Jag har en jättefin (tycker iallafall jag!) gammal Köping S7 svarv på jobbet som jag försöker lära mig hantera lite bättre, just nu har turen kommit till hur man hanterar den för att svarva gängor!
Jag klipper in lite foton på svarven och reglagen så kanske ni som kan något kan säga hur jag ska jobba. En funktion jag inte fått koll på är hur jag ska göra om jag måste ta flera skär för att få tillräckligt djup och få det att träffa rätt.
Det är väl det man har skruvmatningen till. Nån av spakarna kopplar alltså in en trapetsmutter mot skruven vilket gör att matningen blir helt synkad med spindelns rotation. För att backa så måste du då köra spindeln baklänges.
(Den "vanliga" matningen går mot kuggstången och är inte synkad mot spindelns rotation på samma sätt.)
Tyvärr är det typ 25 år sen jag höll på med det där sist så jag har inte hundra koll. Och den där svarvmodellen har jag aldrig sett heller.
Troligen är ett av reglagen på längssliden för att frikoppla från axeln som driver gängmatning. Man frikopplar och vevar iväg längssliden och sen kopplar man in igen. På så sätt hamnar man alltid rätt utan att behöva backa tillbaks svarven när man ska ta omskär.
Och omskär ska man ta. Man kan inte räkna med att svarva en gänga i ett enda skär. Det går normalt sett inte.
på min som är från samma årtionde på ett ungefär så får jag
koppla in trapetsgängan, dra ut en bussning längst till vänster på den
koppla ur matningens fram back till mittenläge
koppla in kuggstången med en spak
koppla ur veven för z, dra ut en knopp
Robban_C skrev:Man frikopplar och vevar iväg längssliden och sen kopplar man in igen. På så sätt hamnar man alltid rätt utan att behöva backa tillbaks svarven när man ska ta omskär.
Det där brukar bara fungera på tumgängor.
Det normala är att backa spindeln.
Säter: Det beror på om stigningen på ledarskruven är metrisk eller tum.
Om du har gängklocka på maskinen så se till att du kopplar in matningen vid samma nummer varje gång så hamnar gängorna rätt. Det går att koppla in vid olika nummer beroende på vilken stigning du har, men börja med att alltid koppla in vid ettan tills du vant dig vid förfarandet.
Se först till att du har rätt kugghjul monterade, det står på märkplåtarna vilka hjul du skall ha för metrisk/tum. K1, K2 och K5 för metrisk.
Välj sedan rätt stigning genom att följa tabellen på märkplåten. M16 grov är exempelvis 2 mm och då skall du ställa växellådan i lägena 1 och B samt Normal I
Senast redigerad av TtompaA 26 oktober 2016, 11:55:58, redigerad totalt 1 gång.
Visst måste man köra matning med skruven i alla fall? Den vanliga matningen är väl en roterande axel som (via lite växlar) driver ett kugghjul mot kuggstången, och där blir det väl för mycket spel för att det ska fungera vettigt vid gängning?
"Visst måste man köra matning med skruven i alla fall? Den vanliga matningen är väl en roterande axel som (via lite växlar) driver ett kugghjul mot kuggstången, och där blir det väl för mycket spel för att det ska fungera vettigt vid gängning?
"
Ja.
Märkligt att man inte kan citera senaste inlägget i trådarna.
grym skrev:på min som är från samma årtionde på ett ungefär så får jag
koppla in trapetsgängan, dra ut en bussning längst till vänster på den
koppla ur matningens fram back till mittenläge
koppla in kuggstången med en spak
koppla ur veven för z, dra ut en knopp
sedan köra med fram back på spindlen
Det där tycker jag låter ganska mycket som på den här! Blir till att testa hur det fungerar!