faktiskt ska laga dimmern.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Dimmer paj, vad är det som tar stryk?

Inlägg av Danny »

Kortslutning i triacen är det vanligaste med den problembilden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"utrustad med bakkantsstyrning"
Detta får spänningen från den induktiva belastningen att rusa rejält i vädret.

Kan kompenseras med ett RC-snubber nätverk - men be mig inte om att räkna på det.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Tack,
fasen, nu blir man ju lite sugen på att byta triacen och se om det går att väcka den gamla dimmern.
Skriv svar