Retroförstärkare som "brummar"
Tror jag vet varför det sitter 2 i serie för det verkar inte finnas en 21v zenerdiod längre (inte på de svenska sidorna iaf), bara 20v och 22v så de låter jag vara kvar så länge. Kopplar nog bara bort effektmotståndet
Re: Retroförstärkare som
OK.
Jag får inte bilden på kretskortet att stämma med schemat.
D806 (21 Volt zener) skall ju gå direkt till basen på TR802. Så ser det inte ut på denna bild.

Jag får inte bilden på kretskortet att stämma med schemat.
D806 (21 Volt zener) skall ju gå direkt till basen på TR802. Så ser det inte ut på denna bild.

Känns som de blandat ihop D806 och D807 fast ändå inte rakt av???
Här sida vid sida:

Tror jag får göra ett schema på det när jag kommer hem för jag får inte heller ihop det nu när du säger det...
Här sida vid sida:

Tror jag får göra ett schema på det när jag kommer hem för jag får inte heller ihop det nu när du säger det...
Senast redigerad av danieldd 15 oktober 2016, 13:03:41, redigerad totalt 3 gånger.
Det är väl snarare så att TR802 ska snurras ett halv varv enligt bilden på kortet, så B hamnar på E och tvärtom.
Håller med dej, Borre. TR802 är felmärkt, men ändå hamnar inte zenerdioden direkt på basen vad jag kan se.
Ja, så skall det se ut. Vi får hoppas att det bara är felmärkt på bilden men rätt kopplat.
Den extra transistorn är ju i huvudsak skillnaden mellan Version 1 och 2.
Fast min skiss på hur det är kopplat verkar ju stämma med bilden och inte som på ritningen:SM7CZR skrev:Ja, så skall det se ut. Vi får hoppas att det bara är felmärkt på bilden men rätt kopplat.

-
Orsaken till att ni inte får det att stämma såg jag till min fasa är att kortet är omdesignat!
Zenerdioden sitter där den skall(mellan bas och jord).
R801 är nerflyttad under kondingarna.
Ett nytt motstånd 1,5k(syns på bilderna) är insatt på transistorerna.
Men det värsta av allt är att man har helt modifierat hur hur stabben matas!!
På min har man tagit bort kabeln som i original matar AC genom ellyten och kopplat om så att man i stället tar +32V från de stora ellyterna på slutstegen och leder in det på transistorernas kollektorer...
Inte nog med det så verkar det som om bägge ellyternas +32v verkar vara hopkopplade genom den här omkopplingen...det här sista kan ju inte vara rätt.Får återkomma.
Zenerdioden sitter där den skall(mellan bas och jord).
R801 är nerflyttad under kondingarna.
Ett nytt motstånd 1,5k(syns på bilderna) är insatt på transistorerna.
Men det värsta av allt är att man har helt modifierat hur hur stabben matas!!
På min har man tagit bort kabeln som i original matar AC genom ellyten och kopplat om så att man i stället tar +32V från de stora ellyterna på slutstegen och leder in det på transistorernas kollektorer...
Inte nog med det så verkar det som om bägge ellyternas +32v verkar vara hopkopplade genom den här omkopplingen...det här sista kan ju inte vara rätt.Får återkomma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Ungefär såhär är läget just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilken tur att du kollade på din förstärkare, Rolf!
Frågan är hur mycket som är ändrat på TS kort.
Frågan är hur mycket som är ändrat på TS kort.
Rolf det känns även som du saknar zenerdioden D808 eller D809 (vet inte vilken som är vilken) på det kortet som sitter jämte. Man ser att ena benet är avklippt.
Ska göra en liknande ritning för min men din känns ju ännu mer fel än min! Den ena jorden är ju även avklippt av någon anledning???
Ska kolla om jag kan kolla med en annan som har en 630 om hur det ser ut. Ska kolla om han kan ta lite kort.
Ska göra en liknande ritning för min men din känns ju ännu mer fel än min! Den ena jorden är ju även avklippt av någon anledning???
Ska kolla om jag kan kolla med en annan som har en 630 om hur det ser ut. Ska kolla om han kan ta lite kort.
Re: Retroförstärkare som "brummar"
Föresten Rolf var bor du? Hade varit kul att träffas och jämföra förstärkarna! =)
Så här kommer ett elschema:
(jämför denna och föregående bild (förutom Rolfs noteringar givetvis! =) )
Värt att notera är att jag upptäckte att C906:an inte var inkopplad enligt schema eller bild utan var kopplad mellan effektmotståndet och D807
Noterade även att det fanns ett motstånd som inte fanns med på ritningen (fast som fanns på bildlayouten R802). Kan vara det du också hittat Rolf? Och är du säker på att det är kopplat som på din skiss? TR802 verkar ju inte vara rätt utmärkt på layoutbilden utan TR802:an måste vara omvänd som tidigare nämnts.
Om du tittar på lödsidan av kortet sitter motståndet där nedan pil pekar?

I så fall är det förmodligen R802 du hittat som inte finns utmärkt på ritningen men som sagt finns utmärkt på layoutbilden (version2).
I övrigt är faktiskt mitt kort kopplat enligt ritningen om man bortser från R802 (som säkert borde finnas med på ritningen), effektmotståndet samt de två seriekopplad zenerdioderna (som säkert har att göra med att det inte längre finns 21v-varianter)

Värt att notera är att jag upptäckte att C906:an inte var inkopplad enligt schema eller bild utan var kopplad mellan effektmotståndet och D807
Noterade även att det fanns ett motstånd som inte fanns med på ritningen (fast som fanns på bildlayouten R802). Kan vara det du också hittat Rolf? Och är du säker på att det är kopplat som på din skiss? TR802 verkar ju inte vara rätt utmärkt på layoutbilden utan TR802:an måste vara omvänd som tidigare nämnts.
Om du tittar på lödsidan av kortet sitter motståndet där nedan pil pekar?

I så fall är det förmodligen R802 du hittat som inte finns utmärkt på ritningen men som sagt finns utmärkt på layoutbilden (version2).
I övrigt är faktiskt mitt kort kopplat enligt ritningen om man bortser från R802 (som säkert borde finnas med på ritningen), effektmotståndet samt de två seriekopplad zenerdioderna (som säkert har att göra med att det inte längre finns 21v-varianter)
Daniel, du får kolla noga om ändringarna är gjorda liksom på Rolfs exemplar.
T.ex. om C807 (minuspol) fortfarande är kopplad direkt till sekundärlindningen (AC) på nät-trafon eller om den är bortkopplad som på Rolfs kort.
Tror att det är den orange kabeln du skall följa (är lite svårt att se på dina bilder).
T.ex. om C807 (minuspol) fortfarande är kopplad direkt till sekundärlindningen (AC) på nät-trafon eller om den är bortkopplad som på Rolfs kort.
Tror att det är den orange kabeln du skall följa (är lite svårt att se på dina bilder).