Bygge av switchat nätagg
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Bygge av switchat nätagg
Är du inte läskunnig?
Jag skriver ju i mitt PS precis vad jag menar JUST för att folk ska förstå vad jag syftar på.
Vad vill du att jag ska göra?
Nyttja dina benämningar som jag inte ens vet vad de är för några?
Lägg av!
MVH/Roger
Jag skriver ju i mitt PS precis vad jag menar JUST för att folk ska förstå vad jag syftar på.
Vad vill du att jag ska göra?
Nyttja dina benämningar som jag inte ens vet vad de är för några?
Lägg av!
MVH/Roger
- Electricguy
Nej jag orkade faktiskt inte läsa så långt. Men varför inte skriva i klartext direkt, eller lägga facit i toppen så man har koll på innan man läser vad det betyder?..
Jag sitter och börjar fundera på själv varför jag ens lägger ner energi när det ändå är som att försöka hålla en konversation med en vägg.
Jag sitter och börjar fundera på själv varför jag ens lägger ner energi när det ändå är som att försöka hålla en konversation med en vägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jo, för att jag tänker medans jag skriver.
Ibland blir det helt fel i början men ibland kan det ändå bli rätt på slutet.
Förkortningarna har mest med min bekvämlighet och association att göra, lite drygt ibland att skriva ut hela ord-serier när bara en bokstavskombination säger allt (för mig, och iom mitt PS, förhoppningsvis även andra)
MVH/Roger
Ibland blir det helt fel i början men ibland kan det ändå bli rätt på slutet.
Förkortningarna har mest med min bekvämlighet och association att göra, lite drygt ibland att skriva ut hela ord-serier när bara en bokstavskombination säger allt (för mig, och iom mitt PS, förhoppningsvis även andra)
MVH/Roger

I tråden Retroförstärkare som "brummar" ser det ut som om inte orginaldesignen gillas, där en kondensator (C807) sitter i serie med spänningsmatningen till preamp och tuner. Planerarna på Harman Kardon borde ha hört av Roger att ström inte går genom en kondensator.
Jag har ingen personlig erfarenhet av Harman Kardon, förutom att jag mekat med en aktersnurra, som Matti Otala (Chief Engineer of Harman/Kardon, Inc. 1978-1980) hade fått som gåva av KGB.
PS
KGB = Komitet Gosudarstvennoy Bezopasnosti (inte t.ex. Knoppson Gigantic Burner)
- lillahuset
- Gått bort
Kul läsning eftersom jag var en stor fan av Matti.
En annan sak som roar är att "Herman Kartong" baserar sina förstärkare på japanska transistorer.
En annan sak som roar är att "Herman Kartong" baserar sina förstärkare på japanska transistorer.

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Mycket kul läsning!rvl skrev:![]()
I tråden Retroförstärkare som "brummar" ser det ut som om inte orginaldesignen gillas, där en kondensator (C807) sitter i serie med spänningsmatningen till preamp och tuner. Planerarna på Harman Kardon borde ha hört av Roger att ström inte går genom en kondensator.
Jag har ingen personlig erfarenhet av Harman Kardon, förutom att jag mekat med en aktersnurra, som Matti Otala (Chief Engineer of Harman/Kardon, Inc. 1978-1980) hade fått som gåva av KGB.
PS
KGB = Komitet Gosudarstvennoy Bezopasnosti (inte t.ex. Knoppson Gigantic Burner)
KGB=Knoppson Gigantic Burner

Men menar du allvar med C807, hade dom gjort så dvs försökt överföra DC med en kondensator?
Bara för att jävlas står jag på mig med att en kondensator aldrig leder ström

Och då inte ens AC!
Vad jag tror händer är nämligen att den elektromotoriska kraften (emk=spänning) ger ett överskott respektive underskott av laddning (elektroner) i sinusformad takt vid noden ifråga och eftersom den elektromagnetiska kraften (lika laddning repellerar, olika laddning attraherar) finns så utförs en kraft på de residuala laddningarna på plattan på andra sidan dielektrikat och därför kan dom laddningarna få en lampa att lysa, även om en lampa skulle vara kopplad mitt emellan seriekopplade kondensatorerna.
Känd formel:
\(F=\frac{qQ}{4\pi\epsilon}...[N]\)
där Q är proportionellt mot emk, q elektronens laddning och epsilon dielektrikats permittivitet.
Om man sen tillämpar
\(W=\int Fdx...[N/m=J]\)
Där W är Work/arbete och x är den sträcka laddningen släpas
Så inses att det trots allt kostar på spänningskällan lite energiförlust att släpa laddningen fram och tillbaks, vilket syns på elräkningen UTAN att det går nån ström (genom kondingarna, alltså).
Vad tror du om det resonemanget

