Jag skulle gissa på att det är knas på drivningen av gallerspänningen för grönt. Dessa brukar sitta på kortet till bildrörshalsen. På äldre tv-apparater bestod dessa drivare av en transistor. Hur det är på nyare apparater vet jag inte.
bearing skrev:Haha, värst vad många apparater du verkar pyssla med.
Jo det har blivit mycke nu... hehe.
Nu när jag tittat lite mer på bilden så verkar det som det saknas grön färg, men ändå som är hela bilden grön "i bakgrunden" vet ej hur beskriva men svart bakgrund tonar i grönt typ...
Det sitter ju 3st driver eller förstärkare på bildrörskortet be borde ju rimligtvis ha med färgerna att göra. Kan det vara någon av dem som spökar?
Jag har varit med om att en av transistorerna har varit paj. Bilden har då varit jämn-grön med trace-back linjerna synliga. Det brukar vara svårt att mäta fram om dom är trasiga med multimeter. Ett sätta att är att prova att byta plats på två av transistorerna och helt enkelt se om felet "flyttar på sig".
Ska jag testa att göra. Men frågan är om det är standardgrejer som går att få tag i som privatperson?
Ska väl hitta fele innan jag spekulerar för mycke.
palton skrev:Haha, värst vad många apparater du verkar pyssla med.
Jo det har blivit mycke nu... hehe.
Nu när jag tittat lite mer på bilden så verkar det som det saknas grön färg, men ändå som är hela bilden grön "i bakgrunden" vet ej hur beskriva men svart bakgrund tonar i grönt typ...
Det sitter ju 3st driver eller förstärkare på bildrörskortet be borde ju rimligtvis ha med färgerna att göra. Kan det vara någon av dem som spökar?
Jag hade samma problem på en Grundig 28", för min del räckte det med att jag lödde om HS-trafon, Vertikalen och lite annat smått och gott (d.v.s. det som såg ut som kallödningar.). Efter det så blev bilden knivskarp igen
Har nu testat att byta plats på alla 3 trissorna på bildrörskortet. Men utan resultat, för om en av dem skulle vara trasig/felaktig så borde jag väl få samma problem fast med röd eller blå?
Tillbaks på ruta ett...
Om man skruvar ner G2 lite så försvinner återgångslinjerna, bilden ser då mer ut som att endast grön färg saknas.