Fast du kan ju använda PeterH´s knep i alla fall. Borra hålet i ett tjockare och bredare trästycke och låt brädgården såga ut pinnarna i rätt mått så att hålet hamnar i centrum.rogerk8 skrev: Annars är din ide' rolig, dock har jag snöat in mig på kvadratisk tonarm för då blir allt rakt och fint utan större ansträngning
MVH/Roger
Skivspelarbygge
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Skivspelarbygge
Re: Skivspelarbygge
Ja, "svarva" var kanske just därför inom citationstecken, för att kunna tolkas bredare med valfri metod att göra pinnen smalare? Tälja, såga, hyvla, eller whatever. Absolut centrerat är iofs inget krav, men helst så ska hålet inte komma ut på sidan.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Skivspelarbygge
Finns ju kniv och gaffel metod också = limma ihop armen av tunna ribbor med lämplig kanal inbäddat och slöjda sedan med slö kniv 

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Skivspelarbygge
Intressant påpekande, men brädgården kan bara såga rakt samtidigt som jag inte förstår hur jag ska lyckas borra raktSeniorLemuren skrev:Fast du kan ju använda PeterH´s knep i alla fall. Borra hålet i ett tjockare och bredare trästycke och låt brädgården såga ut pinnarna i rätt mått så att hålet hamnar i centrum.rogerk8 skrev: Annars är din ide' rolig, dock har jag snöat in mig på kvadratisk tonarm för då blir allt rakt och fint utan större ansträngning
MVH/Roger

MVH/Roger
PS
Fast som sagt, det behöver inte vara spikrakt dvs bara så att det inte sticker ut på sidorna.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Skivspelarbygge
Varför "slö" kniv?tecno skrev:Finns ju kniv och gaffel metod också = limma ihop armen av tunna ribbor med lämplig kanal inbäddat och slöjda sedan med slö kniv
Ide'n låter bra annars.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Skivspelarbygge
Idag har jag kikat på textillim, fann en tub på ICA av alla ställen (de hade även Epoxy som jag saknat länge i min arsenal).E Kafeman skrev: Speciellt att använda björntråd dränkt i textil-lim ger starka dragremmar. Limmet ger en gummi-yta så att det inte slirar och björntråden gör att remmen inte töjer sej.
Det går lika bra att göra flat-remmar som rundremmar på detta sättet.
På måndag kommer jag befinna mig en liten bit utanför centrum och där finns en tygaffär som naturligtvis säljer trådrullar, jag ska då köpa mig en rulle Björntråd för jag har blivit inspirerad av ditt kreativa tänk och tänker att kanske jag kan göra en drivrem av Björntråd doppad i textillim

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Skivspelarbygge
Jag har eventuellt kommit på ett sätt att borra ett hål i min furu-tonarm.
Om jag vrider hållaren för borrmaskinen på mitt Biltema borrstativ 90 grader så kommer jag utanför "plattan" och om jag då fäster "tonarmen" i kanten på min arbetsbänk så känns det som om jag kan borra rakt med ett 30cm-borr (D4).
Jag har inte tänkt så mycket mer men tänker nu
Om jag kan höja stativet så mycket att borret slutar där arbetsbänken börjar så mäter jag precis just nu att borrstativet kan gå från 120mm till 70mm över plattan dvs jag kan borra 50mm åt gången.
Och det handlar väl om att efter varje 50mm så flyttar jag upp pinnen 50mm och borrar 50mm till osv.
Om tonarmen är 200mm (min Thorens har en längd på runt 230mm) så måste jag borra 4ggr dvs kanske 5ggr.
Sen är det färdigt
MVH/Roger
Om jag vrider hållaren för borrmaskinen på mitt Biltema borrstativ 90 grader så kommer jag utanför "plattan" och om jag då fäster "tonarmen" i kanten på min arbetsbänk så känns det som om jag kan borra rakt med ett 30cm-borr (D4).
Jag har inte tänkt så mycket mer men tänker nu

Om jag kan höja stativet så mycket att borret slutar där arbetsbänken börjar så mäter jag precis just nu att borrstativet kan gå från 120mm till 70mm över plattan dvs jag kan borra 50mm åt gången.
Och det handlar väl om att efter varje 50mm så flyttar jag upp pinnen 50mm och borrar 50mm till osv.
Om tonarmen är 200mm (min Thorens har en längd på runt 230mm) så måste jag borra 4ggr dvs kanske 5ggr.
Sen är det färdigt

