Tips hur man kan debugga ADC genom två I/O:s
- lillahuset
- Gått bort
Re: Tips hur man kan debugga ADC genom två I/O:s
Du kan ju alltid kolla baudrate med oscilloskopet...
Glöm inte att adaptern skall vara USB -> TTL (3.3 el 5 V) och inte -> RS232 som är +-12V.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det ska jag göra! Får kika på lite olika adaptrar, kan nog vara bra att ha.
Blev nyss så jädra glad så jag bjuder på ett par bilder.
Körde först med skopet och blev alldeles snurrig av att räkna bitar så gav rvl
idé ett försök; att använda den redan befintliga displayen.
Efter lite klipp och klistra från lillahuset
kod i "programmeringstråden" så small det till. Fungerade på första försöket! Eller ja, efter jag till slut noterade att jag jonglerade med ADC EN/DIS-biten istället för ADC GO/DONE.
Återkommer i tråden när jag har fått hem adaptrarna. Vore skitbra att kunna läsa seriedata med hjälp av datorn.
Ps. Ursäkta skitkvalitén på bilderna. Svårt att ta kort på en stark display när det är mörkt i rummet och samtidigt hålla helt still... Ds
Blev nyss så jädra glad så jag bjuder på ett par bilder.
Körde först med skopet och blev alldeles snurrig av att räkna bitar så gav rvl

Efter lite klipp och klistra från lillahuset

Återkommer i tråden när jag har fått hem adaptrarna. Vore skitbra att kunna läsa seriedata med hjälp av datorn.
Ps. Ursäkta skitkvalitén på bilderna. Svårt att ta kort på en stark display när det är mörkt i rummet och samtidigt hålla helt still... Ds
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I projekt där jag behöver någon form av debugutskrift så brukar jag försöka få till en soft-UART ut på den dum portpinne. Då kan man bitbanga den portpinnen med avstängt avbrott under en teckentid. Det är då en förel att köra med så hög baudrate man kan få med tanke på exekveringen. Som mottagare har jag just en FTDI USB<->serieport med anslutning för 3,3V eller 5V logiknivåer på serieportssidan.
FTDI:n har fördelen att den klarar hög baudrate, t.ex så använder jag mellan 230kbit/s och 920kbit/s. Avbrottet behöver då inte vara avstängt speciellt länge för att få ut ett tecken. Och mellan tecknen så slår man på avbrottet igen för där spelar timingen ingen roll för serieporten.
Sedan använder jag valfritt terminalprogram för lyssning/loggning, t.ex Realterm.
FTDI:n har fördelen att den klarar hög baudrate, t.ex så använder jag mellan 230kbit/s och 920kbit/s. Avbrottet behöver då inte vara avstängt speciellt länge för att få ut ett tecken. Och mellan tecknen så slår man på avbrottet igen för där spelar timingen ingen roll för serieporten.
Sedan använder jag valfritt terminalprogram för lyssning/loggning, t.ex Realterm.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja det låter verkligen kanon. Ska köpa lite såna där konverters och mecka lite med lillahuset
kod. 

Realterm har jag också gillat i Windowsmaskiner, men har inte testat i W10 än. Borde fungera även där.
Dagens menlösaste inlägg: Men jag vill bara säga att jag också behövde få till data ut på samma vis och gjorde en liten rutin som klockar ut en byte på "serieportsformat" på samma sätt som redan nämns. Fungerade utmärkt!
Har du en Saleae eller klon kan du använda den för att titta på datan och behöver ingen USB->TTL-uart-adapter. (En sådan är förstås bra att ha ändå men).
MVH. Mikael
Har du en Saleae eller klon kan du använda den för att titta på datan och behöver ingen USB->TTL-uart-adapter. (En sådan är förstås bra att ha ändå men).
MVH. Mikael
- Magnus_K
- EF Sponsor
Så, adaptrarna kom i 5-pack så tog ett sånt för hela 50:- inkl frakt från Kina.
Jag har ett par logikanalysatorer adent, men den bäst fungerande är lite gammal och svår att ställa in. Så inte direkt verktygen man "lite snabbt" plockar fram för det här.
Den modernaste fungerar bara när jag inte behöver den
Jag har ett par logikanalysatorer adent, men den bäst fungerande är lite gammal och svår att ställa in. Så inte direkt verktygen man "lite snabbt" plockar fram för det här.
Den modernaste fungerar bara när jag inte behöver den

- lillahuset
- Gått bort
En debugport som rapar asynkrona data i 115200 baud är aldrig fel.
adent: Vad tillför en "Saleae"? Jaa, du kan titta på en massa annat. Tänkte inte på det.
adent: Vad tillför en "Saleae"? Jaa, du kan titta på en massa annat. Tänkte inte på det.
lillahuset: Den tillför inget, men just i det här fallet hade den funkat bra istället för en USB -> TTL-uart om Magnus hade råkat haft en fungerande liggande 
(Edit: ja jo, annat samtidigt, kan ju vara rätt trevligt förstås!)

(Edit: ja jo, annat samtidigt, kan ju vara rätt trevligt förstås!)