Det finns dock en del likriktarrör med kvicksilver i,
rörets lilla mängd "flytande argentum" lägger sig som rester på glaset men det är då istället utspritt.
edit: Norpan hade ju redan svarat..

Det tror jag att du skulle kunna! Bara du ger det tid och kanske ibland behöver komplettera lite teknisk info från andra håll. Jag tycker du har ett bra tänk som vill utmana och lära dig själv och inte är rädd för att gå din egen väg! Tycker det är en styrka! Så fortsätt med projekten! Men en sak får du lova oss att du är försiktig med högspänningen! Vill ju fortsätta följa din kreativitet här på forumet!rogerk8 skrev:Visst är det gulligtopampen skrev:Vilken liten trevlig CRT! Påminner om ett scope jag köpte begagnat börja av 80-talet, borta sedan länge! Gillar de gamla bildrören!
Vad tror du, klarar jag av att bygga ett litet skåp av det?
Jag som är så kass enligt TomasL och Icecap alltså.
MVH/Roger
Mycket intressant, tack för informationen!Norpan skrev: Du har fel, kvicksilver är värdelöst som getter, barium och legeringar därav är bättre och väldigt vanligt.
Getterflashen kan inte berätta att röret fungerar, men det kan berätta att det fortfarande är vakuum i det
Hade den varit vit och flagig istället för blank och svart hade det inte varit bra.
Kommer eventuellt ske att jag läser länken även om fasciliteterna minst sagt är sparsmakadeLite att läsa om du funderar på att bygga egna rör eller annat högvakuumgrejs:
http://www.thevalvepage.com/valvetek/getter/getter.htm
Fy fasen vad härligt att höra, tack för att du är så snäll!opampen skrev:Det tror jag att du skulle kunna! Bara du ger det tid och kanske ibland behöver komplettera lite teknisk info från andra håll. Jag tycker du har ett bra tänk som vill utmana och lära dig själv och inte är rädd för att gå din egen väg! Tycker det är en styrka! Så fortsätt med projekten! Men en sak får du lova oss att du är försiktig med högspänningen! Vill ju fortsätta följa din kreativitet här på forumet!rogerk8 skrev: Vad tror du, klarar jag av att bygga ett litet skåp av det?
Om du börjar lyssna och ta till dig, så Ja.rogerk8 skrev:Visst är det gulligtopampen skrev:Vilken liten trevlig CRT! Påminner om ett scope jag köpte begagnat börja av 80-talet, borta sedan länge! Gillar de gamla bildrören!
Vad tror du, klarar jag av att bygga ett litet skåp av det?
Jag som är så kass enligt TomasL och Icecap alltså.
MVH/Roger
Arrogans?!TomasL skrev:Om du börjar lyssna och ta till dig, så Ja.rogerk8 skrev: Vad tror du, klarar jag av att bygga ett litet skåp av det?
Om du fortsätter med samma arrogans som i tidigare trådar, Nej.
rvl skrev:Dethär kan vara intressant läsning: TV-felsökning av Werner W. Diefenbach. Brorsan byggde i tiderna ett oscilloskop från scratch, med hjälp av den boken. Katodstråleröret i bygget var ett containerfynd.
Tack, länken gick dock bara till Stockholm Stadsbibliotek.rvl skrev:Batteridrift för ett litet skåp vore inte så tokigt, om än en digital lösning, med trist LCD kanske är vad jag satsat på.
Exempel på ett nätspänningsbygge helt med rör hittar du bland annat här (kopierat från containerfyndstråden):rvl skrev:Dethär kan vara intressant läsning: TV-felsökning av Werner W. Diefenbach. Brorsan byggde i tiderna ett oscilloskop från scratch, med hjälp av den boken. Katodstråleröret i bygget var ett containerfynd.
Fasen vad cooltGlenn skrev:Själv hade jag försökt bygga en CRT-klocka, otroligt coola..
typ: http://www.dutchtronix.com/CRTClocks.htm
Det kom ut ett sånt där rör (typ) nytt i kartong på tradera förut, jag bjöd men det blev ganska dyrt..