MVH/Roger
PS
Man skulle också kunna addera en "friktionskraft", Ff, i arbetsformeln (W) som kallas för resistans...
- lillahuset
- Gått bort
Testa att vända en elektrolyt fel så ska du få se på läckström. Råkade göra det i somras i en OP-koppling. En 50V 10uF tror jag det var med ett par volt åt fel håll över kondingen.Bara för att jävlas står jag på mig med att en kondensator aldrig leder ström
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Okej, men läckström och felpolarisering är väl knappast relevant för diskussionen?
För läckström är väl inte direkt en egenskap hos en kondensator, snarare en brist.
Dessutom har prototypen redan förklarat vad som händer vid pelpolarisering dvs att det isolerande oxidskiktet bryts ner.
MVH/Roger
För läckström är väl inte direkt en egenskap hos en kondensator, snarare en brist.
Dessutom har prototypen redan förklarat vad som händer vid pelpolarisering dvs att det isolerande oxidskiktet bryts ner.
MVH/Roger
- lillahuset
- Gått bort
OK, jag har inte läst hela tråden. Men storleken på läckströmmen i en felvänd elektrolyt förvånade mig. 

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Dom är luriga dom där lytarna.
Fick lära mig att torra aluminiumlytar tål en hel del felpolarisering (kommer inte ihåg hur många procent).
Jag tror också att tantaler inte är så jättekänsliga.
Men vanliga aluminium-lytar ska tydligen vara jättekänsliga.
Jag vet inte hur rätt jag har i detta, det är bara plockat ur bakhuvudet.
MVH/Roger
Fick lära mig att torra aluminiumlytar tål en hel del felpolarisering (kommer inte ihåg hur många procent).
Jag tror också att tantaler inte är så jättekänsliga.
Men vanliga aluminium-lytar ska tydligen vara jättekänsliga.
Jag vet inte hur rätt jag har i detta, det är bara plockat ur bakhuvudet.
MVH/Roger
- lillahuset
- Gått bort
Om jag minns rätt var det en 50V elektrolyt med ett par volts backspänning. Och kopplingen fick tvärspel.
Anledningen till uppståndelsen var väl att det hela hängde på definitionen av ordet "leder" och inte att meningsmotståndaren inte höll med varandra i sak, d.v.s huruvida elektroner passerar mellan plattorna i en ideal kondensator.
Angående säkerhet och isolationstransformatorer byggde jag en gång en isolationstransformator för mindre än hundra kronor genom att koppla ihop sekundärerna på två stycken 24V-transformatorer från Kjell & Co. Fungerar ju bra för de första testerna med låg effekt. Och transformatorernas höga resistans kanske till och med bidrar till att rädda primärsilikonet ifrån att gå upp i rök, återvinnas, och återanvändas inom skönhetsindustrin.
Angående säkerhet och isolationstransformatorer byggde jag en gång en isolationstransformator för mindre än hundra kronor genom att koppla ihop sekundärerna på två stycken 24V-transformatorer från Kjell & Co. Fungerar ju bra för de första testerna med låg effekt. Och transformatorernas höga resistans kanske till och med bidrar till att rädda primärsilikonet ifrån att gå upp i rök, återvinnas, och återanvändas inom skönhetsindustrin.
Läckström måste man ta hänsyn till i en del konstruktioner, därför är den viktigt att notera att den finns.rogerk8 skrev:Okej, men läckström och felpolarisering är väl knappast relevant för diskussionen?
Tantalyter är känsliga, extremt känsliga i många fall.rogerk8 skrev: Jag tror också att tantaler inte är så jättekänsliga.
De tål inte överspänning, ofta knappt krusningar i närheten av märkspänningen, de är även extremt ESD-känsliga pga sin överspänningskänslighet, moderna tantaler är förstås mycket bättre men lider fortfarande av brister.
Alla komponenter har sina brister och egenheter, tar man inte med till exempel switchtider på transistorer och dioder så står man troligtvis med skägget i brevlådan när man skall få prototypen att snurra,
det är bland det första man får lära sig när man arbetar seriöst med SMPSU.
Får man inte problem med uppbrunna komponenter så får man problem med EMI (då menar jag inte skivbolaget alltså).
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det är fortfarande som så att en (ideal) kondensator inte leder ström.
Mycket intressant, tycker i alla fall jag
MVH/Roger
Mycket intressant, tycker i alla fall jag

MVH/Roger
Visst, bygger du ett SMPSU med ideala komponenter så kanske det funkar