shaded pole motor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym1

shaded pole motor?

Inlägg av Anonym1 »

Hej

Jag håller på att bygga en fläkt som skall öka ett luft flöde. Jag har köpt en shaded pole motor. Vet inte exakt vad dom heter på svenska. Mina funderingar är följande. Kan den jobba utan att själv bli kyld? Och framför allt klarar den av något tyngre last? Den får upp fart och allt. Men nuvarande lasten är lite tung för den så den går lite tyngre än normalt. Har inte kollat effekten på den vad den drar med nya fläktvingarna. Men dom som medföljde har jag kollat då låg den på ca 28w antar att det har ökat nu iumed att den går tyngre. Kan man räkna ut hur mycket last man max kan lägga på motorn genom förbrukningen? Ber om ursäkt för eventuella stavfel skriver lite snabbt på mobilen i hopp om snabba svar. :D tack på förhand.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: shaded pole motor?

Inlägg av FormerMazda »

Den kan jobba utan att bli kyld, bara den inte blir överhettad.
Och bättre svar än så kan du nog inte få.

Testa och mät är det nog som gäller här.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

På svenska heter det skärmpolmotor.
En del av statorn är avskärmad med ett kortsluter varv som ger en fasförskjutning så rotorn tvingas runt.

Effekten 28 W, hur har du mätt den?
Det är temperaturen på motorn som sätter begränsning hur man kan belasta.

Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

Mer chans/risk att det är 28 VA.

I tråden om kanalfläkt http://elektronikforumet.com/forum/view ... fl%C3%A4kt så är det också en skärmspolemotor inblandat.

Skärmspolemotorer används i allt möjligt och speciellt i sammanhang om det finns risk att rotorn går tungt eller blir låst - tex. tvättmaskins och diskmaskins avloppspumpar etc. där pumprotorn kan bli stoppad av skräp och synnerligen vanlig motor i fläktar

Dessa är som nämnt konstruerade att inget hemsk skall hända om rotorn bromsas kraftig och tom. står still, men fortfarande måste motorn kunna bli av med värme i tillräcklig grad även om rotorn hålls låst och är den fritt monterad och inte inkapslat värmeisolerande och utan ventilation - så brukar motorn kyla sig av sin egen skapade självcirkulation av luft när motorn blir varm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, fläktmotorer anges i Watt, och då axeleffekten. Dock har de rätt dålig verkningsgrad, så energiförbrukning är betydligt högre.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

TS har mätt effekten till 28 watt, men jag ifrågasätter HUR han mätt, jag misstänker det är spänning gånger ström och det vet du Tomas att man måste veta fasvinkeln också för att få effekten i växelströmskretsar.
Samma sak misstänker xxargs.

Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

På just sådana småmotorer så är det tveksamt om man avser axeleffekten - i konsumentrylar brukar man snarare ange anslutningseffekt (VA för att kunna beräkna säkringsstorlek) eller Watt (för att kunna räkna på driftkostnad)

verkningsgraden är som redan nämnt inte speciellt bra i denna typ av motor och samtidigt vara byggd att inte starta brand eller ens gå sönder vid låst rotor vilket gör att om man tex. skall hantera 50 Watt i förlust på säkert sätt så blir det ganska stor klump till motor om det är 50 Watt förlust då man måste ha ganska mycket ytor att avge värme på utan att det blir allt för varmt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

På små fläktmotorer anger man alltid axeleffekten.

http://files.nordicold.se/pdf/flaktmotorer.pdf
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den där PDF:en var väl inte direkt nåt bra exempel eftersom alla motorer där anges med både avgiven (mekanisk?) och upptagen (elektrisk?) effekt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Motorernas Typbeteckningen anger axeleffekt.
Om du sedan tittar på fläktvingarna hänvisar till axeleffekten.
Skriv svar