Ännu en 3D-skrivare
Re: Ännu en 3D-skrivare
Är du inte rädd att strålningsvärme från det enorma skrivhuvudet kommer att värma redan utskriven plast för mycket?
Här behövs ju ofta kylning i stället.
- murta
- Kontakt:
Bra poäng, jag har faktiskt inte tänkt så mkt på det.Eli skrev:Är du inte rädd att strålningsvärme från det enorma skrivhuvudet kommer att värma redan utskriven plast för mycket?

- murta
- Kontakt:
... kort uppdatering...
Första försöket på hot-end visade sig bli ett "fail". Den nedre delen hade för stor kylyta och detta i kombination att mina värmeelement har ett inbyggt skydd så att dom slår ifrån vid 230 gjorde att munstycket aldrig kom upp i mer än 110-120 grader. Jag testade även att byta til två stycken 12V värmeelement utav den mer traditionella typen men inte heller dessa kom upp i mer än 140-150 grader.
Så det blev till att designa om nederdelen lite. Version nummer 2 hade ca 1/4 av mängden aluminium utav den första. Men även detta visade sig vara för mkt då temperaturen precis orkade upp till 170grader och nätaggregatet fick jobba hela tiden för att hålla tempen.
Det blev till att montera upp nederdelen i svarven och svara bort lite aluminium. Denna gången blev resultatet riktigt bra och nu kan jag gå upp till 220 grader utan problem.
Första försöket på hot-end visade sig bli ett "fail". Den nedre delen hade för stor kylyta och detta i kombination att mina värmeelement har ett inbyggt skydd så att dom slår ifrån vid 230 gjorde att munstycket aldrig kom upp i mer än 110-120 grader. Jag testade även att byta til två stycken 12V värmeelement utav den mer traditionella typen men inte heller dessa kom upp i mer än 140-150 grader.
Så det blev till att designa om nederdelen lite. Version nummer 2 hade ca 1/4 av mängden aluminium utav den första. Men även detta visade sig vara för mkt då temperaturen precis orkade upp till 170grader och nätaggregatet fick jobba hela tiden för att hålla tempen.
Det blev till att montera upp nederdelen i svarven och svara bort lite aluminium. Denna gången blev resultatet riktigt bra och nu kan jag gå upp till 220 grader utan problem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- murta
- Kontakt:
Byggt lite mer...
- murta
- Kontakt:
... Alla XY givarna på plats.
- murta
- Kontakt:
En Z-motor på plats...
- murta
- Kontakt:
Kylning...
- murta
- Kontakt:
Kablarna i kanalerna..
Häftigt och rejält bygge! Finns det någon anledning till att du valt att bygga egen hot end? Kör själv E3dV6 och är väldigt nöjd. Munstycket du använt ser trotts allt liknande ut!
Älskar för övrigt de där bed-värmarna. Har en 200x300 på 300 watt. Upp från en prusavärmare på 150. Bara det gjorde en jävla skillnad. Din print-bed kommer ju glöda på en minut blankt
Älskar för övrigt de där bed-värmarna. Har en 200x300 på 300 watt. Upp från en prusavärmare på 150. Bara det gjorde en jävla skillnad. Din print-bed kommer ju glöda på en minut blankt

- murta
- Kontakt:
Tack! Ja, det börjar ta sig, bara jag kan få tummen ur och göra klart den någon gångnewkie skrev:Häftigt och rejält bygge! Finns det någon anledning till att du valt att bygga egen hot end? Kör själv E3dV6 och är väldigt nöjd. Munstycket du använt ser trotts allt liknande ut!

- murta
- Kontakt:
Har inte lagt upp någon bild på trådmataren. Men det är faktiskt en gammal matare för svetstråd som jag byggt om med en stegmotor med utväxlingnewkie skrev:Kanske missade det i tråden, men vad kommer du mata tråd med?

Min trådmatare påminner om denna på den här bilden, minus den där jättemotorn på baksidan. Tyvärr så är dom ganska dyra att köpa. Den jag har är ett gratis "skrotfynd" så det var därför som jag använde den istället för att köpa en "riktig" 3D-skrivar-matare. Ev så skulle man kunna köpa en billigare svets-matar-variant med bara ett drivhjul och se om den funkar lika bra (dom är inte allt för dyra).
Ska försöka lägga upp några bilder på min matare också samt fler på resten av bygget, men som sagt... det där med tummen ur..

-
Större anliggningsyta mot tråden för att mata fram. Dagens svetsar har 6 (3 par) drivande hjul tom.