Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Låter det bra? Det är väl första frågan. :wink:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Att mäta är att veta. :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Är det nu vi ska börja ha konstiga teorier om varför den fungerar som den gör, bygga om den, konstatera att den inte fungerar, och att fysikens lagar är fel? :mrgreen:

Rätt snyggt litet bygge det där faktiskt. Det ser kul ut att montera rör liggande på kort :)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Viktigaste är ju i alla fall att det inte syns till nått brus eller brum. Sen återstår det ju att höra hur den låter, det är ju verkliga provet. :)

Funderingen jag har är hur han som jag kopierat projektet ifrån klarade sig utan kylare på FET och strömkällan. För dom blir sjutton varma alltså, även med kylflänsar på.

Edit: Frågar man en audiofil beror ju allt på att jag kört med billiga standarkomponenter och inte gulpläterade audiograde kondingar för 2000kr/st. :mrgreen:
Senast redigerad av bonecrime 23 oktober 2016, 17:48:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Varmt är ett subjektivt begrepp. Om du känner på en komponent och "bränner" dig behöver den inte vara varmare än 50-60 grader.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Jo precis, jag uppskattar det till 40 - 50 grader med kylflänsar på, vilket ju är grislugnt. Men utan kylflänsar?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Utan att kolla i datablad så borde väl strömmen genom FET och LM317 bli 125mA. Om arbetspunkten är 6V blir effekten i FETen 0,75W (6 * 0,125) och i LM317 0,6W (4,8 * 0,125). Det låter som ganska måttliga effekter för TO220. Allt taget mellan tumme och pekfinger.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

En "naken" TO220 verkar ha en termisk resistans mot luft på 70°C/W. Det innebär att IRFen skulle hamna på ca 75°C och LM317 på 64°C i rumstemp. Inte hela världen kanske, IRF klarar 175°C och LM317 125°C.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Sådär då har jag provlyssnat och gjort några upptäckter:

1) Det låter som det ska och det är rejält med kräm i den.

2) 3200uF är INTE tillräkligt, jag fick ett fint bakgrundsbrum på 100Hz. Provade stoppa dit 1000uF till och det minskade brummet rejält.

3) Det brusar vitt när det är tyst. :(
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Slängde en massa mer kapacitans på problemet, och nu är brummet borta. Men det krävdes en hel del, över 10'000µF. Tyvärr har jag lite för dåligt headroom för att lägga till nån form av aktiv brumreducering. Med last på så har jag 15V efter likriktning och glättning.

Jag provade först med ett par öronsnäckor till en gammal mobiltelefon eftersom jag inte ville riskera påffa mina Beyerdynamic lurar, och de var nog lite väl lättdrivna för den här förstärkaren. Men med de "riktiga" lurarna så lugnade sig bakgrundsbruset till en mer acceptabel men fortfarande hörbar nivå. Frågan är ju vad som orsakar det. Det verkar inte komma via insignalen i alla fall.

Och så lär jag försöka fixa tillslagsfördröjning på utgången, för det blir ett fint BWOOOOP medan röret värmer upp. Det är ju mest en kosmetisk grej förvisso eftersom det inte låter SÅ högt. Men jag vill ändå ha bort det.

Ikväll har jag i alla fall spenderat lite mer tid att lyssna nu när brummet är borta. En selektion av E-Type, Nordman, Dr. Alban och A-Teens. Jag fyndade lite CDs på second hand. ;) Och vad kan jag säga... jag är ju inte nån ljudnörd men jag tycker det låter bra och jämnt över hela registret och den orkar verkligen trycka på ordentligt. Det skulle vara intressant att höra hur den beter sig med lite mer tungdrivna lurar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hmmm, konstruktionen framstår ju som överlägsen musiksmaken. :)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Haha inte min normala musiksmak. Köpte för nostalgi och de var de närmsta skivor jag hade till hands. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

bonecrime skrev:Slängde en massa mer kapacitans på problemet, och nu är brummet borta. Men det krävdes en hel del, över 10'000µF. Tyvärr har jag lite för dåligt headroom för att lägga till nån form av aktiv brumreducering. Med last på så har jag 15V efter likriktning och glättning.

Jag vet inte hur du fixade glättningen men oftast är ju ett CRC-filter att förorda.

Annan bra musik är ju Dr Bombay, Aqua och Towa Carsson.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Bahaha Dr. Bombay och Aqua! Musiken från mina tonår!

Det är dåligt med R i glättningen. Tyvärr är trafon lite klen, så spänningen skulle komma lite väl nära minimum för spänningsregulatorn om jag började bränna bort effekt i resistorer. Och så vill jag ha lite utrymme för att nätspänningen kan sjunka med, det är ju inte alltid den ligger stabilt på 230V. Jag har ganska precis 15VDC efter likriktning nu, och spänningsregulatorn är ställd på 12,6V. Lägg till att lägsta dropout på LM317 är 1,2V, så är den lägsta acceptabla spänningen efter likriktning 13,8V. Jag har alltså bara 1,2V kvar. Så det är på det berömda håret.
opampen

Inlägg av opampen »

Electricguy skrev:Är det nu vi ska börja ha konstiga teorier om varför den fungerar som den gör, bygga om den, konstatera att den inte fungerar, och att fysikens lagar är fel? :mrgreen:

Rätt snyggt litet bygge det där faktiskt. Det ser kul ut att montera rör liggande på kort :)
Om jag inte mins fel så bör man väl inte använda rören liggandes under drift?
Skriv svar