Retroförstärkare som "brummar"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danieldd

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:Daniel, du får kolla noga om ändringarna är gjorda liksom på Rolfs exemplar.
T.ex. om C807 (minuspol) fortfarande är kopplad direkt till sekundärlindningen (AC) på nät-trafon eller om den är bortkopplad som på Rolfs kort.
Tror att det är den orange kabeln du skall följa (är lite svårt att se på dina bilder).
På min går den orangea kabeln tillbaka till trafo-kretsen med x-kondingarna och det ser "orginal" ut och enligt ritning, alltså INTE som på Rolfs enhet.Det enda som verkar ändrat som inte är "fabriksgjort" är som sagt effektmotståndet. Så frågan är om man bara vågar testa koppla det?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Retroförstärkare som

Inlägg av SM7CZR »

För att kunna gå vidare, visa exakt vilka två punkter (i båda ändar) den orange kabeln är ansluten!
Det är mycket viktigt för på Rolfs kort är den ansluten från +32 Volt DC och till kollektor på de två trissorna.
Det är därför som C807 är bortkopplad på hans kort (ingen AC-koppling alltså).
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

För att få bort dunket i högtalarna vid start kan man lägga (beroende på strömmen) lämpliga effektmotstånd i serie med nätspänningen. Dessa ska sedan bypass kopplas av ett effektrelä efter några sekunder. På så sätt skonar man både trafos, likriktarbryggor, kondensatorer och högtalare vid start.
Det är ett bättre sätt att dämpa som också ger mer än att koppla om/bort högtalarna som egentligen inte är helt riskfritt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hittade ett exempel på lösning, komponenternas värden får naturligtvis anpassas till objektet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danieldd

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:För att kunna gå vidare, visa exakt vilka två punkter (i båda ändar) den orange kabeln är ansluten!
Det är mycket viktigt för på Rolfs kort är den ansluten från +32 Volt DC och till kollektor på de två trissorna.
Det är därför som C807 är bortkopplad på hans kort (ingen AC-koppling alltså).
Då så här kommer lite bilder och förklaringar, så hur min förstärkare ser ut. Här är en överblicksbild över matningen till kortet vi diskuterat, alltså den orangea kabeln:
Bild

På kortet går det från följande punkt:
Bild

Vid trafokortet är den kopplad på följande punkt:
Bild

Den blå går till ovansidan på förstärkaren där säkringarna sitterBild

Säkringen är ansluten på den bakre trafon.
danieldd

Re: Retroförstärkare som "brummar"

Inlägg av danieldd »

Här kommer en bild på layoutbilden hur det är kopplat:
Bild
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Tack.
Den sista bilden avgjorde.
AC-kopplingen till C807 är tydligen kvar (originalutförande).
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

danieldd skrev: På min går den orangea kabeln tillbaka till trafo-kretsen med x-kondingarna och det ser "orginal" ut och enligt ritning, alltså INTE som på Rolfs enhet.Det enda som verkar ändrat som inte är "fabriksgjort" är som sagt effektmotståndet. Så frågan är om man bara vågar testa koppla det?
Men det är väl kopplat?
danieldd

Inlägg av danieldd »

Kan det vara så att Rolfs ena trafo inte fungerar längre och att man gjort omkopplingen av den anledningen?
danieldd

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:
danieldd skrev: På min går den orangea kabeln tillbaka till trafo-kretsen med x-kondingarna och det ser "orginal" ut och enligt ritning, alltså INTE som på Rolfs enhet.Det enda som verkar ändrat som inte är "fabriksgjort" är som sagt effektmotståndet. Så frågan är om man bara vågar testa koppla det?
Men det är väl kopplat?
Hehe, menade koppla bort det! =)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nej, då hade inte förstärkaren funkat om ena trafon är kass.

Vilket värde på det vita effektmotståndet?
danieldd

Inlägg av danieldd »

Typ 162 ohm, det vandrar lite då jag mätte rakt av utan att koppla från ena benet.
Senast redigerad av danieldd 16 oktober 2016, 18:01:36, redigerad totalt 1 gång.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Dock är jag inte så förhoppningsfull att få bort ploppet med den åtgärden men det känns ändå bättre att försöka återställa den till orginal.

Det jag hittat är en snubbe som verkar lokaliserat felet. Har samma problem som mig med plopp när man startar den samt att högtalarna sakta rör sig in och ut vid start:
http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... issue.html
Dock står det inte om han löste det till slut. Ska kolla om man kan få tag på honom.
Har även bett Harman Kardon i Sverige om hjälp om de kan ta fram det sista elschemat.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Andy skrev:Hittade ett exempel på lösning, komponenternas värden får naturligtvis anpassas till objektet.
Kommer jag inte i mål med byte av befintliga komponenter så blir det denna lösningen då jag tycker denna lösningen känns bättre än tidigare diskuterats och som jag länkat till! =)

Tack för tipset och även stort tack till er alla som hjälper till! BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Sv: Retroförstärkare som "brummar"

Inlägg av mrfrenzy »

danieldd skrev:...högtalarna sakta rör sig in och ut vid start...
Det måste ju betyda att det ligger DC på utgången en kort tid.
Börja med att mäta om det stämmer, isåfall borde man kunna hitta en skillnad i strömförsörjningen positiva och negativa sida under uppstart.
Skriv svar