Hjälp med att bygga en frekvens förstärkare-heterodyne.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
osci

Hjälp med att bygga en frekvens förstärkare-heterodyne.

Inlägg av osci »

Hej,
Jag kom på när jag var ute och fikade på stan att jag är väldigt nyfiken på hur olika ljud låter separat, min tanke blev då att jag skulle försöka bygga en heterodyne-radio en sån man kan pejla in olika frekvenser med.

Efter att ha googlat runt ett antal timmar och läst på olika hemsidor, så blev det en heterodyne krets, en frekvensdelare /divider passar inte då jag inte vill höra allt på en och samma gång, och att jag vill ha en smal bandbredd för att kunna fokusera på det intressanta ljudet, samt kunna justera mellan olika frekvenser,
men alla sidor som jag var inne på hade allt för höga frekvenser ex vanlig radio på mhz området till fladdermös på höga khz frekvenser som lägsta frekvens.
Det blir som en radio fast med mikrofon stället för antenn, och flera blandarsteg för de olika banden- ex:
10-50hz
50-150hz
150-450hz osv..upp till 5oo khz om det inte är alltför svårt

Mina kriterier för radion är
1: Ett smalt band/ IF typ 300hz som max eller en viss procent av frekvensen de låga frekvenserna har mindre bandbredd än de höga frekvenserna .

2: En variabel intern signal i blandaren, som gör att jag kan gå från väldigt låga frekvenser 10hz till höga 500khz. Kanske i steg/kanaler.

3: Gärna regenerandes så frekvensen förstärks, -endel av utsignalen skickas tillbaka i kretsen.

4: Blandarsignalen får gärna vara extern, kanske underlättar om man använder en färdig tongenerator.

Mina frågor:
1:Finns det några passandes ic-kretsar?

2: Har sett att det finns färdiga mikrofon mixers (electrokit har en modell), för DJ´s. Fungerar de på sättet som jag har beskrivit, eller bakar de bara ihop ljuden?

3: Mjukvara, finns det appar som kan mixa frekvenser? gärna mobilen.

4. Hur knepigt är det att bygga en radio med flera olika kristaller för bandbredderna?

// Osci
Användarvisningsbild
Biker

Re: Hjälp med att bygga en frekvens förstärkare-heterodyne.

Inlägg av Biker »

Moddade små fickradios med AM brukar användas för sådant
osci

Inlägg av osci »

ahh..Köra flera små Am-radion var en bra ide ,de är inte så värst dyra.
ok, sätta ihop flera sådana för att sedan köra med en blandare,?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

xr2206 och kolla på ritningar för voice scrambler

du behöver två för detta
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du vill höra ett av många ljud, normala ljud består av flera frekvenser, annars är det en ton.
Lyssnar du bara på en frekvens så får du den frekvensen från alla ljud.
Är det inte en riktmikrofon du ska ha?

Protte
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Så vitt jag förstår är trådstartaren ute efter att lyssna på ljud.
Att dela upp spektrat av ljud som formar ett brus i stadsmiljön.
Varför det talas om radio begriper jag inte????
Att dela upp ljudspektrat, bruset, går bra med en vanlig mikrofon och fler olika bandpassfilter.
Men som någon nämnde, filtrerar man från ett ljud med smalt filter blir det ju bara en ton kvar.....
Dock talades om ljud i området 10 Hz och uppåt, det ljudet förmått våra öron inte att höra.
Då kan man behöva en infraljudsmikrofon som sedan blandas med exvis 1 kHz från en tongenerator så blir det hörbart.
Ljud över 20 kHz, ja kanske 10 kHz för os som inte har barnaöron, krävs även där en blandare.
Då krävs en ultraludsmikrofon....
Att pejla betyder att ta riktningen, inte att blanda frekvens eller blandaihop med radio.
Då krävs en riktminkrofon.
För ultraljud kan då en parabolreflektor funka, 20 - 50 cm.
För infraljud finns inga bra , eller måttligt avancerade sätt att åstadkomma riktningsverkan och därmed pejla.
Ett inframikrofonsytem för undervatten finns, eller fanns i USA, där man då använder lera mikrofoner med hundratals km avstånd, och kan där,med höra och pejla ubåtar i atlanten, eller valar.
Det har i många länder gjorts försök med extremt infraljud, dvs under 1 Hz. detta ljud går väldigt långt, 1000 km kanske...
En sådan mikrofon kan ta ett utrymme på flera tusen kvadratmeter........

Som amatör, hobbyexperimenterane, får man kanske ta sig an en del av saken som första steg.
Exvis i frekvensområdet där tal har mesta energin, 300 Hz - 3000 Hz.
En riktmikrofon kan där vara en sk shotgunmikrofon, eller en rörpaketsmikrofon... parabolen blir väldigt stor under 5 kHz.
De som lyssnar och spelar in fåglar kan ha en 50 - 100 cm parabol.
Ultraljud, dvs det vi inte hör kan vara intressant att utforska, då finns fladdermusdetektor beskrivna på nätet.

Försök görs i vissa ständer med många mikrofoner, ex i varje gathörn, som då skulle kunna bestämma position för exvis skottljud..
Ehuru det funkar är en bra fråga.

De Bjaellerud
osci

Inlägg av osci »

Tack för svaren!!
Bjaellerud du har helt rätt att det är ljud som jag vill höra,
nästa följdfråga hur hittar jag info om blandar-kretsar, de jag har hittat har varit ultraljud som mixar ner ljudet från 40-80khz till ca: 3.5khz finns det någon ic?
klart intressant och ha en variabel blandar-krets, som man kan mixa upp från låga ljud och ner från höga.
tack för korrigeringen Bjaellerud.

Prototypens svar om att ljuden består av flera frekvenser fick mig att tänka till en stund. Det var klart dagens.
@ grym har kikat runt men hittar ingen sida för det, men att blanda två signaler från 2 funktions generatorer var in bra ide. Osci
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Det går lika bra att blanda ner som upp med samma blandare.
Föreslår en ringmodulator, den bygger du med fyra dioder och två transformatorer.
Med dioderna i ring, inte brygga. Trafona skall ha mittuttag.
Då får du något som liknar en byggklots, med tre in och utgångar nära 50 Ohm. Och kan sen bygga olika oscillatorer och förstärkare som funkar som MF då, i hörbar område.
Annars finns xx602 eller xx612 som är bra och enkla blandare. (xx står för prefixet som kan vara olika för olika fabrikat, ex UA, TA). Kretsen har även en inbyggd osc.

Att använda blandare i enkla transistorradio är dömt att misslyckas, de är ofta självsvängande blandare samma transistor är en primitiv blandare och oscillator samtidigt.

Byggprojekt som fladdermusdetektorer, dvs ultraljudslyssnae är utmärkta bara att vända på blandningen som du vill ha det.

Lämpligt är att ha någon form av föreselektion dvs ett filter på mikrofonförstärkaren för det frekvensområde du avser blanda ner eller upp ifrån.
Precis som en mer påkostad radiomottagare.

de
Roy
Skriv svar