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Skivspelarbygge
Jag har idag skickat min 35X35cm stora 12mm plyfa till min laser-polare.
Nu är det bara att vänta, ska bli spännande!
När det gäller tonarmen har jag kommit på att jag faktiskt har en stump kvar från mitt "Renovering av Philips Experimentlådor"-projekt.
Jag har studerat mitt borrstativ, vridit hållaren 90 grader och gjort ett lodrätt streck i min arbetsbänk för att eventuell lyckas med att borra den 25cm långa tonarmen med ett 4mm-borr om 30cm, känns faktiskt möjligt.
Jag har kikat lite i Clas-katalogen och dom har borr men de börjar på 6mm vilket känns för grovt.
Samtidigt måste jag nog få tag i en kabel innan jag borrar, jag har kikat lite i ELFA-katalogen men hittar ingen tillräckligt tunn (vill ha <4mm och parvis tvinnad med gemensam skärm).
Jag tror jag måste ha skärm på kabeln för till skillnad från kommersiella tonarmar så kommer min bli av oskärmande trä.
MVH/Roger
Nu är det bara att vänta, ska bli spännande!
När det gäller tonarmen har jag kommit på att jag faktiskt har en stump kvar från mitt "Renovering av Philips Experimentlådor"-projekt.
Jag har studerat mitt borrstativ, vridit hållaren 90 grader och gjort ett lodrätt streck i min arbetsbänk för att eventuell lyckas med att borra den 25cm långa tonarmen med ett 4mm-borr om 30cm, känns faktiskt möjligt.
Jag har kikat lite i Clas-katalogen och dom har borr men de börjar på 6mm vilket känns för grovt.
Samtidigt måste jag nog få tag i en kabel innan jag borrar, jag har kikat lite i ELFA-katalogen men hittar ingen tillräckligt tunn (vill ha <4mm och parvis tvinnad med gemensam skärm).
Jag tror jag måste ha skärm på kabeln för till skillnad från kommersiella tonarmar så kommer min bli av oskärmande trä.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Skivspelarbygge
Jag har nu sågat till min tonarm (25cm c.a)
Bävar mig för hur jag ska lyckas borra ett 4mm hål rätt igenom.
Har i alla fall hittat en skärmad kabel jag troligtvis kommer att nyttja, 55-710-88
Det är en 4-ledare med skärm och bara 3,2mm grov, tyvärr är den inte partvinnad men kanske det inte gör så mycket ty strömmen är löjligt liten så någon magnetisk koppling finns väl knappast?
MVH/Roger
Bävar mig för hur jag ska lyckas borra ett 4mm hål rätt igenom.
Har i alla fall hittat en skärmad kabel jag troligtvis kommer att nyttja, 55-710-88
Det är en 4-ledare med skärm och bara 3,2mm grov, tyvärr är den inte partvinnad men kanske det inte gör så mycket ty strömmen är löjligt liten så någon magnetisk koppling finns väl knappast?
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Skivspelarbygge
Tonarmsstativet tillsågat av 21mm rundstav.
Nu är tricket att jag ska lyckas borra ett mycket rakt 2mm hål försänkt 6mm i den ändan som skall fästas i mitt tonarmslager (dvs i en av mina tre små synkronmotorer).
Sen behöver jag en stoppskruv för axeln och då har jag tänkt nyttja vanlig M3X12 (>rundstav/2).
Kruxet är bara att jag inte kan gängtappa rundstaven så jag har tänkt göra såhär, först borrar jag 3mm rätt igenom rundstaven, sen borrar jag med D6 (ty M3-mutter är max 6mm) från andra hållet och försänkt några mm på sidan jag borrade 3mm ifrån och som skruven ska in i, sen lägger jag en liten klick smältlim på muttern och för in den från andra sidan.
På så sätt får jag en mutter som motkraft när jag drar åt om axeln.
Vad tror Ni om det?
MVH/Roger
PS
