Radial fläkt 2 farter ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bil_experten

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av bil_experten »

FormerMazda skrev:Googlade modellen och på sidan 55 i denna PDF verkar vi nåt om nåt närmare vad som finns i fläkten.
http://www.ebmpapst.co.za/media/content ... is_Fan.pdf

Men hur din panel var kopplad hade ju varit najs att veta såklart.

Inget minne av vad det var för panel eller produkt från början?
Nej tyvärr. Vet bara att det var en spisfläkt. :D Satt i syrrans gamla kök. Vet inte om det kan stå något mer på den någonstans. Men det mesta har jag kapat bort. Jag vet iallafall att den endast var uppbyggd med hjälp av långa tryck ström snällare. Var säkert 10 poliga. Sen gick alla ledningar i kors och tvärs i kretskortet mellan on off och hög låg fart. :/ och första gången jag körde utan panel fick jag den bara att gå på lågfarten. Var lika frustrerad då att få den att gå på högvarv
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tittar man i den där PDF:en så verkar det ju som om fläktar med 2 hastigheter styrs genom Y/D-koppling.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det vanligaste jag sett när det gäller spisfläktar, så brukar det vara motstånd inetsade på kretskort
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Satt inga motstånd på detta kretskort. Och som jag nämnt tidigare första gången jag kopplade in fläkten gick den bara på lågfart. Efter att ha friskt vågat hälften brunnit kopplat i säkert 8 timmar för att försöka begripa skiten fick vi den att gå på högvarv. Sen har den gått på högvarv. Och jag min dumma jävel har inte fottat hur det var kopplat på lågfart. Utan panelen. Är det Y D jag bör kolla på nu oxå då? Eller är det mer för 3fas?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Att den går långsammare när du kopplar kondingen fel, är inte så konstigt, då hjälplindningen som kondingen normalt sitter på är mindre än driftslindningen.
Resultatet brukar bli brunnen motor.
Skall du hastighetskontrollera en sådan motor så sker det antingen med en motordimmer, stegtransformator eller med seriemotstånd.
Motstånden på kretskorten brukar vara etsade i skälva kortet, dvs inga lösa motstånd.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Jag har sett säkert tusen kretskort genom åren. Jag vet inte hur ett etsat motstånd skulle se ut har några gissningar. Men det syntes ingenting märkvärdigt på kretskortet alls. Mer än massor av bryggningar mellan knapparna. Kors och tvärs.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Knappsatser sitter ofta där det inte finns så mycket plats, kan det inte ha suttit en transformator eller några effektmotstånd på annat ställe i spisfläkten som var kopplade med tråd till knappsatsen?
Som Tomas skriver så ska nog hastigheten på denna motorn minskas genom att sänka spänningen med tyristor, transformator eller motstånd.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Är helt hundra på att det inte satt något mer alls. Och kretskortet till knapparna var inte större än att knapparna rymdes. :/ jag är inte fientlig till vad ni säger. Men det känns bara så konstigt. Om någon har en idé på hur jag lättast gör för att komma vidare är jag öppen för det. Går det styra denna typ av fläkt med en fläkt dimmer? Om jag kan andvända den som motstånd tänker jag. Jag är dock fortfarande hundra på att den har gått utan motstånd tidigare. Om inte de etsat motståndet är totalt osynliga.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Min idé jag fick byggde på att man använde bägge lindningar i serie för att få motstånd. Och sedan nyttjade nollan och en fas på ena lindningen. Men kanske blir fel så? Eller går det att köra fläkten med enbart ena fasen? Jävligt synd jag inte tod bilder på grejerna. Det var verkligen inget mer. Bara att ormbo mellan brytare var så förvirrande att jag och kompisen tappa bort oss helatiden när vi försökte mäta oss fram.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Börja med att koppla loss fläkten och mät mellan de olika anslutningarna på den. Då får vi en bild av om det är identiska (symmetriska) lindningar eller om det är huvudlindning och hjälplindning.

Om lindningarna är identiska och det verkar vara tre lindningar så är jag som sagt var övertygad om att Y/D-koppling är lösningen. Jag tycker denna teori stärks av att ni tyckte det var rörigt att mäta, en Y/D-omkopplare är rörig att mäta

Är det två lindningar och en av dem är större än den andra så är det en 1-fasfläkt och då måste det ha varit ett seriemotstånd eller en extra konding eller nåt som fanns med.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

En kondensator finns det har jag skrivit helatiden tidigare Men inget mer utöver den. Ska mäta lindningarna när jag är vid fläkten. Just nu försöker jag jobba. :D

Tack för art jag äntligen får några svar som leder mig framåt. :)
Senast redigerad av bil_experten 27 oktober 2016, 09:39:59, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag skrev "extra". En kondensator behövs "alltid", men om hastigheten ska sänkas behövs det en till.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

En fundering till just nu. Om det är en enfas motor. Borde den väll vara betecknade med 220v? Även om den har en hjälp lindning. Det står 400v på denna motor. I min värld borde man inte behöva minst 2 lika stora lindningar då? Jag kan vara ute och cykla. Men något jag tänkte på bara. Ska mäta när jag är vid fläkten. Får se om jag hinner ikväll. :)
bobobo

Inlägg av bobobo »

Om bilden du postat är din fläkt så står det 230v 50Hz för motorn.
(Sedan står det också att det ska vara en 400v kondensator.)
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Ah ja nu ser jag det var det bortnötta som var 230v ser nu. Jobbar nästan dygnet runt. Så blir lätt stressad. :/ man missar lätt saker då. Då är det något som styrker dålda motstånd med andra ord? Jag ska mäta lindningarna innan jag gör något mera. :)
Skriv svar