Bygge av switchat nätagg

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

SM6XUN skrev:Om du avser använda glättningskondensatorer specade till 40V till en likriktad spänning på 37,5V så blir det lite galet,
50V eller 63V är en lämplig spänningstålighet.
Håller med dig, speciellt när jag kom på att nätet ju varierar, +10%/-20% tror jag garanteras.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

rvl skrev:Dehär små kondingarna kunde nästan passa.
konditionering.jpg
Är skylten relevant, dvs hela 61mF/55VDC?

I förgrunden ser de också minst sagt rejäla ut, hade faktiskt ett par liknande som jag fick från ABB när jag praktiserade där, tyvärr försvann dom i flytten (tror det var 450V/1mF eller nåt).

Men det var fasen vad många DVM:er du har :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Lite onödigt laddar jag upp det uppdaterade schemat, alltid bra att ha ett slutgiltigt relevant schema.

Preliminärt kommer det dock bli 6,8mF/50V för det är det största jag hittar i ELFA-katalogen.

Preliminärt kommer jag även skippa äkta X-konding utan kör på med mina polypropylen som jag nyttjar i alla mina rörslutsteg.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har även filat lite på min switchade variant, det som har bekymrat mig är utformningen av strömbegränsningen.

Såhär är det, att ha ett sekundärswitchat högströms-agg som ger en spänning ut som ligger nära trafons matning efter likriktning är ju fullständigt meningslöst och bara en komplikation (därför uralstrades min linjära variant).

Att däremot ha ett sekundärswitchat högströms-agg som är variabelt sätter ju allt i ett helt annat ljus.

Så jag kommer experimentera med att försöka få min sekundärswitchade variant att fungera men då med variabel spänning.

Idag har jag dock suttit i timmar med att försöka få strömregleringen att fungera också.

Jag vill bestämt ha en "lekström" på 100mA, sen kan den få bränna glasrörssäkring vid 5A om den vill.

Preblemet med strömreglering har mest varit OP'ns CM-range, med minusmatningen på jord så kan inte TL084 gå ner mer än till 2V från jord (rail) dvs den kan helt enkelt inte hantera signaler som är under 2V.

När man ser till att man får differentiell signal från strömmätningsmotståndet och agget kortsluts så ligger minus-sidan på 0V/rail och där funkar inte OP.

Plussidan får sedan som mest en plus-spänning på 0,5V (0R1*5A).

Samtidigt, jag kan inte skicka in 24V på en OP som går på 10V, samma problem sker egentligen här för jag vill ju kunna sniffa överström även vid högre spänningar (alltså inte kortsluten utgång), därför har jag delat ner Vcm en faktor 3 (~8V max).

Men minus-problemet kvarstår.

Fast jag hittade på en dellösning, jag har nu skissat på att negativt likrikta oscillatorn så att jag teoretiskt kan få -2V typ som matning.

Nu kan OP känna av spänningar runt 0V, däremot går utgången garanterat inte så mycket lägre så den går inte att nyttja för LTP (Lower Tripping Point) iform av en komparator som skulle ge ett mer distinkt avslag av strömmen än en diff-förstärkare.

Fast jag har i alla fall implementerat en diff-förstärkare och helt enkelt ställt in förstärkningen så att stryptrissan precis går på när strömgräns uppnås.

Jag hade hellre sett en komparator men jag tror faktiskt detta duger också, vad tror Ni?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Preliminärt kommer jag även skippa äkta X-konding utan kör på med mina polypropylen som jag nyttjar i alla mina rörslutsteg.
Det blir skojjiga effekter då, när du får en 2kV transient.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vad har du satt dit x kondingen för i första taget?

Förstå mig rätt, jag vet vad den gör och varför dina ordinära inte är lämpliga om de inte har hög pulstålighet.

Men vilken nytta gör den i din krets?
Trafon lär inte mättas o din glättningskondensator lär dämpa spiken.
Och jag antar du bor i lgh o tätort
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Gnistsläckning i samband med ofrivilligt brytande precis då strömmen råkar vara maximal, tänkte jag.

En naiv teori jag har sen en gitarrist provandes min gitarrförstärkare (KGA) fick sig en rejäl kyss precis när jag stängde av.

Fast jag tror den gnistan gick rätt igenom trafoisolationen, vad tror du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack soundbrigade för att du letade rätt på denna åt mig.

Dock, 5cm hög...

Kan du inte hitta en 50V:are istället?

6m8 kan tom funka, bara för att ner otympligheten menar jag :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Här hittade jag nåt: 67-046-13

Fattar du att den bara är 35X35mm!

Trodde det stog fel i katalogen.

10mF/50V, snap-in

Hade hellre haft en bult-elyt faktiskt men de jag ser i ELFA-katalogen är gigantiska (RIFA).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär kommer jag provbygga min sekundärswitchade variant.

Jag uppdaterade strömavkänningen och då speciellt genom att höja matningen för HC14 något så att den efter kondingen likriktade matningen närmar sig -3V vilket gör att TL084 kan få ha sin brist om runt max 2V över rail som negativt sving, det finns ändå marginal för ett negativt sving på -0,7V varför jag kan nyttja det lilla svinget för att sätta lämpliga LTP (Lower Tripping Point).

Jag har tänkt mycket kring detta med LTP/UTP och fattar knappt fortfarande men jag tror att det som är viktigast är LTP dvs att komparatorn inte går hög förrän ett visst värde har överskridits, detta värde är samtidigt negativt (för komparatorn vilar i negativ utsignal) vilket gör att insignalen (på plusingången) måste ha ett positivt värde som överstiger det negativa så att summeringen blir större än noll och när den blir det trippar komparatorn.

Man måste liksom tänka att insignalen till komparatorn typ är en ideal spänningskälla där återkopplingen från utgången (UTP/LTP) adderas.

Jag har noll koll på ingångsimpedanser hos komparatorn :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har bestämt mig för att bygga min switchade variant enligt bifogat (inga fler ändringar kommer att ske innan provbygge).

Jag har gjort några kosmetiska korrigeringar men dom viktigaste är att se till så att motstånden tål effektutvecklingen när jag kommer testa vid 48V/2,5A.

Jag vill nödvändigtvis testa vid 48V för då blir d-c 50% vid 24V vilket gör det enkelt att felsöka.

Jag ogillar starkt veroboard så jag lurar på att ta fram ett enda testkort av den här designen men ärligt talat känner jag inte heller för att lägga ner all den tid, energi (och pengar) på att cadda och låta fabrik producera ett kort som kanske inte fungerar.

Vi får se hur jag gör, nästa satsning blir min linjära variant för den vet jag i alla fall funkar så jag kommer låta tio kort produceras av den varianten.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det blev ett schema till :D

Ändringarna är funktionsmässigt obetydliga men jag har applicerat punkter på vardera sidan om komponenter som avses trimmas eller i vissa fall inte ens användas (till en början).

Nu retar jag mig mest på att jag inte begriper vilken ingångsresistans den strömavkännande komparatorn har, annars tycker jag mig ha god koll :D

MVH/Roger
metric

Inlägg av metric »

Vad gör den första zenerdioden för nytt, den under där det står VCC.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej metric!

Vcc är matningen av OP.

Syns "tydligt" om man kikar mer in i schemat :)

MVH/Roger
Skriv svar