Tror att jag konsekvent ska använda träborr till detta, först sylar jag alltså för 3mm och borrar rätt igenom, sen får jag ett 3mm styr-hål på andra sidan där jag nog ändå borde börja med ett metallborr för att hålla centreringen hyfsat men sen går jag över till ett träborr och detta främst för att anläggningsytan för muttern ska bli plan.
MVH/Roger
Nu är tricket att jag ska lyckas borra ett mycket rakt 2mm hål försänkt 6mm i den ändan som skall fästas i mitt tonarmslager (dvs i en av mina tre små synkronmotorer).
Sen behöver jag en stoppskruv för axeln och då har jag tänkt nyttja vanlig M3X12 (>rundstav/2).
Kruxet är bara att jag inte kan gängtappa rundstaven så jag har tänkt göra såhär, först borrar jag 3mm rätt igenom rundstaven, sen borrar jag med D6 (ty M3-mutter är max 6mm) från andra hållet och försänkt några mm på sidan jag borrade 3mm ifrån och som skruven ska in i, sen lägger jag en liten klick smältlim på muttern och för in den från andra sidan.
På så sätt får jag en mutter som motkraft när jag drar åt om axeln.
Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Tror att jag konsekvent ska använda träborr till detta, först sylar jag alltså för 3mm och borrar rätt igenom, sen får jag ett 3mm styr-hål på andra sidan där jag nog ändå borde börja med ett metallborr för att hålla centreringen hyfsat men sen går jag över till ett träborr och detta främst för att anläggningsytan för muttern ska bli plan.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Skivspelarbygge
Rundstav, varför det?
Bara jättejobbigt att jobba med speciellt om man vill göra 90-gradiga hål, varför tänkte jag inte på det
Nu ska jag skaffa 21X21mm planhyvlat istället för tonarmsstativet som just nu består av 21mm rundstav.
Jag har idag förädlat rundstaven dvs borrat och stämjärnat med det enda stämjärn jag har, 12mm.
Resultat:
För 8X8mm tonarm blir 12mm för brett, får köpa ett 9-10mm's istället.
Motorfästet/lagerfästet funkar inte, jag kan inte borra 6mm för muttern från ena hållet och 3mm för skruven från andra hållet för motoraxeln (2mm) får inget gods att vila mot.
Snarare är det som så att M3-skruven lätt går vid sidan om axeln.
Jag som tyckte att tanken om att knuffa i en M3-mutter (6mm bred) från andra sidan och precis så att den kommer på första sidan om axeln samt dra i en M3-skruv för att fästa axeln var näst intill genialisk
Men axeln måste ha mothåll tydligen, normalt skulle man gängtappa M3 i metallen och bara dra i en skruv men iom att jag kör trä så funkar inte det.
Jag får klura ut nåt annat.
Axeln är f.ö bara 8mm lång (och 2mm tjock).
Just nu med mitt hopkok känner jag dock ingen friktion från motorn som faktiskt sitter fast i arrangemanget om än för dåligt.
Jag vet förresten att IKEA har lite kluriga grejer som en mutter som är som en cylinder med gänga på sidan som man kan borra ett hål med cylinderdiametern och få mycket bra fäste i trä på det viset.
Undrar om det finns sånt för M3 och vart man kan få tag i det.
Om jag bara kunde få tag i lite metallprylar, jag tycker Järnia suger för det är mest grillar och damsugare som gäller där samtidigt som utbudet av riktiga järnprylar är bedrövligt dåligt.
Vart finns en vettig järnhandel?
MVH/Roger
PS
Tycker annars Jula verkar väldigt bra, ska köpa de långa träborren som Peter H rekommenderade samt en bits-borr sats där kanske redan nästa vecka, kanske man kan fråga dom?
Bara jättejobbigt att jobba med speciellt om man vill göra 90-gradiga hål, varför tänkte jag inte på det

