Själva tanken är som följer:
En ca två meter bred grindöppning, med en fjädergrind (http://www.granngarden.se/Sortiment/Lan ... 56507_BASE) emellan, med en magnet fäst på grindhantaget. En metallisk fjädergrind och inte en elastisk i gummi då det hela måste fungera i norrländsk vinter och gummigrindarna slutar dra ihop sig ordentligt vid minusgrader. På stolpen där grindhandtaget fäster ska det monterat inne i en låda (för att skydda mot väder och vind) finnas en timer kopplat till en anordning som på givet klockslag (alternativt efter givet antal timmar, beroende på hur timern är programmerad), slår av en elektromagnet som gör att handtaget lossnar, fjädern drar ihop sig och grinden öppnas.
Så långt känns det som en bra plan. Men jag vill att timern drivs på batteri (dels eftersom det är långt till närmaste elluttag och jag inte vill dra kabel, dels för att jag vill ha något som är oberoende av strömavbrott), och när jag dammsuger google på batteridrivna timers hittar jag ingenting. (Lämpliga elektromagneter var dock inga problem att hitta) Så att dels faktiskt hitta en timer är mitt första problem, att sedan montera ihop själva kretsen blir nästa svårighet eftersom jag inte är överdrivet duktig på el. Jag vet skillnaden mellan ström och spänning och att det finns + och - i en krets men det stannar ungefär där.
Är det någon som blir intresserad av mitt projekt och känner för att hjälpa mig att spåna idéer vore det guld värt, men annars får jag fortsätta klura vidare på egen hand