Projekt: Göra om labb-platsen

Berätta om dina pågående projekt.
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Trevligt bygge Jimmy! Lägg ut lite bilder om ett år eller nåt så får vi se hur det ser ut då! :D

För övrigt har jag insett att oavsett hur stora förvaringsmöjligheter man skaffar sej kommer de snart bli fyllda med skräp. För att motverka detta har jag minskat mina förvaringsutrymmen, men fortsätter jag att köpa massa bra-att-ha-grejer så kommer det inte att hålla...
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag tycker fan att det liknar som den på din skiss ju... :) Nice, nice, men du får firra till mer bilder och jobba effektivare :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

ADMJ:
Jag har faktiskt en bild på hur det såg ut för ett år sedan. Det var inte lika mycket grejjer överallt då. När detta projekt är klart så kommer jag att få mer förvaringsutrymmen, men det lär nog fyllas på ganska fort. Jag är inte direkt typen som gör mig av med prylar.. :)

Tyvärr har projektet gått i slow-motion ett tag nu. Har haft huvudvärk i snart en vecka nu. Helt otroligt vad en överbelastning i nacken kan ställa till med. Men så går det när man stressar för mycket. Hm, måste börja träna igen, sånt brukar hjälpa en del. Nu mår jag visserligen mycket bättre. Kanske beror på att jag burit bildäck hela dagen.. :D

Liten uppdatering:
Igår började jag på ett förvaringskåp. En lite smart lösning om jag får säga det själv: Skåpet består av två delar som man antingen kan ställa på varandra eller framför varandra. I det sistnämnda fallet får man ett djupare skåp för t.ex större kretskort och sådant.
Idag har jag putsat kanterna och målat en första gång.

I morgon ska jag måla det sista. Då kommer även mer bilder! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Förvaringshyllorna är klara!

Tyvärr tog min sambo med sig digitalkameran till Stockholm. :( (Det är hennes kamera.) :)
Har visserligen en bra videokamera, men det blir något knasigt när man för över bilderna till datorn, så jag passar på att be om ursäkt för bildkvalitén redan nu. :)

Hur som helst:

Jag ville hitta på något speciellt med överdelen på hyllorna.
Först betsade jag hela hyllorna lite vitare. Sedan massa tejp och vit färg.

Det spännande ögonblicket är inne. Bort med tejp-remsorna:
Bild

Hyllorna är ställda på sin plats:

Bild

Bild

Bild

Det är inte lika hög kontrast mellan det vita och träet egentligen. Ska fixa bättre bilder senare.

Nu gäller det att få in lite prylar i hyllan. Inte ett dugg svårt. Det svåra är skapa någon form av ordning... :oops: :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det där var väldigt fint måste jag säga!

Men 4 bilder... Halåååååå? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol:

Jag tog fler bilder, men jag tänkte att det kanske inte är så spännande med massa bilder på samma sak från alla möjliga vinklar. :)

Men mer bilder kommer. Jag lovar. :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Nu vet ja hur du ska göra som jag tänkte göra senare på servern när den blir klart. Ta kort på den 360 och sätta ihop den med ett enkelt prog så man själv kan snurra på den! 8)

Det hade vart nyskapande på forum!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Liten uppdatering för att visa att projektet inte har stannat. :)
Sedan förra uppdateringen har jag:

*Monterat kontakter till knapp&LCD-panelen.

*Fixat ett tillfälligt labbagg. (Ska bygga ett digitalt senare.)

*Dragit nya kablar för 230V och fixat lite strömbrytare för att kunna stänga av t.ex lödpennan utan att dra ut sladden. Ska kompletteras med timer.

*Sorterat 80% av alla komponenter och fixat små lådor i hyllan jag gjorde sist.

Sedan var det lika bra att fixa datorerna också så de är lite tystare, men det har fått en egen tråd.
Anslutningen till PcLabCard har också en egen tråd. Där håller Grym på att fixa kretskorten.

Hm, stort projekt detta.. men jag börjar ana målet. :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Hur många ord du än skriver så blir det aldrig som en bild :twisted: :lol:
offe

Inlägg av offe »

Hur går det med labb-platsen? Var ett tag sedan uppdatering.

/offe
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo tack, det går bara bra. :)

Ett sånt här projekt fortsätter i all oändlighet med små förbättringar, men det viktigaste har varit klart ganska länge nu. Har bara glömt att lägga upp bilder. Ska ordna det så fort jag hinner. :)
offe

Inlägg av offe »

Trevligt, håller själv på att ordna ett el-labb men det blir en portabel variant. Håller på att bygga en portabel lösning för digitallabbar som går att stuva in i en garderob. Har inte byggt något än men komponenterna är inhandlade och i helgen blir det en tur till Fredells (Dyrt, men bara 5 min promenad och väsentligt trevligare personal än cheapy :-)) för att handla lite delar till väskorna som det ska byggas i.

Intressant att se dina och grym funderingar om labbkortet och anslutningar. Skulle gärna ha ett sånt kort men Elfa och co är lite för dyra på dessa. Finns ett klent utbud på Futurlec men vill man ha analoga ingångar går man bet...

Lägger upp lite bilder på min labbmiljö när den börjar arta sig, men som sagt, just nu är det mest komponenter i (biltema)lådor och väskor.

Ska försöka få klart det digitala nätagget i helgen men flytt och ett rikigt kasst kretskort från tuxgraphics sätter nog käpparna i hjulet för det. (Och i dessa flyttider plockar an ogärna fram sin uvlåda och kemikalier för självetsning). Enda ljusningen är att labbelektronik på tjärhovsgatan överlevt och har en extremt serviceminded personal som fixar fram det mesta.

/offe
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det här projektet sitter ihop med massa andra del-projekt.
Det senaste som blivit klart är en panel för digitala/analoga mätningar på datorn.
The tråd.

Sedan ska det sitta ett digitalt nätagg där också. Det blir också ett separat projekt.

Snart ska jag snickra ihop två rullbord/skåp som ska få plats under labb-bordet. Förvaring kan man aldrig få nog av. :)

Så, det här projektet kommer inte ta slut än på ett tag, även om just den här tråden inte kommer uppdateras så ofta. Men det kommer naturligtvis bilder på slutresultatet sedan. Men det dröjjer några månader till. :)
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Trevligt och snyggt !

Du får ta och lägga upp lite teasers ändå. Man vill ju se pågående proccess. :D
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Men vad fan! Det där måste jag ha missat av någon jävla anledning :? :D Ser ju för snyggt ut!
Skriv svar