Nu ska jag skaffa 21X21mm planhyvlat istället för tonarmsstativet som just nu består av 21mm rundstav.
Jag har idag förädlat rundstaven dvs borrat och stämjärnat med det enda stämjärn jag har, 12mm.
Resultat:
För 8X8mm tonarm blir 12mm för brett, får köpa ett 9-10mm's istället.
Motorfästet/lagerfästet funkar inte, jag kan inte borra 6mm för muttern från ena hållet och 3mm för skruven från andra hållet för motoraxeln (2mm) får inget gods att vila mot.
Snarare är det som så att M3-skruven lätt går vid sidan om axeln.
Jag som tyckte att tanken om att knuffa i en M3-mutter (6mm bred) från andra sidan och precis så att den kommer på första sidan om axeln samt dra i en M3-skruv för att fästa axeln var näst intill genialisk

Men axeln måste ha mothåll tydligen, normalt skulle man gängtappa M3 i metallen och bara dra i en skruv men iom att jag kör trä så funkar inte det.
Jag får klura ut nåt annat.
Axeln är f.ö bara 8mm lång (och 2mm tjock).
Just nu med mitt hopkok känner jag dock ingen friktion från motorn som faktiskt sitter fast i arrangemanget om än för dåligt.
Jag vet förresten att IKEA har lite kluriga grejer som en mutter som är som en cylinder med gänga på sidan som man kan borra ett hål med cylinderdiametern och få mycket bra fäste i trä på det viset.
Undrar om det finns sånt för M3 och vart man kan få tag i det.
Om jag bara kunde få tag i lite metallprylar, jag tycker Järnia suger för det är mest grillar och damsugare som gäller där samtidigt som utbudet av riktiga järnprylar är bedrövligt dåligt.
Vart finns en vettig järnhandel?
MVH/Roger
PS
Tycker annars Jula verkar väldigt bra, ska köpa de långa träborren som Peter H rekommenderade samt en bits-borr sats där kanske redan nästa vecka, kanske man kan fråga dom?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Skivspelarbygge
Varför måste sladden gå inner i armen?
Fräsa ett spår på undersidan och lägga sladden i?
Fräsa ett spår på undersidan och lägga sladden i?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Skivspelarbygge
Vilket underbart bra förslag, tack!
Min ursprungliga tanke var att "märla" fast 3,2mm-kabeln jag hittat under tonarmen men det blir onekligen lite fult.
Att lyckas borra ett 250mm långt hål med 4mm-borr genom tonarmen utan att borret går aningen snett (behövs inte många fel-grader) så att det sticker ut på sidan, känns mycket svårt om ej omöjligt.
Men att fräsa ett spår känns busenkelt
Om det inte var för att jag aldrig fräst nåt i hela mitt liv och vet inte ens vilka verktyg som krävs.
Dock kan jag tänka mig att så här lite fräsning skulle kunna fixas mha av nån frästillsats till min Dremel, eller?
Om du orkar får du gärna förklara hur man fräser.
;MVH/Roger
PS
Jag råkade av en händelse få syn på ett sortiment stoppskruv på Järnia idag, köpte 10st M3X10. Jag köpte även en 8mm solid rundstav av aluminium som jag tänkt göra mina IKEA-muttrar av samt en M6 gängstång på en meter för andra projekt.
Bifogar närbild på nuvarande misslyckade tonarmsstativ. Den blev förresten extra misslyckat för jag kom på att min kassa G-Man bågfil är sned i fästet av bladet, nästa gång blir det min fintande Sandvik 300 fogsvans som gäller istället. När jag försökte korrigera den sneda kapningen bågfilen ställde till med mha fogsvansen så sprack det lite också, för säkerhets skull liksom
Min ursprungliga tanke var att "märla" fast 3,2mm-kabeln jag hittat under tonarmen men det blir onekligen lite fult.
Att lyckas borra ett 250mm långt hål med 4mm-borr genom tonarmen utan att borret går aningen snett (behövs inte många fel-grader) så att det sticker ut på sidan, känns mycket svårt om ej omöjligt.
Men att fräsa ett spår känns busenkelt

Om det inte var för att jag aldrig fräst nåt i hela mitt liv och vet inte ens vilka verktyg som krävs.
Dock kan jag tänka mig att så här lite fräsning skulle kunna fixas mha av nån frästillsats till min Dremel, eller?
Om du orkar får du gärna förklara hur man fräser.
;MVH/Roger
PS
Jag råkade av en händelse få syn på ett sortiment stoppskruv på Järnia idag, köpte 10st M3X10. Jag köpte även en 8mm solid rundstav av aluminium som jag tänkt göra mina IKEA-muttrar av samt en M6 gängstång på en meter för andra projekt.
Bifogar närbild på nuvarande misslyckade tonarmsstativ. Den blev förresten extra misslyckat för jag kom på att min kassa G-Man bågfil är sned i fästet av bladet, nästa gång blir det min fintande Sandvik 300 fogsvans som gäller istället. När jag försökte korrigera den sneda kapningen bågfilen ställde till med mha fogsvansen så sprack det lite också, för säkerhets skull liksom

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Skivspelarbygge
Dremmel är säkert ett bra val av verktyg, antingen något lite grövre slipstift som tar trä eller någon sånndär lite sågklinga till den....
Kanske går att få till med fogsvansen också om man är lite envis...
Kanske går att få till med fogsvansen också om man är lite envis...