Retroförstärkare som "brummar"
Re: Retroförstärkare som
Du har rätt beträffande strömbrytaren och S-märkning, opampen.
Men brummet diskuteras inte längre utan det är ploppen vid start som är problemet nu.
Men brummet diskuteras inte längre utan det är ploppen vid start som är problemet nu.
Men är det inte så att en dubbelbrytare gör samma sak som att rycka sladden? Tänkte mer att det var en "workaround" att byta till en dubbelbrytande knapp (vart jag nu ska få tag på en sådan =) )
Ska dock kolla på förförstärkar-delen då jag vet att lite kondingar även behöver bytas på det kortet:

Ska dock kolla på förförstärkar-delen då jag vet att lite kondingar även behöver bytas på det kortet:

Re: Retroförstärkare som "brummar"
Detta var visst "Equalizer Amplifier Circuit Board"...danieldd skrev:
Jag undrar om du har bytt samtliga sex elektrolyter på bilden (har märkt dessa med rött).
Kortet levererar fyra olika drivspänningar till olika enheter.
Dvs. om schemat stämmer med din apparat.
Det finns tydligen två olika versioner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jepp alla dessa är bytta, det var bl.a. 2 av dessa (C810/C811) som saknade ett ben var samt att till den 3dje (C808) så verkade som att ena benet blivit böjt från fabrik! =)SM7CZR skrev:Jag undrar om du har bytt samtliga sex elektrolyter på bilden (har märkt dessa med rött).
Kommer nog byta ut samtliga resterande då det ibland är svårt att se om det är någon som är trasig utan att ta bort den. Men är några trasiga så finns det säkert fler. Men det är bara elektrolyterna man ska oroa sig för i första hand? Inga andra komponenter?
Har mätt lite på matningarna B3-B6:
B3 19,3V (borde vara 21V)
B4 19,2V (borde vara 20V)
B5 13,6V (borde vara 14V)
B6 12,3V (borde vara 12V)
(Ingen belastning på)
Värt att notera är att matningen verkar stiga sakta sakta. Ska testa igen om en kvart.
B3 19,3V (borde vara 21V)
B4 19,2V (borde vara 20V)
B5 13,6V (borde vara 14V)
B6 12,3V (borde vara 12V)
(Ingen belastning på)
Värt att notera är att matningen verkar stiga sakta sakta. Ska testa igen om en kvart.
Borde rimligtvis vara spot on direkt tycker jag med ev lite över i spänning i brist på belastning, såvida det nu kanske inte finns något som detekterar ej något anslutet och gör på något annat vis eller så.
De större matningarna B1 samt B2 ligger på stabila 34V

Känns bra att jag körde på 40V-kondingar där =)

Känns bra att jag körde på 40V-kondingar där =)
Den kraftigare matningen är bara enkel likriktning och så lite glättningskondingar så det är inte så konstigt att den ger en ok spänning då inte mycket kan haverera där, den andra är däremot en hel del mer avancerad.
Kan tilläggas att jag överdimensionerade C906 med en 1800uF / 100V om det kan påverka.
Vet man aldrig.
Är det andra elektrolyter som du ändrat värden på i samband med byte?
Kan eventuellt vara lite känsligt beroende på konstruktionen.
Till exempel så tjänstgör elektrolyten C807 som kopplingskondensator (från transformatorns sek. till likr.-dioderna D805, D807).
Elektrolyten C809 skall vara på 1000µF, satte du det?
Är det andra elektrolyter som du ändrat värden på i samband med byte?
Kan eventuellt vara lite känsligt beroende på konstruktionen.
Till exempel så tjänstgör elektrolyten C807 som kopplingskondensator (från transformatorns sek. till likr.-dioderna D805, D807).
Nope, de övriga satte jag exakt samma uF som tidigare bara lite högre volt.
Var alltså bara den större C906 som sattes till en högre kapacitans. Men då jag beställde fel (för smal) så kommer jag att beställa en ny som passar bättre. Kan då gå ner i kapacitans om du tror det kan vara det som spökar med de olika spänningarna?
Rätt ska ju vara rätt liksom...
Var alltså bara den större C906 som sattes till en högre kapacitans. Men då jag beställde fel (för smal) så kommer jag att beställa en ny som passar bättre. Kan då gå ner i kapacitans om du tror det kan vara det som spökar med de olika spänningarna?
Rätt ska ju vara rätt liksom...
Du behöver inte tänka på brytaren!danieldd skrev:Men är det inte så att en dubbelbrytare gör samma sak som att rycka sladden? Tänkte mer att det var en "workaround" att byta till en dubbelbrytande knapp (vart jag nu ska få tag på en sådan =) )
Sorry, jag frågar igen...

Jepp det var en 1000uF 50VSM7CZR skrev:Sorry, jag måste fråga igen...![]()
Denna: