Grafiskt bygge!

Berätta om dina pågående projekt.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

10 st LM35 för 326 kr är ju en smula dyrare än 91 kr för 10 st 1% termistorer, men dom är ju enklare att använda förståss.

Å andra sidan så är "kostnaden" för linjäriseringsprogramvaran en engångsinvestering som man snabbt tjänar in på att använda billigare komponenter.

En smaksak.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Liten uppdatering!.
Så nu är de bara resten kvar...
Bild

Föresten så kommer jag att använda mig av LM35 sensorer!.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag vet inte om jag våger visa den bilden för min bekanta. Han är prylbög och kommer absolut att tvinga mig att bygga en likadan åt honom :-)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

He he

Ja sen så ska jag styra den ena cirkulationspumpen till pannan så att den startar när panvattnet når 78grader, & sedan stänger av den när tempen sjunker till 75.
Men så fort elden har släckts så ska pumpen stängas av även om panvattnet håller 90grader, så inte vattnet kyls av via pannans skorstens drag!.

Sen så blir de en RS232 utgång så man kan logga värderna i datorn & kunna exportera dem till Excel så man kan få lite fina grafer!.

Hoppas jag kan få hjälp av någon här sen å göra ett litet enkelt data program som kan ta emot dessa värden & spara dem i en TXT fil.

AOE hade en artikel nyligen om en trådlös RS232 länk, som värkar bra , men jag kan inte hitta dessa RFmodulerna!. Någon som vet?.

Och så blir de någon form av en rörelse sensor, så man kan tända bakgrundsbelysningen , med hjälp av att man vinkar till med handen framför!.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Finns ett ingen laddnings regulator till tankarna? I så fall är det nog ingen bra ide att inte ha cirkulations pumpen på. Låt den gå hela tiden det brinner i pannan. Den ser till att det cirkulerar i panna också. Hur ska du detektera att det inte brinner längre? Rökgas termometer eller?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag kör med en mekanisk termostat nu som öppnar vid 78grader & de funkar mycke bättre, än att köra med pumpen på hela tiden.

För att då får man snabbt varmt vatten i toppen av tanken, & där sitter ju varmvatten beredar kärlet. + att pannan ska ha en jämn & hög arbetstemperatur, för att jobba effektivast!.

När Vatten tempen in till pannan är högre än ut från pannan, då vet man ju att det inte brinner längre & att vattnet kyls av!.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I mina föräldrars anläggning är det en ladd temostat den släpper inte ut vatten från panna förän den är 90°. Men det ger en cirkultion i panna så fort man sätter på pumpen.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo just de, vattnet cirkulera bara inuti pannan. laddomat heter de paketet & kostar mellan 4-6000:- & de var jag inte sugen på att lägga ut till en gammal köks panna.
Det blev dyrt ändå med tank & kringutrustning & arbete =40'000:-
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Fagge skrev: AOE hade en artikel nyligen om en trådlös RS232 länk, som värkar bra , men jag kan inte hitta dessa RFmodulerna!. Någon som vet?.
Det finns ett inlägg om det. Prova att söka här.
Och så blir de någon form av en rörelse sensor, så man kan tända bakgrundsbelysningen , med hjälp av att man vinkar till med handen framför!.
En IR-deckare till ett larm kanske. Finns på tradera ibland för ca. 40-60:-
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag har sökt som en galning efter RS232, men hittar inget trådlöst!.

Tänkre bara en IR diod & mottagare, Så när man sätter handen framför så reflekteras strålarna i handen & åker in i mottagaren & sluter en krets med timer!.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ok det var ett egen byggt system. Då är jag med på konstruktionen. Nackdelen är att man inte får varm och kallvatten separerat. RS232 är per definition trådbundet.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Här finns tråden om Trådlös RS232:
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=1113
dangraf

Inlägg av dangraf »

Tjenare! jag tycker synd om dig.. suttit o knopat hela projektet i maskinkod, men är grymt imponerad av arbetet!

Så jag undrar om du är intresserad av en C-kompilator till hc11? jag har även en pod och några isa kort för att kunna simulera hc11n med hårdvara o debugga från datorn. jag har fått grejjerna från skolan och använder det inte. har även ett anlat processorer över.

intresserad?

MVH Daniel Grafström
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Äh.
Jag kan inget annat än Asambler & jag kör med mina universal kort, som jag vet fungerar, så nån extra hårdvara skulle bara strula till det, tror jag!.
Men tack ändå!.
Vad är de för processorer du har?, A1/E0.... PLCC Kapslar ???.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Ok, jag har processorer som slutar på
A1FN, A0FN, A0T, A1T, A0, E1CFN3.. PLCC tror jag. sånna där man trycker ner i en sockel, som man inte ska löda. 52 ben om jag räknat rätt

sen har jag även en del minnen. vet inte vad det är för typ. men det e sånna som raderas av UVljus... en glasplupp i mitten (TMS 27256-120jL).

Alltså grejjerna jag har använder jag inte. det finns manualer till. o även några lätta labbar för att komma igång om jag inte har helt fel för mig.
Senast redigerad av dangraf 21 mars 2004, 22:45:39, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar