Jag har lite funderingar på att försöka lära mig styra 230 V via PIC eller Raspberry Pi. Detta skulle ge en helt ny dimension till vilka projekt man kan göra. Men jag har en fruktansvärd respekt för den starka spänningen och har dragit mig länge för att ta tag i detta. Gick för ett tag sedan och köpte en relämodul på Kjell som jag hade tänkt använda för detta. Men denna har blivit liggandes i lådan tills idag när jag städade och upptäckte den igen. Tänkte att nu ska jag försöka ta tag i detta men ta det långsamt.
Har tidigare styrt diverse 12V utrustning via relän. Har aldrig varit några problem, men har då varit lösa relän och inte dessa på kort. Med detta fick jag en fruktansvärt dålig start. Tänkte att jag börjar med att kolla på lågvoltssidan och ser om jag får reläna att klicka. Kopplade VCC till 5V GND till GND och IN1 till en PIC som slår av och på var 5e sek. Men händer inget med relät. Testade då att ta 5V direkt till IN1 men händer inget här heller. Är det något jag gör fel?
Har en fundering, COM pinnen som sitter till vänster om GND hur ska denna kopplas? Misstänker att det är där problemet ligger men vet inte.
Relämodulen jag använder är denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... cgodgg0HKg
Styra 230V från Raspberry/PIC etc
Styra 230V från Raspberry/PIC etc
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Styra 230V från Raspberry/PIC etc
Ren gissnig com=common och den ger möjlighet till både gemensam jord eller gemensam plus. Så isåfall borde com pinnen byglas till jord i ditt fall. Men OBS. detta var en ren gissning utan tillgång till eventuell dokumentation.
Okej, tack för tipset! Haha ja lite dokumentation hade ju varit trevligt! Men köpte den som sagt på Kjell...
Men tack så jätte mycket för tipset!
Mvh
Men tack så jätte mycket för tipset!
Mvh
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är ingen ursäkt, de SKA tillhandahålla dokumentationen! Om inte lämna tillbaka!Men köpte den som sagt på Kjell...
Är möjligt att det finns att få tag på. Men jag hittade iaf inget på sidan där produkten fanns. Men är ju inte helt ovanligt när det gäller Kjell.
Tror iaf att jag fick det att fungera. COM till VCC.
Nu kommer den läskiga biten med starkströmssidan. Tänkte jag ska göra en liten skiss på hur jag hade tänkt mig så kan ni komma med synpunkter på vad ni tycker. Ska försöka ordna den under kvällen.
När det gäller innbyggnad hur ska man tänka där? Hade tänkt mig någon inbyggnadslåda från Kjell. Men kom gärna med synpunkter!
Mvh,
Tror iaf att jag fick det att fungera. COM till VCC.
Nu kommer den läskiga biten med starkströmssidan. Tänkte jag ska göra en liten skiss på hur jag hade tänkt mig så kan ni komma med synpunkter på vad ni tycker. Ska försöka ordna den under kvällen.
När det gäller innbyggnad hur ska man tänka där? Hade tänkt mig någon inbyggnadslåda från Kjell. Men kom gärna med synpunkter!
Mvh,