5 miniräknare+flashminne+lcd=....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
teh_Neuron
Kontakt:

5 miniräknare+flashminne+lcd=....

Inlägg av teh_Neuron »

Hej!
Jag är ny här och ville göra min första post! =)

aja, jag tänkte på om man inte kunde göra en spelmaskin av 5 miniräknare, ett flashminne och en simpel LCD?
det måste väll vara möjligt, om pinnarna räcker dvs?
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hmm tror du drömmer mest faktist ;)

Vad är det för miniräknare?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Hej och välkommen till forumet!

Om du kan programmera miniräknaren kan du ju alltid slänga ihop något "gissa-siffra-spel"
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Glömde skriva välkommen sorry!

Jo eller så kan du göra något snake liknande spel :)
platinum

Inlägg av platinum »

Det går säkert. Men det beror på hur duktig man är :wink:

Har du hållt på med elektronik förut?
teh_Neuron
Kontakt:

...

Inlägg av teh_Neuron »

Ah, jodå, jag är programmerare i grunden, hårdvaru-stuff är något jag är ganska ny på.

Jag programmerar i C/C++, ASM (8080/8086 och uppåt i serien) och såklart HTML och JS.

För typ av miniräknare?
uhm... det står iaf "Karce(r) kc-010" på den, processorn klarar 8 siffror vilket betyder att det högsta talet den kan hantera (eller... visa på skärmen) är i binär form: 101111101011110000011111111 = 27 bitar, kanske har den stöd för 32 (?).. aja, den pallar iaf roten ur, delat, procent och.. ja alla andra basic stuff'n'shit.

Så jag tänkte var om det är mäjligt att göra så att man har ett flashkort och kopplar det så att den skickar ut en byte data, och där byte datan kommer ut så har man kopplat till nåra av miniräknarens ingångar (som te.x plus, minus, 9, 3, 7 osv.. ni vet, alla knappar) och miniräknarens output till skärmen kopplar man till något, kanske en liten ENKEL lcd eller nåt.. det borde väll funka?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

32 bitar... nja :P
En Commodore 64 t.ex har ju bara en 8-bitarsprocessor, och med den kan man räkna till bra mycket mer än 255... ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Rent teoretiskt låter det möjligt. Bara man har något som sköter inmatningen i flashminnet. Sedan är frågan vad du ska hämta ifrån miniräknarna. Möjligen om du klurar ut vilka pinnar på miniräknarens display som gör vad och plockar ut grejjerna den vägen för vidare transport till något som skyfflar in datan i flashminnet.

Låter som ett kul projekt. Ganska komplicerat, men sånt har inte stoppat någon forum-medlem tidigare.. :D
Skriv svar