Men med minsta lilla krav på stabil utspänning bör man väl underkänna den där typen av koppling. Fast ibland duger den ju utmärkt.

Precis!lillahuset skrev:Utspänningen bör väl bli (ungefär) Vz + Vled - Vbe ~ 24 + 3,6 - 0,7 = 26,9V.Zener på 24V styr väl utspänningen... och så har du lysdioder i serie....
Vad innebär det för utspänningen
Orkar du motivera detta?lillahuset skrev: Men med minsta lilla krav på stabil utspänning bör man väl underkänna den där typen av koppling.
Roligt med frågorrvl skrev:Hmm varför, kan du utveckla dethär litet?Båda trissorna leder aldrig samtidigt.
Hej Swech, kul med kritik.Swech skrev:![]()
24VAC likriktat blir vad....
Vad har du specat för spänning på dina 10mF kondensatorer....![]()
Zener på 24V styr väl utspänningen... och så har du lysdioder i serie....
Vad innebär det för utspänningen![]()
Swech
Intressant med X-klassad konding för jag vet inte vad det är för nåt, spänningen jag angav tyckte jag var ett minimum men jag brukar sätta dit 100nF/630V polypropylen.TomasL skrev:Samt 250V på Kondingen på nätsidan, på tok för lite, dessutom skall det vara en X-klassad konding.
Jag tar tacksamt åt mig av den kritiken även om Swech redan påtalat det, ny spänning på kondingarna kommer bli 40V.Och att tomgångsspänningen på trafon är betydligt högre än 24V
Självklart. Alla komponenter som avgör utspänningen lider av ganska kraftig kälkbacke. Vbe för transistorn varierar mellan ungefär 1,4V och 2,5V. Spänningen över LEDen varierar förmodligen rätt mycket. Spänningen över zenern varierar också.rogerk8 skrev:Orkar du motivera detta?lillahuset skrev: Men med minsta lilla krav på stabil utspänning bör man väl underkänna den där typen av koppling.
MVH/Roger
Är nog alldeles för lite. Du får nog räkna med en tomgångspänning från trafon på närmare 30V eller strax däröver, vilket gör att du får uppemot 45-50V efter likriktning.ny spänning på kondingarna kommer bli 40V.
Tack för den förklaringen!lillahuset skrev:Självklart. Alla komponenter som avgör utspänningen lider av ganska kraftig kälkbacke. Vbe för transistorn varierar mellan ungefär 1,4V och 2,5V. Spänningen över LEDen varierar förmodligen rätt mycket. Spänningen över zenern varierar också.rogerk8 skrev:Orkar du motivera detta?lillahuset skrev: Men med minsta lilla krav på stabil utspänning bör man väl underkänna den där typen av koppling.
MVH/Roger
Men kör du med konstant last är det nog inget problem även om det är lite gissningstävlan när det gäller utspänningen.
Tack för den undervisningen, mycket intressant!TomasL skrev:Är nog alldeles för lite. Du får nog räkna med en tomgångspänning från trafon på närmare 30V eller strax däröver, vilket gör att du får uppemot 45-50V efter likriktning.ny spänning på kondingarna kommer bli 40V.
X och Y kondensatorer används vid nätspänningsapplikationer, de är testade för att tåla de transienter som normalt förekommer på nätet.
En X1 konding skall tåla 4 kV har jag för mig, X2 högre spänning.
X-Kondensatorn används mellan två olika faser samt mellan fas och nolla.
Y kondensator mellan fas och jord samt nolla och jord.
Jag har redan konstaterat att 37,5V hamnar jag på (i tomgång och innan diodernas framspänningsfall).lillahuset skrev:Obelastat kan spänningen bli högre.