Kan man förutsätta att halvledarrelä har ZeroCrossDetection?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Kan man förutsätta att halvledarrelä har ZeroCrossDetection?

Inlägg av laban12 »

För att göra en kort fråga lång:

Jag har en mystisk styrning av mina direktverkande elelement, konstruerad och installerad på 70-talet när elpriserna började gå i höjden.
Systemet bygger på att man sätter sina element på nästan max och låter en (flera) rumstermostater styra värmen centralt från proppskåpet/elcentralen.
Systemet pulsar ut el till elementen i cykler på runt 90s och ser på så sätt till att 1) temperaturen i rummet stämmer hyffsat bra med den inställda och 2) elementen aldrig blir glödheta.
Det fungerar på det hela taget bra - jag vet inte om det blir någon vidare energibesparing men eftersom systemet har en utetemp-mätare så är det ganska bra på att börja släppa på värme när temperaturen utomhus börja sjunka.
Med andra ord så tuffar och går systemet året runt och jag behöver inte ägna mina element en enda tanke.

Det mystiska är väl egentligen inkopplingen till proppskåpet som sker med "hattar" till propparna som innehåller ett litet relä som styr strömmen.
(Hittade ingen bild på "hattarna" men väl information om hela mojängen, här: https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... novation/3för intresserade.)

Problemet är att ett relä som slår till och från med 90s cykeltid sex månader om året håller inte i all evighet och jag har redan fått byta ett par av "hattarna".
Nu tycks lagret av reservdelar och återförsäljare vara slut och jag kan inte få tag på nya reläer när mina sista brinner.

Det finns naturligtvis tankar på att skrota allting och börja om med något modernare, men OM jag skulle vilja fortsätta med det här systemet så behöver jag något som kan slå på och av strömmen - styrt av befintlig anläggning.
Relä/kontaktor känns inte helt hundra då problemet med slitage kvarstår, plus att det inte blir helt ljudlöst - även om det kanske vore den enklaste lösningen för mig.

Då har jag kikat på halvledar-reläer som finns att komma över billigt (Kina) för upp till 400v och 40A. (Mina behov ligger väl under dessa siffror).
Men på de billiga är det svårt att hitta information om de slår till endast vid nollgenomgång (vilket så klart är önskvärt) eller närsomhelst i cykeln.
Jag har ställt frågan till säkert fem olika "leverantörer" nu och fått tre stycken icke-svar, dvs mestadels svammel som tyder på att de inte har en aning om vad det är som de säljer.

Så innan jag beställer på vinst och förlust är då den enkla frågan: Kan man förutsätta att alla halvledarreläer för AC har nollgenomgångsdetektering?
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kan man förutsätta att halvledarrelä har ZeroCrossDetect

Inlägg av Nerre »

Nej.

En del är bara en simpel opto-triac.

Har de nollgenomgångsstyrning så brukar det framhävas explicit.

Men ett relä slår ju inte enbart vid nollgenomgång så om du nu inte nödvändigtvis vill minskar störningarna så kan du kanske klara dig utan.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Kan man förutsätta att halvledarrelä har ZeroCrossDetect

Inlägg av laban12 »

Tack för ett rakt och koncist svar - det var väl kanske vad jag misstänkte ...

Nu fick jag via en annan medlem ett erbjudande om att köpa några "hattar" han hade över så nu kan jag hålla problemet borta några år till!
Ett bra forum, om inte problemet löser sig på ena sättet så löser det sig på andra :tumupp: :wink:
Skriv svar